Hej

Jag har för ca 1 år sen fått ett erbjudande om att bli ansluten till telia fiber där dealen var gratis anslutning mot att jag binder upp mig på 24 mån för 999 vilket då både skulle inkludera internet och tv.

Baserat på det ekonomiska känns det rätt ok då det är ungefär vad jag betalar idag genom bahnhof.
Det jag eg är ute efter är att i framtiden ha valmöjligheten mellan telia eller befintlig fiberanslutning. Dvs att jag då skulle få 2 olika fiberanslutningar till vår villa.

Nu redan innan någon form av grävning / installation har börjat så har jag fått en brev om att Telia vill förändra vårt avtal.

Är det någon som har varit med om något liknande ? Kan Telia verkligen ensidigt välja mellan att nedgradera mig eller avbryta avtalet ?

"Hej

Vi har försökt ringa dig angående din beställning av fiberanslutning till xxxx, FRÖSÖN men ej kommit fram.

Vi har tyvärr fått information om att Telias port som din fiber i dagsläget endast kan bli ansluten till är en 100 mbits port. Vi beklagar verkligen detta och undrar om du fortfarande vill ha kvar din beställning av fiber eller om du önskar ångra denna.

Om du önskar att behålla beställningen kan vi istället för den nuvarande fiberbundling du beställt med för 999 kr/mån i 24 månader erbjuda dig Bredband 100/100 och tv-paket Mellan i 24 månader och All film paketet i 12 månader som istället skulle kosta 798 kr/mån.

Om du önskar ångra beställningen så kan du självklart göra det kostnadsfritt.

Återkom gärna så snart som möjligt med hur du vill göra med din beställning med att antingen svara i ett vändande mail eller ring oss på telefonnummer 020-40 24 00 och uppge ärende xxxxxx

Vi önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänlig hälsning,
Telia Öppen Fiber"

• Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Svaret på din fråga borde finnas i avtalsvillkoren du accepterade...

Sen förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja ha två fiber dragna till sitt hus? Är inte det gamla "öppen" på ett sånt sätt att den kan kopplas om till en ny komminukationsoperatör?

• Gilla
mrbackstrom och 9 till
  • Laddar…
Rimligen kan telia uppgradera sin utrustning men vill inte då det är dyrt för dom. 100-100 på en fiber idag är ju löjligt, och lär beronpå stt det är gammal utrustning som rimligen bör uppgraderas, inte bara för dig.

Jag hade svarat att ingågna avtal gäller. De får uppdatera porten så utlovad och överenskommen tjänst kan levereras.

Om man kommer fram med det är en annan fråga, men jag hade aldrig godkänt 100mbit. Hade hellre haft 5g.

• Gilla
NizzeBygg och 2 till
  • Laddar…
Tag chansen att skippa Telia nu direkt. De är helt oseriösa. Detta blir bara början på en lååång strulresa.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tystnad och 18 till
  • Laddar…
Nej, normalt kan man inte backa ett avtal. Men det går när allt annat är omöjöigt/orimligt. Skulle man exempalvis lovat fiber till en ö där det inte finns och kostnaden för att bygga ut ligger på flera miljoner går det ändå. Dock blir man då ersättningsskyldig för rimliga merkostnader, ex riktantenn och annan utrustning för att ersätta med 5g.

Så jag skulle svara att du vill att ursprungligt avtal fullföljs genom att de uppgraderar porten till 1000mbit. Altetnativt ersätter dig för framtida merkostnader under 24månader för att köpa motsvarande tjänst från en annan leverantör.

• Gilla
MagicFingers och 5 till
  • Laddar…
hsd
Telia har av någon anledning fått en förändring på exempelvis tv, ex. Viasat och vill därför förändra priset
Dock lämnar Telia dörren öppen och skiver att TS får hoppa av beställningen
Jag skulle ta kontakt med kundtjänst om de exempelvis kan återgå till ursprungliga avtalet eller erbjuda högre hastighet utan ytterligare prishöjning, nekas detta så avslutas avtalet (Du har ju redan fiber)

• Gilla
TommyLarsson och 2 till
  • Laddar…
24*798 känns ändå som helt ok kostnad för att få en andra fiber indragen, du kan ju sen fortsätta använda Bahnhof från din första fiber.

