2 205 läst ·
42 svar
2k läst
42 svar
Koppla RJ45-vägguttag
Man har ju alltid mätjobb med ping igång, utifall något skulle gå fel framöver. Man pingar routern, man pingar nexthop hos nätleverantören, man pingar grannen, man pingar Sunet och sedan pingar man Google 8.8.8.8. Statistiken från dessa kan man använda till mycket. Bland annat kunde jag för tiotalet år sedan räkna ut att internet-användningen är låg på lördagskvällar i februari och mars...
...det var på den tiden man fortfarande tittade på linjär-TV via kabel-TV, satellit eller via DAB.
...det var på den tiden man fortfarande tittade på linjär-TV via kabel-TV, satellit eller via DAB.
Precis så.J J-banan skrev:
För cat 5e får man tvinna upp max 13 mm
För Cat 6 får man tvinna upp max 5 mm.
Ett riktigt kabelcertifieringsinstrument upptäcker lätt detta fel ifall man t.ex. har tvinnat upp dubbelt så mycket. Två-datorstesten kanske inte alls upptäcker detta.
Men tvådatorstesten kommer visa att det faktiskt funkar (eller inte), även om något mätvärde från en kabelkvalificering visar något annat, och ärligt talat duger det ju bra för den som själv har gjort installationen och äger det hela själv.
Max upptvinning
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabelinstallation/natverkskabeln
Ibland sägs det vara max 6mm för cat 6, kanske avrundning från något tum-mått som görs olika?
Gällande kabeltestare
https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/test-och-verifiering/valj-ratt-natverkstester/
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 156 inlägg
Njae, det är faktiskt inte säkert. Standarderna finns för att klara främst maximal längd på installationen. Som som alla vet är 5+90+5 meter, dvs man säger 100 meter, men då räknar man med två patchkablar om 5m i varje ända, så den fasta installationen skall egentligen inte överskrida 90m.Mikael_L skrev:
Nu är det extremt få installationer i ett hem som kommer ens i närheten av det, så man har ganska god marginal att fuska.
Det har jag själv utnyttjat i en lägenhet där jag dragit slimline-kabel som inte alls uppfyller fulla specifikationerna, men som fungerar alldeles utmärkt om man håller sig under 30 meter. Och jag är inte i närheten av det.
Så, summa summarum, alla krav vad gäller installation osv. gäller främst när man måste utnyttja hela utrymmet i specifikationen. Om man kan ge avkall på den så får man "luft" i andra änden och man kan faktiskt komma undan med en synd eller två utan att det märks. (Men inte alltid naturligtvis.)
Nu finns det dock mycket bra verktygsfria kontakter från bla Schneider som gör det enkelt att inte behöva tvinna upp för mycket, så håller man sig till dem så kan man nå även den delen av standarden utan för mycket krångel.
Ja. Det är ju orimligt att lägga tiotusentals kronor (faktiskt hundratusentals kronor när jag jobbade med det sist) på mätutrustning för ens eget nätverk när man kan få nästan samma praktiska resultat med grejjor man redan har, eller enkelt kan lånas, och som man kan ha till annat.Mikael_L skrev:
Själv gör jag såhär, jag skalar upp en betydligt längre bit än TS gjorde, sen tvinnar jag bara upp lite precis där det ska kontakteras.
Lättare att få lika längd på de två ledarna i paret, bra också om den ena är endast helt vit.
Kontakten här är en verktygsfriKeystone.
edit: Nej, det här är ju en Schneider Electric LexCom/Actassi ..., sorry ...
Lättare att få lika längd på de två ledarna i paret, bra också om den ena är endast helt vit.
Kontakten här är en verktygsfri
edit: Nej, det här är ju en Schneider Electric LexCom/Actassi ..., sorry ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 156 inlägg
Ja, det är precis den typen av kontakter jag menar. Med dessa så är det inga problem att tvinna upp kort. Med äldre kontakter man behöver verktyg till, så är det betydligt mera pill.
Och med hankontakter så kan det bli extremt pilligt…
Och med hankontakter så kan det bli extremt pilligt…
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
Vilka tänker du på? Jag gjorde egna patchkablar i början då jag ville öva och den typen av RJ45 som man pressar själv tyckte jag nästan var lättast att göra, betydligt lättare än vägguttag. Du kanske tänker på någon annan variant och jag missförstår.lars_stefan_axelsson skrev:
Här är en modell, där ska man trä ledarna genom en liten plastbit först som sen ska i RJ45:an.MultiMan skrev:
Finns även modeller där man trär direkt i RJ45:an men att ledarna går rakt igenom.
Tidigare (20 år sen eller längre bak) fick man skala, placera dom bredvid varandra, klippa rätt längd och sen be till en högre makt att när man stack in ledarna att dom hamnade där dom skulle och inte flyttade på sig.
https://www.kjell.com/se/produkter/...takt-for-rund-cat.-6-utp-kabel-20-pack-p69893
Här är modellen där ledarna träs rakt igenom
https://www.direktronik.se/direktro...taktdonkapor/kontaktdon/modular-kontakt-cat6/
Det säljs fortfarande "stängda" modular pluggar, men vad jag har förstått är de ändå bättre för att det inte är en risk att råka kunna kortsluta ledarna när de är öppen ändaPurre skrev:
Här är en modell, där ska man trä ledarna genom en liten plastbit först som sen ska i RJ45:an.
Finns även modeller där man trär direkt i RJ45:an men att ledarna går rakt igenom.
Tidigare (20 år sen eller längre bak) fick man skala, placera dom bredvid varandra, klippa rätt längd och sen be till en högre makt att när man stack in ledarna att dom hamnade där dom skulle och inte flyttade på sig.
[länk]
Modellen från kjell som jag länkade till ovan är stängd även om den har en styrbit som är öppen.J J-banan skrev:
Om dom nu inte gjord om den de senaste åren då min förpackningen är köpt för några år sedan. Så den har ingen risk med kortslutning iaf.
Den öppna modellen får man 50 av för 50 kr på Ali.Purre skrev:
Här är en modell, där ska man trä ledarna genom en liten plastbit först som sen ska i RJ45:an.
[länk]
Här är modellen där ledarna träs rakt igenom
[länk]
Klicka här för att svara