Jag har Tele2 500/500 via fiber och fick då för något år sedan hemskickat en router och en USB-sticka för mobilt bredband som en del av deras uppkopplingsgaranti. Jag har idag ett Unifi-nätverk med en UDM som nav och kopplade då in deras router med 4G-backupen som failover i UDMen.

Nu till mitt problem: Jag har i princip obefintlig täckning på min tomt för mobila bredbandet.... I tron om att få lite bättre tryck med andra prylar köpte jag i veckan en TP-link NE200, hivade fram en lång nätverkskabel och försökte få lite bättre tryck på några av de platser jag har möjlighet att installera på, men inte ens det verkade hjälpa. Jag vill inte lägga allt för mycket pengar på detta då det är väldigt få gånger jag kommer få användning av detta - vilket innebär att jag varken vill lägga mycket mer än 2000-3000 på teknik eller byta abonnemang (då detta nu ingår i bef. uppkoppling).

Finns det någon chans att jag kan få backning av Tele2 på detta, eller är det bara att glömma att använda mobilt bredband? Till saken hör att jag bör i tätbebyggt område och enligt täckningskartan på deras hemsida ska det vara mycket bra täckning på platsen.

Nedan är lite data ifrån mätningarna, sammanställd av ChatGPT:

Operatör & nät
  • Operatör: Tele2
  • Nät: LTE (4G)
  • Band: B20 (800 MHz)
  • Bandbredd: 10 MHz

Signalvärden (två mätningar)

Mätning 1:
  • RSRP: -107 dBm
  • RSRQ: -15 dB
  • SNR: -3.5 dB

Mätning 2:
  • RSRP: -110 dBm
  • RSRQ: -19 dB
  • SNR: -6 dB

Radio / modulation
  • DL Modulation: QPSK
  • UL Modulation: QPSK
  • CQI: 4

Övrigt:
  • Frekvens DL: 816 MHz
  • Signalstyrka visas som 0%
  • Enheten hoppar mellan celler

D Datakonsulten skrev:
Till saken hör att jag bör i tätbebyggt område och enligt täckningskartan på deras hemsida ska det vara mycket bra täckning på platsen.
Täckningskarta, tja ser bra ut men om det sedan fungerar där du behöver mobil uppkoppling kan vara "nej tyvärr".
Behöver du mobil uppkoppling som reservalternativ är grundfrågan?
Hur ofta är fiberanslutning ur funktion?
Är svaren "behövet inte" och "fiber fungerar alltid", du behöver ingen mobil backupuppkoppling.

A AndersS skrev:
Täckningskarta, tja ser bra ut men om det sedan fungerar där du behöver mobil uppkoppling kan vara "nej tyvärr".
Behöver du mobil uppkoppling som reservalternativ är grundfrågan?
Hur ofta är fiberanslutning ur funktion?
Är svaren "behövet inte" och "fiber fungerar alltid", du behöver ingen mobil backupuppkoppling.
Jag behöver det inte för den är nere så sällan, men tekniknörden i mig tycker det vore kul med tanke på att det ingår i abonnemanget 😇

D Datakonsulten skrev:
Jag behöver det inte för den är nere så sällan, men tekniknörden i mig tycker det vore kul med tanke på att det ingår i abonnemanget 😇
Testa då att flytta runt utrusning som du ansluter stickan till i olika rum/väderstreck för att se om det finns mottagning.
Och borde de inte ha skickat ut något med 5G-stöd.
Efter ett yrkesliv inom IT/data/tele är jag idag mera, vad har jag för nytta.😉 Kör fiber och mobilt på två olika platser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.