712 läst ·
18 svar
712 läst
18 svar
Hjälp att skaffa en signalförlängare (mast) för router
Sida 1 av 2
Hej, jag har en fritidsstuga 300 meter från en telefonmast sitter i 50-70% radioskugga (bergshöjd bakom huset). Det går precis att prata i telefon men ofta måste man knalla ned till parkeringen för stabilare signal, och kör man Discord inomhus går ofta samtalen ned i bitrate och man hör "robotröst" från ringaren.
GlobalConnect drar fiber till de som vill i grannskapet och erbjuder det till oss för 25-30 000 kr, men jag kommer bränna 30-60K på spruckna vattenrör och trasiga strömstammar i stugan den här säsongen, jag har inte råd med fiber i år. En granne tipsade då mig om att sätta en signalförlängare på sidan av huset, koppla en router till kabeln och köra internet via mobilen, och på så vis kringå radioskuggan.
Hur gör jag detta? Var köper man en fyra meter lång mast, och vad för slags kabel sätter man i routern och sedan lindar runt masten? Jag är novis på telekom- eller nätverkssaker.
Jag har inte köpt någon router för ändamålet heller, så tips på okej router mellan 400-800 kr är också välkommet. Sedan vet jag inte hur jag ska få routern att hitta min telefonhotspot?
Som jag ser det:
* Jag har en P14 Lenovo laptop, ny nog att ha USB-C-laddare
* TP-sladd går från datorn till routern
* en andra kabel går från routern ut genom hål i väggen och upp på masten
* jag slår på "mobil hotspot" på min telefon så att datorn kommer ut på nätet
* på något sätt ska routern automatiskt förstärka denna signal med hjälp av masten
Hur får jag routern att se hotspotten och boosta den? Måste min mobil välja routern i sin nätverkslista? Jag förstår inte alls sekvensen än, jag är väldigt tacksam om nån kan ge en bättre "ax-till-limpa"-förklaring på denna lösning. Om jag måste köpa ett separat abonnemang från min mobiloperatör kan det inte vara per månad då jag inte är i stugan året runt.
GlobalConnect drar fiber till de som vill i grannskapet och erbjuder det till oss för 25-30 000 kr, men jag kommer bränna 30-60K på spruckna vattenrör och trasiga strömstammar i stugan den här säsongen, jag har inte råd med fiber i år. En granne tipsade då mig om att sätta en signalförlängare på sidan av huset, koppla en router till kabeln och köra internet via mobilen, och på så vis kringå radioskuggan.
Hur gör jag detta? Var köper man en fyra meter lång mast, och vad för slags kabel sätter man i routern och sedan lindar runt masten? Jag är novis på telekom- eller nätverkssaker.
Jag har inte köpt någon router för ändamålet heller, så tips på okej router mellan 400-800 kr är också välkommet. Sedan vet jag inte hur jag ska få routern att hitta min telefonhotspot?
Som jag ser det:
* Jag har en P14 Lenovo laptop, ny nog att ha USB-C-laddare
* TP-sladd går från datorn till routern
* en andra kabel går från routern ut genom hål i väggen och upp på masten
* jag slår på "mobil hotspot" på min telefon så att datorn kommer ut på nätet
* på något sätt ska routern automatiskt förstärka denna signal med hjälp av masten
Hur får jag routern att se hotspotten och boosta den? Måste min mobil välja routern i sin nätverkslista? Jag förstår inte alls sekvensen än, jag är väldigt tacksam om nån kan ge en bättre "ax-till-limpa"-förklaring på denna lösning. Om jag måste köpa ett separat abonnemang från min mobiloperatör kan det inte vara per månad då jag inte är i stugan året runt.
Allt trassel med signalförstärkare och annat kommer kosta tid och pengar och sannolikt inte leda till en bra lösning. Lägg fokus på att kolla upp olika finansieringsmöjligheter för fiber istället.S Selves skrev:
Om du fortfarande är inne på en sniklösning så skaffa en 4G/5G router som du kan POE-mata från huset och sätta upp på en stolpe vid parkeringen.
Telia tror jag har en FWA produkt där man får lämna tillbaka utrustning om det inte fungerar.
Jag har testat cellmapper.net, Post- och Telestyrelsen samt surfa.se men ingen av sajterna ger en karta med information om masten.A AndersS skrev:
Jag gick till täckningskarta för Tre, Telia, Telenor och Tele2 men ingen av dem är mer specifik än att säga att på min adress är 2/4/5G-täckning "Mycket God".
Detta lät intressant. Jag kollade FWA och Telia erbjuder mig en antenn och router, men alltihop kommer ge 200mbit och kosta 400 kr/mån. Så det låter inte superintressant, när jag redan betalar för mitt mobilabonnemang till Vimla.M merbanan skrev:
Redigerat:
Så då kan det innebära att du inte alls är uppkopplad mot den masten! Har du inga grannar du kan fråga vems den är eller som har bra mottagning i området?S Selves skrev:
Sök på "bredband för sommarstuga" så hittar man ibland en speciell typ av abonnemang som kan kosta lite mindre medan man inte är där.S Selves skrev:
Har du dubbla simkort i ditt vimlaabonnemang så du kan ha ett i routern?S Selves skrev:
Det bästa är antagligen en 5G-mottagare för utomhusbruk (kallas även cpe eller fwa) som monteras på mast. Den behöver bara en nätverkskabel (drivs av medföljande poe-adapter) som kopplas in i wan-porten på befintlig router. Du måste kolla att din operatör tillåter att du använder tvillingkort (sim) i en sån, som delas med ditt vanliga abb.
Ny produkt som verkar lovande (3000 kr): https://www.ztedevices.com/en/products/mobile-internet/5g-fwa/g5-max.html
Ny produkt som verkar lovande (3000 kr): https://www.ztedevices.com/en/products/mobile-internet/5g-fwa/g5-max.html
Det kommer ju inte bli billigare med ett fiberabbonemang sen, tror dock det finns en sommarstugeverson av deras abbonemang. Iaf kolla av alla mobila operatörer först, en av dom kommer ju vara bäst. Bara hoppas på att den är tillräckligt bra.S Selves skrev: