Krokben
arneri68 arneri68 skrev:
Men använder du Copilot?

Enligt nedan har Linux 2,9% marknadsandelar av den svenska marknaden och 4% globalt.
[länk]
Nej. Jag använder numera Linux Mint Cinnamon.

Jag säger inte att Linux är större, för det kommer det troligtvis aldrig att bli. Om man har koll på "youtubers" och "gamers" på youtube så är det fler och fler som berättar att de börjat gå över på grund av att de känner att Windows är integritetskränkande.

Det som övertygade mig till Linux var främst att man i kan göra i stort sett samma saker på Linux som Windows med få undantag. Min dator blev också nästan dubbelt så snabb sen jag bytte operativsystem.

Men som en skrev högre upp, man ska ta det operativsystemet som möter ens behov och önskemål, vissa föredrar Mac, vissa Windows, och jag föredrar Linux.

Krokben Krokben skrev:
Nej. Jag använder numera Linux Mint Cinnamon.

Jag säger inte att Linux är större, för det kommer det troligtvis aldrig att bli. Om man har koll på "youtubers" och "gamers" på youtube så är det fler och fler som berättar att de börjat gå över på grund av att de känner att Windows är integritetskränkande.

Det som övertygade mig till Linux var främst att man i kan göra i stort sett samma saker på Linux som Windows med få undantag. Min dator blev också nästan dubbelt så snabb sen jag bytte operativsystem.

Men som en skrev högre upp, man ska ta det operativsystemet som möter ens behov och önskemål, vissa föredrar Mac, vissa Windows, och jag föredrar Linux.
För hemanvändare så funkar det utmärkt, bara installera å göra det man gör.
Perfekt även för en äldre dator med ny SSD disk.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
7ender
Även jag har lyckats uppgradera två gamla laptops till Win 11 med "server-metoden".

Första försöket på ena misslyckades då jag hade valt att behålla alla filer och inställningar...rullades tillbaka efter andra omstarten. Provade igen med ren installation, då funkade det.

7ender 7ender skrev:
Även jag har lyckats uppgradera två gamla laptops till Win 11 med "server-metoden".

Första försöket på ena misslyckades då jag hade valt att behålla alla filer och inställningar...rullades tillbaka efter andra omstarten. Provade igen med ren installation, då funkade det.
Bäst å köra en ren installation och bara ställa in ett den inte ska genomföra att checkar och kontroller.
Jag har kör det nu på en dator som inte klarar kraven i nästan 2 år, har inte problem med något förut att jag inte fick ned teams appen, om det var relaterat till windows 11 vet jag inte.

Uppdateringar kommer som den ska sedan har jag uppgraderat utöver det med driver booster.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
C
arneri68 arneri68 skrev:
De lyssnar på vad operativ och appar skickar ut, inte om någon försöker ta sig in.
Lättare sagt än gjort att se vad de skickar ut då de kommunicerar med TLS, dvs. krypterat end-to-end.
Bara en vanlig webbläsare gör en hel drös med uppkopplingar till olika anonyma molntjänster - det är prenumeration på uppdateringar, anti-malware, sökmotoruppdateringar, telemetri, web-PKI och you name it.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag tror att Microsoft vill ha så många datorer som möjligt över till Win11.
Därför funker det på de flesta med lite trixande.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tror att Microsoft vill ha så många datorer som möjligt över till Win11.
Därför funker det på de flesta med lite trixande.
Jag har kört nu vad blir det nästan två år.
Det enda jag haft problem med är att installera teams och det är jag inte säker på att det är relaterat till windows 11 utan snarare något med just den här datorn.

Uppdateringar och drivrutiner kommer via windows update så det finns absolut kompatibilitet i hårdvaran.
Sen har jag uppdaterat lite med driver booster men där blir man lite fundersam vart drivrutinerna kommer ifrån då det finns nya versioner hela tiden, men dom ska ju vara whl certifierade och driver booster finns ju med i Microsoft store så den är nog legit.

Att det finns nyare drivrutiner från tillverkaren tvekar jag inte på då många drivrutiner i windows är från 2006.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.