Hej.
Har en fundering på om jag skulle kunna får kontakt med en värmepump som har WiFi modul, men är belägen i en byggnad ca 130m bort från huvudbyggnaden (där det finns internet).
Har sökt och läst lite, och den här verkar ju kunna gå i alla fall 140 meter med hyfsad prestanda (enligt YouTube).
Tänkte alltså sätta denna på ytterväggen på huvudbyggnaden.
Men tänker om någon här har provat den på egen hand, och kan ge ett utlåtande, skulle vara väldigt intressant.
Har en fundering på om jag skulle kunna får kontakt med en värmepump som har WiFi modul, men är belägen i en byggnad ca 130m bort från huvudbyggnaden (där det finns internet).
Har sökt och läst lite, och den här verkar ju kunna gå i alla fall 140 meter med hyfsad prestanda (enligt YouTube).
Tänkte alltså sätta denna på ytterväggen på huvudbyggnaden.
Men tänker om någon här har provat den på egen hand, och kan ge ett utlåtande, skulle vara väldigt intressant.
Här är en ganska seriös test mellan TP-link EAP225 och Comfast CF-EW85.
Enlig grafen kan du ligga på gränsen med TP-Link, Comfast betydligt bättre.
Du kan ju alltid testa med TP, funkar det inte så byt till Comfast
Enlig grafen kan du ligga på gränsen med TP-Link, Comfast betydligt bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju alltid testa med TP, funkar det inte så byt till Comfast
Lätt uppdatering i ämnet.
Har gjort en provisorisk testinstallation....estetiskt....icke godkänd...
Lite krånglig programvara, men med bra överblick när man väl är igång.
Dock - imponerade mycket att köra med!
Det är 78 meter till skogsgläntan (röd ring).
Och där var det riktigt bra prestanda.
Provade flera aktiviterer, och under så lång tid som jag orkade i 26 minusgrader.
Så, jag är väldigt imponerad av hur bra den leverarade.
Men....genom skogen till byggnaden som ska ta mot signalen så blir det lite vagabonderande.
Ibland får jag ca 7mbit, och ibland har jag "inget internet".
Så jag känner inte att den tekniska utmaningen är löst, men däremot är erfarenheten påbyggd.
Så...vi får se var man hamnar slutligen, men rolig erfarenhet.
Har gjort en provisorisk testinstallation....estetiskt....icke godkänd...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite krånglig programvara, men med bra överblick när man väl är igång.
Dock - imponerade mycket att köra med!
Det är 78 meter till skogsgläntan (röd ring).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och där var det riktigt bra prestanda.
Provade flera aktiviterer, och under så lång tid som jag orkade i 26 minusgrader.
Så, jag är väldigt imponerad av hur bra den leverarade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men....genom skogen till byggnaden som ska ta mot signalen så blir det lite vagabonderande.
Ibland får jag ca 7mbit, och ibland har jag "inget internet".
Så jag känner inte att den tekniska utmaningen är löst, men däremot är erfarenheten påbyggd.
Så...vi får se var man hamnar slutligen, men rolig erfarenhet.
Ny update!
Skaffade en accesspunkt till huset som ska förses med internet.
En TP-link TL-WA801N.
Den har en finess som heter ”range extender”.
Det höll på att sänka mig totalt.
Enkelt att sätta upp, enheterna pratar med varandra, men alla som kopplar upp sig via den utökade accesspunkten får ”inget internet”
Efter många timmar och fabriksåterställningar fick jag igång det.
Felet är att IP-trafiken inte går rätt väg.
Men, kul när det hoppade igång.
Så nu är det ca 10mbit genom skogen på 130 meters avstånd via WiFi.
Värmepumpen är uppkopplad, allt frid och fröjd.
Nu ska en kamera och väderstation dit.
Men….hoppas att den vackra placeringen av accesspunkten kommer att utvecklas…
Och några andra kabeldragningar.
Skaffade en accesspunkt till huset som ska förses med internet.
En TP-link TL-WA801N.
Den har en finess som heter ”range extender”.
Det höll på att sänka mig totalt.
Enkelt att sätta upp, enheterna pratar med varandra, men alla som kopplar upp sig via den utökade accesspunkten får ”inget internet”
Efter många timmar och fabriksåterställningar fick jag igång det.
Felet är att IP-trafiken inte går rätt väg.
Men, kul när det hoppade igång.
Så nu är det ca 10mbit genom skogen på 130 meters avstånd via WiFi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepumpen är uppkopplad, allt frid och fröjd.
Nu ska en kamera och väderstation dit.
Men….hoppas att den vackra placeringen av accesspunkten kommer att utvecklas…
Och några andra kabeldragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
