347 läst ·
9 svar
347 läst
9 svar
Ethernet via tilluftventil
Hej
Har inkommande fiber i vardagsrummet, som är i anslutning till altanen. Vill ha en accesspunkt för wifi på altanen och föredrar att den är kopplad via eternet. Måste stömsätta den via POE+.
Vill inte borra hål genom fasaden, så undrar om det är ok att dra ut en ethernetkabel via en tilluftventil som vätter mot altanen? Tänkte helt enkelt klämma igenom den vid kanten på filtret som sitter i ventilen. Dra den genom gallret och sen ut. En liten loop på kabeln när den är ute då inte vatten rinner längst kabeln in I ventilationskanalen.
Är detta i sin ordning eller? Tänker mig en utp-kabel för utomhusbruk.
Altanen har tak över sig.
Har inkommande fiber i vardagsrummet, som är i anslutning till altanen. Vill ha en accesspunkt för wifi på altanen och föredrar att den är kopplad via eternet. Måste stömsätta den via POE+.
Vill inte borra hål genom fasaden, så undrar om det är ok att dra ut en ethernetkabel via en tilluftventil som vätter mot altanen? Tänkte helt enkelt klämma igenom den vid kanten på filtret som sitter i ventilen. Dra den genom gallret och sen ut. En liten loop på kabeln när den är ute då inte vatten rinner längst kabeln in I ventilationskanalen.
Redigerat:
För att få nätverk från inkommande fiber på vinden ner till arbetsrummet så har jag lirkat upp en kabel mellan skorstenen och plåtkragen, upp över krönet, sen ner i en ventilationspipa som löper ut i rätt rum. Känns inte så snyggt men funkar
(viktigt med utomhuskabel i mitt fall, uv-strålning hade smulat sönder en innekabel)
Nej, det gör den inte, då jag har en tillbyggnad där det är dålig täckning, men ap utanför huset avsevärt förbättrar signalen (testat dra ut en tillfälligt). Från -85 dB till fullgod signal.Persson88 skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 288 inlägg
Finns ingen regel som förbjuder det, men jag skulle ta ett varv till och fundera på alternativ väg för kabeln.M mossmasaker skrev:Hej
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 288 inlägg
[SKPG]Zamora skrev:
Vanliga träfönster från Elitfönster. Blir dock betydligt mer synligt att dra en kabel dit än dolt bakom gardin, som luftventilen är.RoTe skrev:
Klicka här för att svara