Nån som förstår varför min router plötsligt får för sig att ena dagen så är LAN1 på 1000mbit och en vecka senare så är den på 100mbit och då är LAN4 istället på 1000mbit? Vill att LAN1 alltid är samma!

Skärmbild av routerinställningar där LAN1 visar 100 Mbps och LAN4 visar 1000 Mbps, med markerad röd pil mellan LAN1 och LAN4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Killgissar på dåliga kablar eller kontakter, för 100 Mbps krävs endast 4 ledare, för 1000 Mbps krävs 8.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Ja jag verkar ha glapp i kontakten som jag pluggar in i routern. Problemet är att kabeln går ut genom väggen och är 70m så frågan är, kan jag byta kontakten själv?

Unikt namn
Routern och andra enheten förhandlar om hastighet när de ansluts till varandra.

Använder du mycket bandbredd i kabeln ställer det högre krav på den. Blir det mycket packetloss pga dålig kontaktering eller annat så kan enheterna förhandla ner hastigheten.

Du kan byta kontakt själv, men störningarna kan ju även bero på veck eller (fysiskt)nött kabel.

Verkar ju lustigt att dessa 2 portar byter hastighet och aldrig båda på 1G. Att de håller på och byter borde tyda på glapp eller andra saker som får dem att förhandla om hastigheten.Som felsökning gå det ju att låna instrument för att kolla kablar. Eller testa att ställa portarna fast på 1G och se om man får problem med överföringen.

R Rolle85 skrev:
Ja jag verkar ha glapp i kontakten som jag pluggar in i routern. Problemet är att kabeln går ut genom väggen och är 70m så frågan är, kan jag byta kontakten själv?
Då måste vi fråga vad det är för kabel och kontakt? RJ45-kontakter är avsedda för patchkabel som är flertrådig. Installationskabel är däremot entrådig.