snuttjulle snuttjulle skrev:
Men åter on topic.
Svårt då TS inte ens vill svara på de allra enklaste frågorna.

R Rolle85 skrev:
Min undran är, hur kan det skilja såpass?
Vad mäter du med och hur?

G
M maria01 skrev:
hur var det på på slutet av 80talet då?
Skulle säga att det var elektroniken som var begränsningen då också..

Inom all kommunikation skickar man symboler som kan innehålla olika mängder bitar beroende på modulation.

Hur snabbt man kan skicka en symbol beror ju på elektroniken som konverterar elektrisksignal till ljus eller radiovågor.

Sedan har man ju kvaliteten på signalen som bestämmer vilken modulation man använder och det bestämmer ju hur många bitar en symbol kan hålla..

Fibern på slutet av 80 talet hade säkert mer dämpning i sig än dagens kablar vilket även bidrog till lägre hastigheter..

Gissar att det var en ATM länk mellan två kontor som fanns på din arbetsplats var ganska vanligt under 90/00 ..

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Varför behöver man 1000 mbit?
Det behövs om man veckoligen skickar relativt groteska mängder data via backups, hanterar servrar av olika slag osv. Behov o behov, är ju inget krav i sig. Men skönt att kunna backupa snabbt offsite och samtidigt kunna hosta spelservrar, ladda ned program och spela.

• Gilla
blunden
  • Laddar…
useless useless skrev:
Svårt då TS inte ens vill svara på de allra enklaste frågorna.

Vad mäter du med och hur?
Vad är det han inte svarat på?
Tycker att han givit en tydlig bild och förklaring över vad han har i dagsläget.

A A-Man_08 skrev:
Vad är det han inte svarat på?
Tycker att han givit en tydlig bild och förklaring över vad han har i dagsläget.
Vart står det hur TS mäter? Mäter man med bredbandskollen på mobilen över WiFi så lär man inte komma upp i 1000Mbit/s?

useless useless skrev:
Vart står det hur TS mäter? Mäter man med bredbandskollen på mobilen över WiFi så lär man inte komma upp i 1000Mbit/s?
Första inlägget står det att TS mäter trådat via datorn, läser man lite mellan raderna framgår det också att routern troligen är inkopplad emellan.

R Rolle85 skrev:
Jag har telias fiberkabel in i mitt privata hus.
Jag hade innan Telenor, köpte deras tjänst 300/300mbit. Uppmätte trådat med datorn till 312mbit, dvs man överlevererade.
Bytte i förra veckan till Bredband2 och deras 1000/1000 och mätte igen och når 750mbit. Såklart hög hastighet men ändå så saknas 250mbit.
Jag har alltså mätt på precis samma sätt, samma kablar osv där den Telenor överlevererar och Bredband2 underlevererar.

Min undran är, hur kan det skilja såpass?
Routern är helt ny:

useless useless skrev:
Svarade i fel tråd.

Lite snöigt men tolkar det som att han mäter med kabel över bredbandskollen.

Har frågat om han kan testa direkt i inkommande uttag utan router, men ej respons.

De har nu visat sig efter lite efterforskning att min nya router är flaskhalsen. Det står att den stödjer 1000mbit men enligt Co-pilot så klarar aldrig denna router att prestera på den nivån rent tekniskt utan maxar oftast på ca 750mbit som också är de jag når.
Har nu kommit överens om att få byta ut routern mot en annan som ska klara detta, återkommer.

Tanken är att byta min TP-Link BE400 till TP-link BE550.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Vad får du för resultat om du kopplar datorn direkt till fiberboxen?

R Rolle85 skrev:
De har nu visat sig efter lite efterforskning att min nya router är flaskhalsen. Det står att den stödjer 1000mbit men enligt Co-pilot så klarar aldrig denna router att prestera på den nivån rent tekniskt utan maxar oftast på ca 750mbit som också är de jag når.
Har nu kommit överens om att få byta ut routern mot en annan som ska klara detta, återkommer.

Routerns wanport vad kopplas den till uttag i väggen eller en mediakonverterare.
Kan du bifoga en bild?

R Rolle85 skrev:

Om jag inte minns fel fick du redan från början i din köpa-router-tråd rådet att köpa något lite mer seriöst från start?

• Gilla
blunden
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det styrs inte i en switch i telestationen. Vad har ens telestationen med fibern att göra?

I öppna nät stryps hastigheten i utrustning hos den tjänsteleverantör man valt.
Eller så gör nätägare/KO det på accessswitchen eller OLT:n närmast kunden...

MathiasS MathiasS skrev:
På Bhanhof får jag cirka 970-990Mbps på en 1000Mbs-tjänst, verkar rätt rimligt.
Nja, den högre delen av det spannet når du knappast om du sitter på ett 1 Gbit-interface med MTU 1500. 🙂 Det är mer än teoretiskt högsta möjliga hastighet när man tar hänsyn till overhead (om du inte kör Jumbo Frames mot internet, vilket du inte realistiskt kan). Någonstans runt 950-960 Mbit/s fullt rimligt dock. 🙂

Det finns ju dock verktyg som felrapporterar resultat, exempelvis fast.com som gladeligen rapporterar betydligt mer omöjliga hastigheter. Vet inte om den försöker räkna bort overhead eller om den bara kör för korta mätningar, men rätt blir det i alla fall inte på fast.com. 😄

Jag mäter med Speedtest.net app i windows. Har ingen synpunkt på hur rätt eller fel den mäter.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MBahnhof athiasS skrev:
Jag mäter med Speedtest.net app i windows. Har ingen synpunkt på hur rätt eller fel den mäter.
Glädjesiffror, teoretisk max för 1 gigabit är 950 mbit ca

Testa denna mot iperf och säg vad du får

iperf3 -c speedtest.kamel.network -p 5201-5205 -t 60 -P 8

Edit: om du däremot kör 2.5 gigabit interface så är det ju helt möjligt att bahnhof faktiskt leverar det som dom säger mao 1 gigabit

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.