305 läst ·
7 svar
305 läst
7 svar
Bäst genomföring i vägg för 15-20 kablar? Serverrum till kattvind.
Jag ska precis dra nätverk i hela huset, tanken är att ha patchpanel, PoE-switch, servrar etc. i ett rum som har vägg mot kattvinden. Det innebär att alla kablar ska ut på kattvinden, uppskattningsvis 15-20 kablar, till att börja med. Hur löser jag genomföringen här bäst? Och för att hålla det tätt från möss? Ett par VP-rör, modell större, plus någon form av kopplingsdosa i båda ändar? Vad heter den typen av dosa i så fall?
Redigerat:
Det hade jag inte en aning om. Men vad är egentligen skillnaden att ha hål ett hål i väggen jämfört med en slang/rör? Ur brandsynpunkt.DenGode skrev:
En slang / ett rör i väggen kan sprida eventuell brand vidare till rummet bredvid eftersom det är lättantändligt.
Men det du kan göra är att trä på två bitar 50mm-flexslang på båda sidor dikt mot väggen. Och innan dess täta hålet ordentligt med brandskyddsfog.
Om det är inte två separata brandceller så kan du med gott samvete igenom en slang igenom väggen.
Men det du kan göra är att trä på två bitar 50mm-flexslang på båda sidor dikt mot väggen. Och innan dess täta hålet ordentligt med brandskyddsfog.
Om det är inte två separata brandceller så kan du med gott samvete igenom en slang igenom väggen.
Tack för upplysningen! Sambon som gått viss brandskyddsutbildning tror absolut inte det är en egen brandcell. Bor i 1½-plansvilla från 70-talet.DenGode skrev:
En slang / ett rör i väggen kan sprida eventuell brand vidare till rummet bredvid eftersom det är lättantändligt.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Klicka här för att svara