Medan vi renoverade väggen kapade vi fiberkabeln inuti fiberanslutningsdosan inne i huset. Finns någon fiber eller nätverk tekniker som vi kan ringa i Stockholm som kan hjälpa oss och vi beställa ett akutbesök för att svetsa den.
Nej. Det är vår egen kabel inne i huset och den var ansluten till min egen fiberbox inne i huset. Den gick sönder idag när vi flyttade boxen tyvärr.MathiasS skrev:
För att en prefabricerad kabel kan du sannolikt installera själv.P Poppop skrev:
Att få tag i nån för ett fem minuters jobb en påskdag lär inte vara lätt eller billigt och får du tag i nån lär de vilja ha jourersättning , restidsersättning, bilersättning, och har förmodligen en minsta debitering på tre timmar även om det skulle vara ett fem minuters jobb som du säger.
Jag vet. Jag bara säga att det är en enkel jobb i princip men jag vet det kostar per timme och det finns andrakostnader. Vi har inte internet i huset och jag jobbar hemifrån och jag måste jobba från tisdag. Jag kan inte vänta några veckor för tjänsteleverantör bestämma vad felet är till de kommer. Jag hoppas om det finns någon som kan skicka en pris förslag for fixa den så snart som möjligtF fribygg skrev:För att en prefabricerad kabel kan du sannolikt installera själv.
Att få tag i nån för ett fem minuters jobb en påskdag lär inte vara lätt eller billigt och får du tag i nån lär de vilja ha jourersättning , restidsersättning, bilersättning, och har förmodligen en minsta debitering på tre timmar även om det skulle vara ett fem minuters jobb som du säger.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 773 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 773 inlägg
Det behövs ju ingen felsökning, det är ju uppenbart var felet ligger.
När jag grävde av min fiberkabel felanmälde jag till leverantören och jag hade ny fiber inblåst och svetsad inom 5h.
Är det verkligen du som äger fibern? Inom huset är det väl tämligen ovanligt med svetsade fiberkablar som inte leverantören står för. Betydligt vanligare med färdigkontakterade.
När jag grävde av min fiberkabel felanmälde jag till leverantören och jag hade ny fiber inblåst och svetsad inom 5h.
Är det verkligen du som äger fibern? Inom huset är det väl tämligen ovanligt med svetsade fiberkablar som inte leverantören står för. Betydligt vanligare med färdigkontakterade.
är det uttaget du flyttat på? Det lär inte nätägaren uppskatta… men om det är en fiberpatch från uttaget till sfp i omvandlaren finns det ju. Men det ser ut som om det är inkommande fiber och den är nätägarens egendom…..P Poppop skrev:
Jag har laddat två bilder:B Boan skrev:
Första bild: Den röda linjer är de gamla plats av fiber router och fiber anslutning. De blå linjer är den nya plats där vi flyttade de router och fiber anslutning. Tyvärr vi tappade något och den mycket tunna röd kabel bruten.
Andra bild: Det visar där röd tunna kabel som bruten och var anslutande. Den måste svetsad med en speciell fiberkabelsvetsanordning.
Så det finns ingen fel på boxar eller huvud fiber kabel utan att den måste svetsa till.
Jag tror på vad du säger men jag tidigare hade jag en upplevelse där jag hade problem med internet och det fungerade inte och det tog 10 dagar för dem att skicka en tekniker för att fixa denF fredrik.johansson skrev:Det behövs ju ingen felsökning, det är ju uppenbart var felet ligger.
Jag ber om ursäkt. Min svenska är dålig och jag förstod inte din poäng. Jag uppskattar allas åsikter och är så tacksam för alla råd.F fribygg skrev: