Haidar89
Någon som kan förklara hur jag ska koppla
RJ45-vägguttag. Första gången jag gör detta

• Närbild på en hand som håller ett Ethernet-vägguttag med flera exponerade färgade kablar i ett kabelutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som det är kroneplintar och till detta behöver du ett kroneverktyg för att trycka i kablarna.

Haidar89
G Grod4n skrev:
Ser ut som det är kroneplintar och till detta behöver du ett kroneverktyg för att trycka i kablarna.
Ska inte behövas, fick med den plast biten som ska trycka ner kablarna, vet bara inte vilka kablar som ska sitta var

• En hand håller en transparent plastbit som används för nedtryckning av kablar mot en beige vägg.
    Skapa konto
  • Vägguttag med inbyggd kabelhållare för nätverkskablar, visar färgkodade anslutningar och en hand som håller produkten.
    Skapa konto
Du har färgschema i uttaget koppla efter B.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Haidar89 Haidar89 skrev:
Ska inte behövas, fick med den plast biten som ska trycka ner kablarna, vet bara inte vilka kablar som ska sitta var
Koppla enligt B.

Tvinna inte upp kablarna med än att du få i dem, de är twinnade för att förhindra crosstalk att signalen går emellan kablar när dom är raka.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Haidar89 Haidar89 skrev:
Någon som kan förklara hur jag ska koppla
RJ45-vägguttag. Första gången jag gör detta
Koppla enligt B anvisning, tvinna inte upp ledarna för mycket

MultiMan
A A-Man_08 skrev:
Tvinna inte upp kablarna med än att du få i dem, de är twinnade för att förhindra crosstalk att signalen går emellan kablar när dom är raka.
För gigabit brukar man säga max 10-12 mm.

Jag hade inte heller nöjt mig med den där plastflärpen. Trots att jag monterat massor av uttag med ett original (dyrt) Kroneverktyg så går det ändå inte alltid som tänkt och kardelen går inte ner tillräckligt långt i slitsen, så med en plastbit som ska lyckas göra 8 ledare samtidigt lär utrymmet för fel vara mycket större.

MultiMan MultiMan skrev:
För gigabit brukar man säga max 10-12 mm.

Jag hade inte heller nöjt mig med den där plastflärpen. Trots att jag monterat massor av uttag med ett original (dyrt) Kroneverktyg så går det ändå inte alltid som tänkt och kardelen går inte ner tillräckligt långt i slitsen, så med en plastbit som ska lyckas göra 8 ledare samtidigt lär utrymmet för fel vara mycket större.
Precis!

Och rätt svar på frågan är fö inte "koppla enligt T568B" även om den är vanligast. (Fast Europeisk standard faktiskt föreskriver 'A').

Rätt svar är: Den skall kopplas på samma sätt som den är kopplad i andra änden. Om den är 'B' så 'B', annars 'A'. Och om den är kopplad på något annat sätt (det har förekommit) så koppla om den i båda ändar.

Möjligen behövs det en förklaring av färgkoden. Varje ledningspar har en helfägad tråd och en vit med ränder i samma färg (ibland är den vita helvit). Du kopplar ex orange mot den helt oranga slitsen och den tillhörande vita i den slits som är vit och orange. Och följ antingen A eller B. Det måste vara samma i båda ändar av kabeln.

P
Haidar89 Haidar89 skrev:
Monterad väggkontakt med färgkodade ledningar och keystone jack, visande ledningsdragning och märkning intill anslutningarna.
Skapa konto

Följ B.
Så de rutor som är intill B bestämmer färgen
Sen de fyllda fyrkanterna visar vilka som ska ha de helfärgade ledarna.
Trianglarna ska ha de tvåfärgade ledarna

Sen hade det nog varit lättare om du köpt en verktyglöst keystonekontakt med tillhörande ram.
Den klämmer man ihop
https://www.kjell.com/se/produkter/...s-keystone-jack-cat.-6-utp-verktygsfri-p68969
https://www.kjell.com/se/produkter/.../luxorparts-keystone-vagguttag-vinklat-p99779

• Gilla
nombz och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det måste vara samma i båda ändar av kabeln.
Ja, det är det viktiga. Det finns ingen funktions eller prestandamässig skillnad mellan 'A' och 'B'-varianten.

Men man måste följa en av dem. Kabeln är nämligen flera partvinnade ledare som alltså är tvinnade runt varandra. Det är därför man har grön/grön-vit. Detta är ett tvinnat par.

Även om det blir elektrisk kontakt mellan rätt pinnar i uttagen på båda sidor av kabeln så kommer det ändå inte att fungera om man inte respekterat de inbördes paren. Standarden bygger nämligen på att rätt signaler går i rätt par. Om man skickar signalen i grön, och returen i orange-vit m.m. så kommer det att leda till så mycket störningar att kommunikationen inte kommer att fungera. *) Så det är viktigt att det blir rätt.

Och om man bara får kontakt mellan två par (och det är rätt par) så får man max 100MBps och inte Gigabit eller högre. Detta eftersom den vanliga 100MBps-standarden bara använder två av paren och de andra två ligger oanvända. 1000MBps och högre använder dock alla fyra paren.

*) Ja, 10MBps får man säkert att fungera ändå. Den är inte kinkig. Jag körde själv 10MBbps i 30m på en gammal otvinnad seriekabel i många år då det begav sig. Man kan i stort sett köra 10MBps ethernet på taggtråd, men eftersom ingen nöjer sig med den hastigheten idag så är det bara av historiskt intresse.

P.S. Och ja, som sagt så finns det fina, smidiga och bra kontaktlösa uttag idag. T ex i de vanliga eluttagsserierna som Schneider Exacct osv. Dessa är bättre att använda för nybörjare (och proffs!) och rekommenderas.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.