4 834 läst ·
66 svar
5k läst
66 svar
Fel på nätverkskabel? - CAT6
Ser ut att vara följande (när man tittar på filmen),A A-Man_08 skrev:
https://www.elit.ee/docs/it/LAN tester.pdf
https://amzn.eu/d/0dfMATgc
Ja, Kjell säljer den i ett kit sedan många år https://www.kjell.com/se/produkter/...verktygsvaska-for-natverksinstallation-p38194Demmpa skrev:
Den fixar att "pipa" alla ledare och kontrollera att sladdarna är korrekt kopplade i kontakterna.
Om det finns tveksamhet att uttagen ej har kontakt med någon ledare kan en multimeter med "loopsladd" användas för att verifiera en misstänkt ledare med pip/kontakt funktionen.
Det kan som påpekats tidigare dragits en spik eller skruv genom sladden.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Efter att ha läst tråden så misstänker jag att så kan vara fallet. Eftersom du bytt både uttag och kontakter med exakt samma fel.J Jakkaval skrev:
Misstänker jag avbrott i en enskild tåt skulle jag ansluta den till skyddsjord i ena änden och resistansmäta mot skyddsjord i andra änden. Det borde ge svaret på ett rätt enkelt sätt.
För att göra en uppdatering.
Nätverkssladden går från källaren upp på vinden och sen ner i vardagsrummet.
Uppe på vinden fanns det stor marginal, dvs mycket kabel som ligger.
Eftersom jag inte fick ut någon kabel ur väggen misstänkte jag någon skruv/spik…men med hjälp av svärfar på vinden och att jag drog där nere i vardagsrummet fick vi ut ca:3 meter kabel (dvs hela väggens längd och lite därtill). Jag klippte av och satte på kopplingen och kände att nu är det löst! - Men icke! Samma fel.
Testade den avklippa kabeln (tråd5) eftersom jag nu nådde båda ändarna, och den visade mycket riktigt att tråd fem var hel.
Så mysteriet kvarstår, någonstans på kabeln som är kvar är det ett brott på tråd 5.
Nu har jag beställt en ny kabel där planen är att klippa kabeln på vinden, sätta på en RJ-45 koppling, kolla att kabeln i väggen är hel eftersom den delen är svår att byta ut, för att sedan byta ut resterande kabel då den gled lätt i röret ner till källaren.
Fortsättning följer.
Nätverkssladden går från källaren upp på vinden och sen ner i vardagsrummet.
Uppe på vinden fanns det stor marginal, dvs mycket kabel som ligger.
Eftersom jag inte fick ut någon kabel ur väggen misstänkte jag någon skruv/spik…men med hjälp av svärfar på vinden och att jag drog där nere i vardagsrummet fick vi ut ca:3 meter kabel (dvs hela väggens längd och lite därtill). Jag klippte av och satte på kopplingen och kände att nu är det löst! - Men icke! Samma fel.
Testade den avklippa kabeln (tråd5) eftersom jag nu nådde båda ändarna, och den visade mycket riktigt att tråd fem var hel.
Så mysteriet kvarstår, någonstans på kabeln som är kvar är det ett brott på tråd 5.
Nu har jag beställt en ny kabel där planen är att klippa kabeln på vinden, sätta på en RJ-45 koppling, kolla att kabeln i väggen är hel eftersom den delen är svår att byta ut, för att sedan byta ut resterande kabel då den gled lätt i röret ner till källaren.
Fortsättning följer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden