Nån som förstår varför min router plötsligt får för sig att ena dagen så är LAN1 på 1000mbit och en vecka senare så är den på 100mbit och då är LAN4 istället på 1000mbit? Vill att LAN1 alltid är samma!

Skärmbild av routerinställningar där LAN1 visar 100 Mbps och LAN4 visar 1000 Mbps, med markerad röd pil mellan LAN1 och LAN4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Killgissar på dåliga kablar eller kontakter, för 100 Mbps krävs endast 4 ledare, för 1000 Mbps krävs 8.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Ja jag verkar ha glapp i kontakten som jag pluggar in i routern. Problemet är att kabeln går ut genom väggen och är 70m så frågan är, kan jag byta kontakten själv?

Unikt namn
Routern och andra enheten förhandlar om hastighet när de ansluts till varandra.

Använder du mycket bandbredd i kabeln ställer det högre krav på den. Blir det mycket packetloss pga dålig kontaktering eller annat så kan enheterna förhandla ner hastigheten.

Du kan byta kontakt själv, men störningarna kan ju även bero på veck eller (fysiskt)nött kabel.

Verkar ju lustigt att dessa 2 portar byter hastighet och aldrig båda på 1G. Att de håller på och byter borde tyda på glapp eller andra saker som får dem att förhandla om hastigheten.Som felsökning gå det ju att låna instrument för att kolla kablar. Eller testa att ställa portarna fast på 1G och se om man får problem med överföringen.

R Rolle85 skrev:
Ja jag verkar ha glapp i kontakten som jag pluggar in i routern. Problemet är att kabeln går ut genom väggen och är 70m så frågan är, kan jag byta kontakten själv?
Då måste vi fråga vad det är för kabel och kontakt? RJ45-kontakter är avsedda för patchkabel som är flertrådig. Installationskabel är däremot entrådig.

Om man fuskar och klämmer kontakter på installationskabel så kan det funka bra. Det kan vägra att funka öht, och det kan funka som det verkar göra för dig. Dvs ibland. (Jag fick fixa i källaren hos en granne och montera uttag för totalt sex kablar pga av detta en gång.)

Så om du har en fast förlagd 70m lång kabel som är en installationskabel kläm inte en ny kontakt på den. Gör det riktigt istället och sätt upp uttag i båda ändar av kabel. I dessa uttag så sätter du sedan patchkablar som kopplas till din utrustning.

Det finns bra verktygslösa uttag (exv. Schneiders Exxact-serie) som den händige lätt monterar själv.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vad är de för uttag och hur installerar man kabeln i i dessa?

kontaktera om löste inte problemet, det verkar helt enkelt vara att kontakten på kabeln glappar beroende på om den dras åt höger eller vänster. Kabeln är av modell "platt". Någon o Göteborg som kan kläppa om denna till en ny kontakt då jag inte kan byta kabel (kabel går genom yttervägg och under fasaden till en annan del av huset så vill ogärna byta hela kabeln denna).

Men då klämde du på en ny rj45 direkt på kablen igen och läste inte tipset om att sätta denna på uttag?

Jo men uttag löser väl inte problemet för då klickar man väl bara fast kontakten i uttaget som ger nytt glapp?

aha du menar att man knipsar av kontakten och skruvar fast varje liten tråd på nått metallbleck? Skruvar man fast varje tråd eller vad?
FInns de film på detta?

Man skruvar inte utan använder ett verktyg som är gjort för att sätta fast dem. Finns gott om trådar här om detta och tror att kjell har bra guider oxå hur man använder deras saker som är generella så det funkar på samma sätt om du köpert från någon annan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.