P Poppop skrev:
Ja absolut. Jag alltid skaffa obegränsat mobil abonnemang när vi resar i våra husbil och det är mycket flexibel och praktisk. Det är som jag skulle göra imorgon men jag bara försöka lösa det problem om det finns möjlighet att göra så. Tack so mycket
Men du har väl en smartphone? Du skriver ju inlägg här om ämnet från någon form av internetuppkoppling.

P Poppop skrev:
Jag har laddat två bilder:

Första bild: Den röda linjer är de gamla plats av fiber router och fiber anslutning. De blå linjer är den nya plats där vi flyttade de router och fiber anslutning. Tyvärr vi tappade något och den mycket tunna röd kabel bruten.

Andra bild: Det visar där röd tunna kabel som bruten och var anslutande. Den måste svetsad med en speciell fiberkabelsvetsanordning.

Så det finns ingen fel på boxar eller huvud fiber kabel utan att den måste svetsa till.
Den blåa på bild är det "fiber routern"?

• Haha
Appendix
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Den blåa på bild är det "fiber routern"?
Det är en mediaomvandlare (Inteno), bestående av en switch där man ansluter fiber med en villapacth (fiberkabel) som kommer från fiberboxen. Den sitter i en hållare där villapatchen kan slingas om den är för lång. Och sedan ansluts en router med vanlig ethernet, är väl den kabeln som sitter slingad och ej ansluten ovanför i bilden.

A AndersS skrev:
Det är en mediaomvandlare (Inteno), bestående av en switch där man ansluter fiber med en villapacth (fiberkabel) som kommer från fiberboxen. Den sitter i en hållare där villapatchen kan slingas om den är för lång.
Jag tänkte trådskaparen skulle ge en förklaring på vad vi tittar på.
Men ja.

A A-Man_08 skrev:
Jag tänkte trådskaparen skulle ge en förklaring på vad vi tittar på.
Men ja.
Men där ju inget problem, det är den avslitna röda fibern i bilden under som ts ringat in som måste svetsas på nytt.😉

A AndersS skrev:
Men där ju inget problem, det är den avslitna röda fibern i bilden under som ts ringat in som måste svetsas på nytt.😉
Jo men tänkte höra hans upplägg.
Han kanske inte vet om att det inte är en router.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
P
Tack till alla 👏! Jag har fått en hjälp från en vän och han svetsade båda kablar från fiberuttaget och huvudfiberkabeln och saker är lösta. Det var snabbt och gratis! 👌

• Gilla
OFP och 17 till
  • Laddar…
P Poppop skrev:
Vad menar du backup? Menar du om vi har andra internet hemma? Vi har inget just nu. Nu det finns inte internet och fiber kabel flyger i luften som ni ser på bilden
Internet via mobilen. Dela ut din egen mobil till din dator och då har du Internetanslutning och kan jobba hemifrån. Det är och har alltid varit min backup när det normala nätet var nere av olika anledningar. Som nätverkstekniker borde du känna till.

F fribygg skrev:
Alla som jobbar hemma eller på nått annat sätt är beroende av uppkoppling bör ju inse att man behöver ha backup
Redundans gäller väl det mesta.

Är man i stort behov av något som ställer till med betydande störningar så har man redundans.

Därför har man flera av allt sånt oavsett om det är bilar och fordon, flera kylar och frysar , elförsörjning och värme och inte minst bredband.

Kör primärt Telenor och har Tele2 på den andra WAN-porten så den skiftar direkt det blir störningar. Sen en Telia som tredje operatör.

Sistnämnda har jag just nu utlånad till jobbet då de saknade redundans, men då är det ju bara en stor koncern med fabriker runt hela världen som tycker det räcker med en livlina, jag tycker 3st är okej hemma, sen har frugan en fjärde operatör på mobilen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Poppop skrev:
Vad menar du backup? Menar du om vi har andra internet hemma? Vi har inget just nu. Nu det finns inte internet och fiber kabel flyger i luften som ni ser på bilden
Om du har en modern mobiltelefon så kan du dela internet från den via WIFI.

Det använder jag själv för min sekundära backup, min primära backup är en 5G-router, ett annat alternativ.

P Poppop skrev:
Medan vi renoverade väggen kapade vi fiberkabeln inuti fiberanslutningsdosan inne i huset. Finns någon fiber eller nätverk tekniker som vi kan ringa i Stockholm som kan hjälpa oss och vi beställa ett akutbesök för att svetsa den.
Produktbild av 5 Feiberey-fiberoptiska skarvkopplingar för snabbkoppling av optisk kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som plan B kan du väl jobba genom mobilens uppkoppling? I de flesta fall har man ju tiotals mb, minst, via mobilens hotspot. Bor du inte långt ut i skogen funkar det för vanlig kontorsanvändning och onlinemöten.

A AndersMN skrev:
Som plan B kan du väl jobba genom mobilens uppkoppling?
Plan C skulle kunna vara att läsa tråden och inse att detta diskuterats flera gånger och att fibern är lagad sedan ett par dagar...

• Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.