948 läst ·
25 svar
948 läst
25 svar
Dra om inkommande fiber
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
Kan låta nätägaren dra skiten så slipper man huvudvärken. Eller de kanske vägrar dra i rör i huset iofK Kurtivan skrev:
Dra om och låt fibern gå direkt in i källaren dolt under mark tycker jag är det bästa, minskar sabotage risk också. (För inbrottstjuvar som försöker bryta ev koppling för larm)
Har själv ett väggmonterat rackskåp i källaren där fibern kommer in genom ryggen direkt utifrån
Har själv ett väggmonterat rackskåp i källaren där fibern kommer in genom ryggen direkt utifrån
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Ska det skarvas/svetsas kan man ju lika gärna dra om allt från gatan.AndersMalmgren skrev:
Vår inkommande fiber från gatan är ett riktigt amatörjobb. Jag hade aldrig accepterat detta om jag varit husägaren när det gjordes.
[bild]
Min plan är att karva ur väggen runt fibern försiktigt tills man får in en apparatdosa där. Borra hål i bakstycket på apparatdosan och föra in fibern den vägen (utan isoleringen). Sedan få hit någon som svetsar fibern så den når ner med VP rör i väggen ner till källaren där router, server osv ska stå.
Låter det som bästa vägen?
Om det var förra ägaren som fick fibern installerad kan man ju tänka sig att de inte var så aktiva i hur det skulle dras. Man ser många klumpiga installationer där de smackat upp konverterardosan mitt på hallväggen osv. eftersom ingen protesterat. Om man planerar innan installatörerna kommer kan man få det som man vill ha det.
Jag fick 10 meter extra fiberslang, utan extra kostnad, från gatan så drog jag en VP-slang dit jag ville ha dosan, att skjuta i fiberslangen genom.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 208 inlägg
imported_Benno skrev:
Ska det skarvas/svetsas kan man ju lika gärna dra om allt från gatan.
Om det var förra ägaren som fick fibern installerad kan man ju tänka sig att de inte var så aktiva i hur det skulle dras. Man ser många klumpiga installationer där de smackat upp konverterardosan mitt på hallväggen osv. eftersom ingen protesterat. Om man planerar innan installatörerna kommer kan man få det som man vill ha det.
Okej så jag borrar i grunden gräver fram till där fibern är i marken idag så löser de resten?
När det drogs fiber i mitt område så var det en propå från fiberdragarna var de ville avsluta fibern och det var en meter upp på fasaden, men pratade man med dem så var det inga problem att få dem att avsluta med dosan på grunden. De flesta antog nog att de inte hade något att välja på.imported_Benno skrev:
Finns det en källare och fibern inte kommer in precis där den "ska vara" tycker jag det snyggaste alternativet är att gå in i källaren, sätta skarvboxen i anslutning till inkommande fiber och sedan dra vidare med microduct eller villapatch till dit den skall vara.
Tänk på att det inte funkar med några skarpa böjar.
Hos mig ser det ut ungefär så här:
Jag grävde diket med markduct fram till fasad, borrade i 45° vinkel genom källarväggen så att markducten fick en mjuk passage genom väggen och för att undvika vatteninträgning, drog in duct + söktråd i källaren, tätade på utsidan med grundfog och bäddade in ducten med dräneringsgrus.
Installatören ville sedan av någon anledning inte blåsa genom källaren, så de kapade markducten på utsidan och blåste microkabel (är som en tunn j-vla stålvajer), sedan handmatade de änden in i källaren och satte ett skarvstycke på markducten som också hindrar vatten från att tränga in i huset genom ducten.
På insidan satte de en skarvbox innanför väggen, och från denna drog de en microkabel genom det installationsrör jag hade dragit fram för ändamålet, som för kabeln till "teknikrummet" där mediaomvandlaren placerades.
Tänk på att det inte funkar med några skarpa böjar.
Hos mig ser det ut ungefär så här:
Jag grävde diket med markduct fram till fasad, borrade i 45° vinkel genom källarväggen så att markducten fick en mjuk passage genom väggen och för att undvika vatteninträgning, drog in duct + söktråd i källaren, tätade på utsidan med grundfog och bäddade in ducten med dräneringsgrus.
Installatören ville sedan av någon anledning inte blåsa genom källaren, så de kapade markducten på utsidan och blåste microkabel (är som en tunn j-vla stålvajer), sedan handmatade de änden in i källaren och satte ett skarvstycke på markducten som också hindrar vatten från att tränga in i huset genom ducten.
På insidan satte de en skarvbox innanför väggen, och från denna drog de en microkabel genom det installationsrör jag hade dragit fram för ändamålet, som för kabeln till "teknikrummet" där mediaomvandlaren placerades.
Klicka här för att svara

