K Kurtivan skrev:
Klarar du dig med att som jag sa skarva den färdigkontakterade fibern i den den dosa du tänkte, så går du bara vidare med ett kontaktstycke och färdigkontakterad fiberpatch. Kolla bara att du får igenom patchens kontakt i ditt nya rör.
Kan låta nätägaren dra skiten så slipper man huvudvärken. Eller de kanske vägrar dra i rör i huset iof

Dra om och låt fibern gå direkt in i källaren dolt under mark tycker jag är det bästa, minskar sabotage risk också. (För inbrottstjuvar som försöker bryta ev koppling för larm)

Har själv ett väggmonterat rackskåp i källaren där fibern kommer in genom ryggen direkt utifrån

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vår inkommande fiber från gatan är ett riktigt amatörjobb. Jag hade aldrig accepterat detta om jag varit husägaren när det gjordes.

[bild]

Min plan är att karva ur väggen runt fibern försiktigt tills man får in en apparatdosa där. Borra hål i bakstycket på apparatdosan och föra in fibern den vägen (utan isoleringen). Sedan få hit någon som svetsar fibern så den når ner med VP rör i väggen ner till källaren där router, server osv ska stå.

Låter det som bästa vägen?
Ska det skarvas/svetsas kan man ju lika gärna dra om allt från gatan.
Om det var förra ägaren som fick fibern installerad kan man ju tänka sig att de inte var så aktiva i hur det skulle dras. Man ser många klumpiga installationer där de smackat upp konverterardosan mitt på hallväggen osv. eftersom ingen protesterat. Om man planerar innan installatörerna kommer kan man få det som man vill ha det.

Jag fick 10 meter extra fiberslang, utan extra kostnad, från gatan så drog jag en VP-slang dit jag ville ha dosan, att skjuta i fiberslangen genom.

Redigerat:
imported_Benno imported_Benno skrev:
Ska det skarvas/svetsas kan man ju lika gärna dra om allt från gatan.
Om det var förra ägaren som fick fibern installerad kan man ju tänka sig att de inte var så aktiva i hur det skulle dras. Man ser många klumpiga installationer där de smackat upp konverterardosan mitt på hallväggen osv. eftersom ingen protesterat. Om man planerar innan installatörerna kommer kan man få det som man vill ha det.

Okej så jag borrar i grunden gräver fram till där fibern är i marken idag så löser de resten?

imported_Benno imported_Benno skrev:
Om det var förra ägaren som fick fibern installerad kan man ju tänka sig att de inte var så aktiva i hur det skulle dras. Man ser många klumpiga installationer där de smackat upp konverterardosan
När det drogs fiber i mitt område så var det en propå från fiberdragarna var de ville avsluta fibern och det var en meter upp på fasaden, men pratade man med dem så var det inga problem att få dem att avsluta med dosan på grunden. De flesta antog nog att de inte hade något att välja på.

C
Finns det en källare och fibern inte kommer in precis där den "ska vara" tycker jag det snyggaste alternativet är att gå in i källaren, sätta skarvboxen i anslutning till inkommande fiber och sedan dra vidare med microduct eller villapatch till dit den skall vara.

Tänk på att det inte funkar med några skarpa böjar.

Hos mig ser det ut ungefär så här:
Jag grävde diket med markduct fram till fasad, borrade i 45° vinkel genom källarväggen så att markducten fick en mjuk passage genom väggen och för att undvika vatteninträgning, drog in duct + söktråd i källaren, tätade på utsidan med grundfog och bäddade in ducten med dräneringsgrus.

Installatören ville sedan av någon anledning inte blåsa genom källaren, så de kapade markducten på utsidan och blåste microkabel (är som en tunn j-vla stålvajer), sedan handmatade de änden in i källaren och satte ett skarvstycke på markducten som också hindrar vatten från att tränga in i huset genom ducten.

På insidan satte de en skarvbox innanför väggen, och från denna drog de en microkabel genom det installationsrör jag hade dragit fram för ändamålet, som för kabeln till "teknikrummet" där mediaomvandlaren placerades.

StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Fiberägaren brukar bli mycket irriterad om det inte är deras personal som svetsar fibern.
Gör man rätt förstår jag inte ens hur de skulle få vetskap om det hela och får de det är väl deras eventuella irritation rätt oväsentligt?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
C
En (dålig) bild på hur det ser ut:
1776520250767.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Purre
A ajn82 skrev:
Dra om och låt fibern gå direkt in i källaren dolt under mark tycker jag är det bästa
Ja men man ökar risken för att få in fukt också.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
C
Purre Purre skrev:
Det är säkerligen huvudanledningen till att det aldrig dras in under mark om installatören får bestämma.
Mer jobb och större risk för problem.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Vissa nätägare hade det som regel att entreprenör inte fick göra det.
Däremot var det godkänt om fastighetsägaren gjorde arbetet så det gick att dra in en duct genom väggen och sedan ansvarade för tätning/återställning av väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.