P
Medan vi renoverade väggen kapade vi fiberkabeln inuti fiberanslutningsdosan inne i huset. Finns någon fiber eller nätverk tekniker som vi kan ringa i Stockholm som kan hjälpa oss och vi beställa ett akutbesök för att svetsa den.

• Hand som håller en kapad fiberkabel med ett rödmärkt område för att visa skadan.
  • Fiberanslutningsdosa och modem monterade på vägg med flera kablar anslutna, inklusive strömkabel och nätverkskabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer visar 24,5°C på väggen bredvid en ljusströmbrytare, med en tunn kabel som löper över dem.
    Skapa konto
Den där kabeln är sannolikt inte din och du ska inte laga den själv. Du bör kontakta din tjänsteleverantör som sedan kontaktar nätägaren.

• Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Den där kabeln är sannolikt inte din och du ska inte laga den själv. Du bör kontakta din tjänsteleverantör som sedan kontaktar nätägaren.
Nej. Det är vår egen kabel inne i huset och den var ansluten till min egen fiberbox inne i huset. Den gick sönder idag när vi flyttade boxen tyvärr.

Varför inte bara byta den?

• Gilla
Bonde50 och 2 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Varför inte bara byta den?
Den är into så svårt att fixa den på plats. Jag har över 20 år i nätverk och IT och jag vet exakt att det är en 5 minuter jobb så varför jag måste betala några tusentals för nya kabel dragning och en hela nya installation???

P Poppop skrev:
Den är into så svårt att fixa den på plats. Jag har över 20 år i nätverk och IT och jag vet exakt att det är en 5 minuter jobb så varför jag måste betala några tusentals för nya kabel dragning och en hela nya installation???
För att en prefabricerad kabel kan du sannolikt installera själv.
Att få tag i nån för ett fem minuters jobb en påskdag lär inte vara lätt eller billigt och får du tag i nån lär de vilja ha jourersättning , restidsersättning, bilersättning, och har förmodligen en minsta debitering på tre timmar även om det skulle vara ett fem minuters jobb som du säger.

• Gilla
Langos och 7 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
För att en prefabricerad kabel kan du sannolikt installera själv.
Att få tag i nån för ett fem minuters jobb en påskdag lär inte vara lätt eller billigt och får du tag i nån lär de vilja ha jourersättning , restidsersättning, bilersättning, och har förmodligen en minsta debitering på tre timmar även om det skulle vara ett fem minuters jobb som du säger.
Jag vet. Jag bara säga att det är en enkel jobb i princip men jag vet det kostar per timme och det finns andrakostnader. Vi har inte internet i huset och jag jobbar hemifrån och jag måste jobba från tisdag. Jag kan inte vänta några veckor för tjänsteleverantör bestämma vad felet är till de kommer. Jag hoppas om det finns någon som kan skicka en pris förslag for fixa den så snart som möjligt

• Gilla
G-K
  • Laddar…
F
Det behövs ju ingen felsökning, det är ju uppenbart var felet ligger.
När jag grävde av min fiberkabel felanmälde jag till leverantören och jag hade ny fiber inblåst och svetsad inom 5h.
Är det verkligen du som äger fibern? Inom huset är det väl tämligen ovanligt med svetsade fiberkablar som inte leverantören står för. Betydligt vanligare med färdigkontakterade.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
B
P Poppop skrev:
Medan vi renoverade väggen kapade vi fiberkabeln inuti fiberanslutningsdosan inne i huset. Finns någon fiber eller nätverk tekniker som vi kan ringa i Stockholm som kan hjälpa oss och vi beställa ett akutbesök för att svetsa den.
är det uttaget du flyttat på? Det lär inte nätägaren uppskatta… men om det är en fiberpatch från uttaget till sfp i omvandlaren finns det ju. Men det ser ut som om det är inkommande fiber och den är nätägarens egendom…..

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
B Boan skrev:
är det uttaget du flyttat på? Det lär inte nätägaren uppskatta… men om det är en fiberpatch från uttaget till sfp i omvandlaren finns det ju. Men det ser ut som om det är inkommande fiber och den är nätägarens egendom…..
Jag har laddat två bilder:

Första bild: Den röda linjer är de gamla plats av fiber router och fiber anslutning. De blå linjer är den nya plats där vi flyttade de router och fiber anslutning. Tyvärr vi tappade något och den mycket tunna röd kabel bruten.

Andra bild: Det visar där röd tunna kabel som bruten och var anslutande. Den måste svetsad med en speciell fiberkabelsvetsanordning.

Så det finns ingen fel på boxar eller huvud fiber kabel utan att den måste svetsa till.

• Routerns gamla plats markerad med röda linjer, nya platsen markerad med blå linjer på väggen.
    Skapa konto
  • Bruten röd fiberkabel markerad med röda cirklar, visad nära anslutning. Kabeln behöver specialsvetsas för att återställas.
    Skapa konto
P
F fredrik.johansson skrev:
Det behövs ju ingen felsökning, det är ju uppenbart var felet ligger.
När jag grävde av min fiberkabel felanmälde jag till leverantören och jag hade ny fiber inblåst och svetsad inom 5h.
Är det verkligen du som äger fibern? Inom huset är det väl tämligen ovanligt med svetsade fiberkablar som inte leverantören står för. Betydligt vanligare med färdigkontakterade.
Jag tror på vad du säger men jag tidigare hade jag en upplevelse där jag hade problem med internet och det fungerade inte och det tog 10 dagar för dem att skicka en tekniker för att fixa den

P
F fribygg skrev:
TS har ju jobbat med it/nätverk i tjugo år enl egen utsago så han borde väl veta..och förstå att ha oberoende backup eftersom den mänskliga faktorn trots allt finns
Jag ber om ursäkt. Min svenska är dålig och jag förstod inte din poäng. Jag uppskattar allas åsikter och är så tacksam för alla råd.

P
F fribygg skrev:
Har du inte backup till din fiber?
Vad menar du backup? Menar du om vi har andra internet hemma? Vi har inget just nu. Nu det finns inte internet och fiber kabel flyger i luften som ni ser på bilden

P Poppop skrev:
Nej. Det är vår egen kabel inne i huset och den var ansluten till min egen fiberbox inne i huset. Den gick sönder idag när vi flyttade boxen tyvärr.
Att kabeln är i ditt hus betyder inte att den är din.

• Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
P Poppop skrev:
Vad menar du backup? Menar du om vi har andra internet hemma? Vi har inget just nu.
Att jobba hemmifrån utan att ha backup verkar svårt, du får helt enkelt fixa mobilt bredband eftersom du pajat fibern.

• Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.