Hej!
Vi renoverar hemma och ville byta ut det gamla Comhem uttaget (se bild) mot en snyggare https://www.sekelskifte.com/products/antennuttag-insats-multimedia-bakelit
När vi tog bort det gamla uttaget var det bara en sladd i väggen (trodde det skulle vara minst två?)
Elektrikern har kämpat med det någon dag men löser det bara enligt den sista bilden och så kan vi inte ha det. Något tips på vad vi kan göra för att få till den i bakelit ?
Och vi vill ha tv och internet från uttaget.
 
  • IMG_6979.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 79881426680__36F3F4D2-6CBE-4466-9E9A-6BFCDDBFB8E5.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför kan du inte använda insatsen du länkade?mig veterligen kommer allt (data, tv, radio) i samma koaxkabel. Du bör alltså kunna undvika det där påhänget du visar på sista bilden?
 
Det var just det jag bad elektrikern att göra man han löste inte det. Så jag undrar om någon vet vad som kan ha gått fel eller om det finns någon annan än en elektriker som gör sånt här?
 
Så här ser det ut
 
  • IMG_7565.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7566.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättebra. Kan du fota framsidan också på det svarta locket?
Jag vill se om det finns två eller tre uttag där.
 
För det första, är det egen villa (med egen anslutning till kabel-tv-nätet) eller är det en bostadsrättslägenhet?


Här är ett gammalt inlägg angående aktuella uttaget,
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-ta-bort-kapa-pa-comhem-uttag.270355/post-2402175

Edit:
Ja, det går att byta hela uttaget MEN det gäller att välja uttag med rätt dämpning på de olika uttagen samt att det måste sitta ett slutmotstånd på interna utgången om det inte är ett inbyggt slutmotstånd.

Gör man fel så kan det bli störningar hos grannarna.


För ca 20 år sedan så arbetade jag med att byta en massa antennuttag från "två hål" till "tre hål". Vi mätte signalerna i vartenda uttag vi bytte.
 
Redigerat:
  • Gilla
DenGode
  • Laddar…
Det jag gissar är problemet här är att bilden på den länkade sidan visar ett uttag med gängad F-kontakt för dataanslutningen. Borde gå att sätta en F-kontakt på kabeln till bredbandet.

Finns att köpa adapter på ex. Kjell o company
 
G
Går det inte skarva vidare kabeln som kommer ut genom väggen och lägga dosan i nåt skåp eller dylikt? Men jag är inte säker på att den som låtit sätta upp det i första hand blir så glad om du gör det.
 
H hempularen skrev:
Det jag gissar är problemet här är att bilden på den länkade sidan visar ett uttag med gängad F-kontakt för dataanslutningen. Borde gå att sätta en F-kontakt på kabeln till bredbandet.

Finns att köpa adapter på ex. Kjell o company
Det är F-kontakt på datauttaget som sitter i bostaden från början.

På anslutningskabeln till bredbandsmodemet så sitter det en kontakt som man bara trycker på F-kontakten i uttaget. Så nej, TS behöver inte köpa ny kabel/kontakt/adapter.
 
  • Gilla
byggpiraten och 1 till
  • Laddar…
E EttAnvändarnamn skrev:
Jättebra. Kan du fota framsidan också på det svarta locket?
Jag vill se om det finns två eller tre uttag där.
Tre uttag
 
  • IMG_7569.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara stoppa in kabeln som går till modemet direkt i bottenuttaget där?
Behövs verkligen det vit/röda påhänget?
 
Det beror väl på vad dosan ska användas till. Det gamla vita hade väl utgång för FM, TV och data med en frekvensdelare i sig. Vill man ha alla dessa tre måste man ha en frekvensdelare nånstans, och det löste elektrikern med påhänget.
Men om man bara behöver en tjänst går det väl att koppla koaxkabeln invändigt till rätt utgång från bakelituttaget. Eller?
 
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Det beror väl på vad dosan ska användas till. Det gamla vita hade väl utgång för FM, TV och data med en frekvensdelare i sig. Vill man ha alla dessa tre måste man ha en frekvensdelare nånstans, och det löste elektrikern med påhänget.
Men om man bara behöver en tjänst går det väl att koppla koaxkabeln invändigt till rätt utgång från bakelituttaget. Eller?
Enligt bilden ovan finns det bara två ingångar i botten (vilket jag antar är för att kunna daisy-chaina). Implicerar inte det att det finns en inbyggd frekvensdelare i uttaget?
 
E EttAnvändarnamn skrev:
T

Enligt bilden ovan finns det bara två ingångar i botten (vilket jag antar är för att kunna daisy-chaina). Implicerar inte det att det finns en inbyggd frekvensdelare i uttaget?
Nej, skulle jag säga.
De få antennuttag som har två ingångar är de som har två F-kontakter för satellit-TV.

Alla multimediaantennuttag, alltså radio-/TV-/internet-uttag, har en ingång och en utgång (ej slututtagen) för vidarematning till nästa uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.