Hej

Har inkommande fiber i vardagsrummet, som är i anslutning till altanen. Vill ha en accesspunkt för wifi på altanen och föredrar att den är kopplad via eternet. Måste stömsätta den via POE+.

Vill inte borra hål genom fasaden, så undrar om det är ok att dra ut en ethernetkabel via en tilluftventil som vätter mot altanen? Tänkte helt enkelt klämma igenom den vid kanten på filtret som sitter i ventilen. Dra den genom gallret och sen ut. En liten loop på kabeln när den är ute då inte vatten rinner längst kabeln in I ventilationskanalen.

Är detta i sin ordning eller? Tänker mig en utp-kabel för utomhusbruk.

Altanen har tak över sig.

Redigerat:
För att få nätverk från inkommande fiber på vinden ner till arbetsrummet så har jag lirkat upp en kabel mellan skorstenen och plåtkragen, upp över krönet, sen ner i en ventilationspipa som löper ut i rätt rum. Känns inte så snyggt men funkar :D (viktigt med utomhuskabel i mitt fall, uv-strålning hade smulat sönder en innekabel)

OM nu altanen är i anslutning till vardagsrummet så lär en AP i vardagsrummet täcka behovet?

Persson88 Persson88 skrev:
OM nu altanen är i anslutning till vardagsrummet så lär en AP i vardagsrummet täcka behovet?
Nej, det gör den inte, då jag har en tillbyggnad där det är dålig täckning, men ap utanför huset avsevärt förbättrar signalen (testat dra ut en tillfälligt). Från -85 dB till fullgod signal.

M mossmasaker skrev:
Hej

Har inkommande fiber i vardagsrummet, som är i anslutning till altanen. Vill ha en accesspunkt för wifi på altanen och föredrar att den är kopplad via eternet. Måste stömsätta den via POE+.

Vill inte borra hål genom fasaden, så undrar om det är ok att dra ut en ethernetkabel via en tilluftventil som vätter mot altanen? Tänkte helt enkelt klämma igenom den vid kanten på filtret som sitter i ventilen. Dra den genom gallret och sen ut. En liten loop på kabeln när den är ute då inte vatten rinner längst kabeln in I ventilationskanalen.

Är detta i sin ordning eller? Tänker mig en utp-kabel för utomhusbruk.

Altanen har tak över sig.
Finns ingen regel som förbjuder det, men jag skulle ta ett varv till och fundera på alternativ väg för kabeln.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Finns ingen regel som förbjuder det, men jag skulle ta ett varv till och fundera på alternativ väg för kabeln.
Något särskilt skäl?

M mossmasaker skrev:
Något särskilt skäl?
Inte mer än att det ser antagligen lite taffligt ut, och du kan inte stänga ventilen om du skulle behöva det någon gång.

RoTe
Vad har du för fönster? Har flera ggr borrat i träfönster för att dra ut småkablar, antenn och ethernet. Krävs bara pyttelite spackel sen när man tar bort det.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Inte mer än att det ser antagligen lite taffligt ut, och du kan inte stänga ventilen om du skulle behöva det någon gång.
RoTe RoTe skrev:
Vad har du för fönster? Har flera ggr borrat i träfönster för att dra ut småkablar, antenn och ethernet. Krävs bara pyttelite spackel sen när man tar bort det.
Vanliga träfönster från Elitfönster. Blir dock betydligt mer synligt att dra en kabel dit än dolt bakom gardin, som luftventilen är.

RoTe
M mossmasaker skrev:
Vanliga träfönster från Elitfönster. Blir dock betydligt mer synligt att dra en kabel dit än dolt bakom gardin, som luftventilen är.
Dåså, gör som du vill helt enkelt, det är ditt hus.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.