Någon mer som råkar ut för att Bahnhof lite då och då "glömmer" att man har begärt publik IP och så måste man beställa det på nytt?

Ja, hände mig flera ggr när jag var kund. Hade fast ip-adress, men de bytte trots det ut min adress flera ggr.

Har numera Telia, publik ip-adress som standard & inget tjafs.

Har haft mitt i flera år nu utan att dom bytt. Tom bytt fastighet i somras utan problem..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag fick min gratis när jag tecknade abbonemanget 3e juni 2022
sen några veckor senare, 26 juli ville dom ta betalt för den..

Tis 26 juli 2022
Hej xx,
tack för din beställning av en publik IP-adress!

En publik IP-adress kostar 50 kr/mån så för att gå vidare med beställningen behöver du godkänna den kostnaden. Det kan du göra genom att svara på det här mejlet eller genom att kontakta oss via telefon på 010-510 00 00 eller via chatten som du hittar på www.bahnhof.se/minasidor

Om du istället kan använda en IPv6-adress så är de alltid publika och medför ingen extra kostnad. Vill du ha hjälp att kontrollera om det är möjligt att använda en IPv6-adress där du bor så kan du kontakta oss.

Hej,
Jag har beställt och fått levererat tjänsten med de villkor ni presenterade och fortfarande gör, nämligen 0 kronor/månad.

Sanna J | Kundtjänst

men när jag svarade

Hej,
Jag har beställt och fått levererat tjänsten med de villkor ni presenterade och fortfarande gör, nämligen 0 kronor/månad.

och bifogade texten från avtalssidan
Bahnhof-abonnemangsinformation med adress, status för publikt IP, månadskostnad 0 kr och avtalsvillkor-länk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

backade dom (dom svarade aldrig) och den är fortfarande gratis än idag.

Spännande att det kostar 50kr i månaden...
Ska nog hålla tyst om min.

T Tystnad skrev:
Ja, hände mig flera ggr när jag var kund. Hade fast ip-adress, men de bytte trots det ut min adress flera ggr.

Felia vägrade ge mig publik IP-adress, fick dubbel fakturering osv flera gånger till slut gick jag till Bahnhof, har 2st publika.

T Tystnad skrev:

Dynamisk/statisk adress och publik är två olika saker.

• Gilla
moonsire och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Ja, som sagt publik IP innebär inte automatiskt att den är fast. Jag har Telia (med T) med gratis publik IP men det händer att den ändras om jag har saker avstängda ett tag eller det sker ändringar i nätet. Det är ju dock helt ok då jag aldrig bett om eller betalat för fast IP.

D dannan skrev:
Spännande att det kostar 50kr i månaden...
Ska nog hålla tyst om min.
Det är nog ändrat eller så finns det olika villkor. Det är enkelt att beställa publik IP utan kostnad på deras site och det slår igenom på några timmar. Men som sagt så verkar den efter ett tag utan förvarning ändras till cg-nat igen och det är ju minst sagt irriterande, man upptäcker det ju inte förrän man försöker komma åt sin server utifrån. Första gången de "smög" in cg-nat så tog det ett antal timmar att felsöka också med koll av dynamisk dns, routerconfig och serverconfig, jag hade inte en tanke på att kolla att routerns externa IP inte stämde med den som syntes på internet.

MultiMan MultiMan skrev:
som sagt publik IP innebär inte automatiskt att den är fast.
I konsumentsammanhang skulle jag till och med påstå att den normalt aldrig är fast om man inte specifikt avtalar och betalar för det.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
MultiMan
Alltid fått publik IP med Telia och har totalt haft Telia-internet på olika sätt i 25+ år. Aldrig varit fast, men oftast varit det om jag inte haft längre avbrott.

Vi har en dynamisk och publik IP-adress via Bahnhof och den har aldrig försvunnit in bakom en CG-NAT efter att tag. När vi flyttade så fick jag dock ringa och begära det igen (juli 2023) och det var inga problem.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Inte hänt mig under alla år som tur är. Är starkt beroende av att ha fast ip.

Däremot glömmer dom gärna bort att jag gnällt på priset och att kundtjänst "lovar att sänka på nästa faktura".

tensiden tensiden skrev:
Inte hänt mig under alla år som tur är. Är starkt beroende av att ha fast ip.

Däremot glömmer dom gärna bort att jag gnällt på priset och att kundtjänst "lovar att sänka på nästa faktura".
Jag har faktiskt inte haft några problem med utlovade prissänkningar heller, två år i rad åtminstone.

(Avsaknad av en äkta fast IP jobbas runt med kort TTL på domänerna som främst är för privat bruk.)

Jag har byggt en lite windows service som kollar publik ip och har den ändras mailar den mig ny IP på så sätt kan jag nå min VPN om den skulle ändras. Har även en Plex server och kan se min IP där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.