Hur vet jag om min dator klarar av att uppdateras till W 11? Vilka krav finns för att det ska bli bra.

Det finns en del krav som bara nästan nya maskiner klarar. Bl.a. TPM2, Secure Boot, DirectX 12, 4GB minne. Ett trick att slippa dessa krav, förutom 64GB SSD, är att skapa ett installationsmedia med Rufus så stängs dessa krav av och det går utmärkt att installera. Hur bra det blir är upp till den som använder den.

A arvid53 skrev:
Hur vet jag om min dator klarar av att uppdateras till W 11? Vilka krav finns för att det ska bli bra.
Vad är det för spec på den?

Om man går in i Windows Update finns det ju också en funktion att köra som testar datorns kompatibilitet med W11.

• Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
Det går i stort sett utan problem att installera windows 11 på de flesta datorer.
Man behöver inte ens göra något med installationsmediat.
Det är bara en massa kontroller som enkelt kan förbigås genom att skapa några registernycklar under installationen det finns lite olika sätt att komma runt kravet.
https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-requirement

Det äldsta dator jag provade var en från 2010 som kom med windows 7 med 8gb ram .
Lite imponerade att det faktiskt fungerade.
Dom datorerna jag installerat det på som är 10-12 år gamla så har det fungerat utmärkt då dom har ssd disk.

Ibland får man installera någon drivrutin manuellt men det har alltid funnits att ladda ned.

På den äldsta testade jag att uppdatera allt med driver booster.

A arvid53 skrev:
Skriv gärna vad för dator du har och ålder, specifikationer, osv.
Jag bytte nyligen en äldre, var väl åtta år sedan inköp och med det ännu äldre konstruktion men hade SSD och tillräckligt med minne, med Win10 som fick "bedömning" att den inte klarade Win11. Hade väl kunnat trixat mig vidare men bytet blev ett lyft prestandamässigt så det kan då vara dags till lite förnyelse beroende vad du använder den till.

A A-Man_08 skrev:
…som enkelt kan förbigås genom att skapa några registernycklar under installationen
Låter inte som TS riktigt är målgruppen för registerhack. 😉

Flyby11 är en ”patcher” som förbereder en maskin som saknar grundkraven att kunna uppgraderas. Läs mer här eller ladda ner direkt

Edit: länk till rätt ställe

Redigerat:
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:

Flyby11 är en ”patcher” som förbereder en maskin som saknar grundkraven att kunna uppgraderas. Läs mer här.
Det är inte så svårt eller avancerat i stort sett bara följa guiden.
Några enkla steg.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:

Flyby11 är en ”patcher” som förbereder en maskin som saknar grundkraven att kunna uppgraderas. Läs mer här.
Varför länkar du till en zipfil som laddas ned när man klickar på länken?

A A-Man_08 skrev:
Antar att det är för att hjälpa TS och andra intresserade.

A A-Man_08 skrev:
Ajaj! Mitt misstag. Skulle gå till sidan, inte länken. Fixat.

Alfredo Alfredo skrev:
Antar att det är för att hjälpa TS och andra intresserade.
Jo, men det är inte länpligt att göra så om man inte skriver tydligt att länken laddar ner en fil. Mycket skit som laddas ner med otydliga länkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.