17 916 läst ·
42 svar
18k läst
42 svar
Akut hjälp! Svetsa fiberkabel
Men du har väl en smartphone? Du skriver ju inlägg här om ämnet från någon form av internetuppkoppling.P Poppop skrev:
Den blåa på bild är det "fiber routern"?P Poppop skrev:Jag har laddat två bilder:
Första bild: Den röda linjer är de gamla plats av fiber router och fiber anslutning. De blå linjer är den nya plats där vi flyttade de router och fiber anslutning. Tyvärr vi tappade något och den mycket tunna röd kabel bruten.
Andra bild: Det visar där röd tunna kabel som bruten och var anslutande. Den måste svetsad med en speciell fiberkabelsvetsanordning.
Så det finns ingen fel på boxar eller huvud fiber kabel utan att den måste svetsa till.
Det är en mediaomvandlare (Inteno), bestående av en switch där man ansluter fiber med en villapacth (fiberkabel) som kommer från fiberboxen. Den sitter i en hållare där villapatchen kan slingas om den är för lång. Och sedan ansluts en router med vanlig ethernet, är väl den kabeln som sitter slingad och ej ansluten ovanför i bilden.A A-Man_08 skrev:
Jag tänkte trådskaparen skulle ge en förklaring på vad vi tittar på.A AndersS skrev:
Men ja.
Internet via mobilen. Dela ut din egen mobil till din dator och då har du Internetanslutning och kan jobba hemifrån. Det är och har alltid varit min backup när det normala nätet var nere av olika anledningar. Som nätverkstekniker borde du känna till.P Poppop skrev:
Redundans gäller väl det mesta.F fribygg skrev:
Är man i stort behov av något som ställer till med betydande störningar så har man redundans.
Därför har man flera av allt sånt oavsett om det är bilar och fordon, flera kylar och frysar , elförsörjning och värme och inte minst bredband.
Kör primärt Telenor och har Tele2 på den andra WAN-porten så den skiftar direkt det blir störningar. Sen en Telia som tredje operatör.
Sistnämnda har jag just nu utlånad till jobbet då de saknade redundans, men då är det ju bara en stor koncern med fabriker runt hela världen som tycker det räcker med en livlina, jag tycker 3st är okej hemma, sen har frugan en fjärde operatör på mobilen.
Om du har en modern mobiltelefon så kan du dela internet från den via WIFI.P Poppop skrev:
Det använder jag själv för min sekundära backup, min primära backup är en 5G-router, ett annat alternativ.
Klicka här för att svara