Hej!
Vi renoverar hemma och ville byta ut det gamla Comhem uttaget (se bild) mot en snyggare https://www.sekelskifte.com/products/antennuttag-insats-multimedia-bakelit
När vi tog bort det gamla uttaget var det bara en sladd i väggen (trodde det skulle vara minst två?)
Elektrikern har kämpat med det någon dag men löser det bara enligt den sista bilden och så kan vi inte ha det. Något tips på vad vi kan göra för att få till den i bakelit ?
Och vi vill ha tv och internet från uttaget.
Vi renoverar hemma och ville byta ut det gamla Comhem uttaget (se bild) mot en snyggare https://www.sekelskifte.com/products/antennuttag-insats-multimedia-bakelit
När vi tog bort det gamla uttaget var det bara en sladd i väggen (trodde det skulle vara minst två?)
Elektrikern har kämpat med det någon dag men löser det bara enligt den sista bilden och så kan vi inte ha det. Något tips på vad vi kan göra för att få till den i bakelit ?
Och vi vill ha tv och internet från uttaget.
Varför kan du inte använda insatsen du länkade?mig veterligen kommer allt (data, tv, radio) i samma koaxkabel. Du bör alltså kunna undvika det där påhänget du visar på sista bilden?
Kan du fota uttaget utan den vit/röda metallboxen på?
Jättebra. Kan du fota framsidan också på det svarta locket?
Jag vill se om det finns två eller tre uttag där.
Jag vill se om det finns två eller tre uttag där.
För det första, är det egen villa (med egen anslutning till kabel-tv-nätet) eller är det en bostadsrättslägenhet?
Här är ett gammalt inlägg angående aktuella uttaget,
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ta-bort-kapa-pa-comhem-uttag.270355/post-2402175
Edit:
Ja, det går att byta hela uttaget MEN det gäller att välja uttag med rätt dämpning på de olika uttagen samt att det måste sitta ett slutmotstånd på interna utgången om det inte är ett inbyggt slutmotstånd.
Gör man fel så kan det bli störningar hos grannarna.
För ca 20 år sedan så arbetade jag med att byta en massa antennuttag från "två hål" till "tre hål". Vi mätte signalerna i vartenda uttag vi bytte.
Här är ett gammalt inlägg angående aktuella uttaget,
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ta-bort-kapa-pa-comhem-uttag.270355/post-2402175
Edit:
Ja, det går att byta hela uttaget MEN det gäller att välja uttag med rätt dämpning på de olika uttagen samt att det måste sitta ett slutmotstånd på interna utgången om det inte är ett inbyggt slutmotstånd.
Gör man fel så kan det bli störningar hos grannarna.
För ca 20 år sedan så arbetade jag med att byta en massa antennuttag från "två hål" till "tre hål". Vi mätte signalerna i vartenda uttag vi bytte.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det jag gissar är problemet här är att bilden på den länkade sidan visar ett uttag med gängad F-kontakt för dataanslutningen. Borde gå att sätta en F-kontakt på kabeln till bredbandet.
Finns att köpa adapter på ex. Kjell o company
Finns att köpa adapter på ex. Kjell o company
Det är F-kontakt på datauttaget som sitter i bostaden från början.H hempularen skrev:
På anslutningskabeln till bredbandsmodemet så sitter det en kontakt som man bara trycker på F-kontakten i uttaget. Så nej, TS behöver inte köpa ny kabel/kontakt/adapter.
Kan du inte bara stoppa in kabeln som går till modemet direkt i bottenuttaget där?
Behövs verkligen det vit/röda påhänget?
Behövs verkligen det vit/röda påhänget?
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Det beror väl på vad dosan ska användas till. Det gamla vita hade väl utgång för FM, TV och data med en frekvensdelare i sig. Vill man ha alla dessa tre måste man ha en frekvensdelare nånstans, och det löste elektrikern med påhänget.
Men om man bara behöver en tjänst går det väl att koppla koaxkabeln invändigt till rätt utgång från bakelituttaget. Eller?
Men om man bara behöver en tjänst går det väl att koppla koaxkabeln invändigt till rätt utgång från bakelituttaget. Eller?
T
Enligt bilden ovan finns det bara två ingångar i botten (vilket jag antar är för att kunna daisy-chaina). Implicerar inte det att det finns en inbyggd frekvensdelare i uttaget?T Thomas_Blekinge skrev:Det beror väl på vad dosan ska användas till. Det gamla vita hade väl utgång för FM, TV och data med en frekvensdelare i sig. Vill man ha alla dessa tre måste man ha en frekvensdelare nånstans, och det löste elektrikern med påhänget.
Men om man bara behöver en tjänst går det väl att koppla koaxkabeln invändigt till rätt utgång från bakelituttaget. Eller?
Nej, skulle jag säga.E EttAnvändarnamn skrev:
De få antennuttag som har två ingångar är de som har två F-kontakter för satellit-TV.
Alla multimediaantennuttag, alltså radio-/TV-/internet-uttag, har en ingång och en utgång (ej slututtagen) för vidarematning till nästa uttag.