Personligen hade jag tagit det, men det beror lite på vilket nät du är ansluten nu. En stor anledning att få fiber av telia är väl att hamna på Skanovas nät där man i framtiden troligen kan byta kommunikationsoperatör helt, till t.ex Bahnhof villafiber, vilket inte ännu är möjligt i de "öppna" näten, istället för att sitta fast i t.ex OpenInfras nät där de höjer priserna mot operatör minst en gång om året, så avsett vad man gör kommer priset öka över tid.

• Gilla
Magnusson.j och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Du har inte missuppfattat det? När jag läser ditt inlägg tolkar jag dig som att Telia skulle gräva in en ny fiber. Jag uppfattar det dock mer att de ska använda fibern som redan finns hos dig.

I vilket fall, håll dig långt borta från Telia. Maken till dålig operatör finns inte och det var, rent ut sagt, ett jäkla pris för tv-paketet..

• Gilla
vcx och 9 till
  • Laddar…
Jag tror inte heller detta innebär ny fiber, utan att man använder befintlig fiber.

Vi gjorde omvänt för ett tag sedan, bytte från Telias öppen fiber till Bahnhofs villafiber, fortsatte använda samma fiber till huset, det kopplades om någon annanstans.

• Gilla
hellem och 6 till
  • Laddar…
Telia ringer typ varannan vecka och vill att vi skall "låsa upp" vår Bahnhof fiber. Jag överväger att polisanmäla för ofredande.

• Gilla
  • Haha
Puffen Ingarö och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag överväger att polisanmäla för ofredande.
Testa det! Nyfiken på om ditt kaffe hinner kallna innan det läggs ner eller ej...

• Gilla
Edvert
  • Laddar…
R Rowah skrev:
Hej

Jag har för ca 1 år sen fått ett erbjudande om att bli ansluten till telia fiber där dealen var gratis anslutning mot att jag binder upp mig på 24 mån för 999 vilket då både skulle inkludera internet och tv.

Baserat på det ekonomiska känns det rätt ok då det är ungefär vad jag betalar idag genom bahnhof.
Det jag eg är ute efter är att i framtiden ha valmöjligheten mellan telia eller befintlig fiberanslutning. Dvs att jag då skulle få 2 olika fiberanslutningar till vår villa.

Nu redan innan någon form av grävning / installation har börjat så har jag fått en brev om att Telia vill förändra vårt avtal.

Är det någon som har varit med om något liknande ? Kan Telia verkligen ensidigt välja mellan att nedgradera mig eller avbryta avtalet ?
Du får förtydliga vad det är som gäller. Är det en till fiber till huset eller handlar det om att Telia skall överta abonnemanget på din befintliga fiber.

Som andra redan har skrivit, om det handlar om att överta den befintliga fibern så skulle även jag hålla mig långt borta från Telia.

Handlar det om att få en ny fiber in i huset så är det fortfarande ett bra avtal. Men hur det i så fall skulle kunna bli enbart 100 Mbps är en intressant fråga, det kan bero på att Telia har gammal utrustning just i närheten av dig, men det låter snarare som att det är en lokal fiberleverantör som har gammal utrustning. Och då är vi tillbaka till den första frågan, är det verkligen ny fiber?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft Telias fiber i nästan 10 år, men bytte för något år sen till Bahnhof. Jag skulle säga att Telia tekniskt sett är en utmärkt operatör. De har det bästa nätet och du får normalt bra svarstider, vilket är viktigt i vissa fall som online-spelande mm, eftersom de har bästa backbonet. Det kanske ändras i framtiden i och med att Telia sålt tidigare Telia Carrier, men vem vet? Den enda nackdelen jag ser med Telia är priset och jag hade haft kvar dem om det inte vore för det.

• Gilla
  • Haha
HJS och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Testa det! Nyfiken på om ditt kaffe hinner kallna innan det läggs ner eller ej...
Det kommer det garanterat, det tar väl några år innan de handlägger ärendet:-)

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Det kommer det garanterat, det tar väl några år innan de handlägger ärendet:-)
Min erfarenhet är tvärtom att beslut om att ej inleda förundersökning brukar komma ganska omedelbart….

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.