Jag har telias fiberkabel in i mitt privata hus.
Jag hade innan Telenor, köpte deras tjänst 300/300mbit. Uppmätte trådat med datorn till 312mbit, dvs man överlevererade.
Bytte i förra veckan till Bredband2 och deras 1000/1000 och mätte igen och når 750mbit. Såklart hög hastighet men ändå så saknas 250mbit.
Jag har alltså mätt på precis samma sätt, samma kablar osv där den Telenor överlevererar och Bredband2 underlevererar.
Min undran är, hur kan det skilja såpass?
Routern är helt ny:
https://www.webhallen.com/se/produc...MIjrGHguiokwMVnGSRBR33EzFfEAQYASABEgLtlvD_BwE
Jag hade innan Telenor, köpte deras tjänst 300/300mbit. Uppmätte trådat med datorn till 312mbit, dvs man överlevererade.
Bytte i förra veckan till Bredband2 och deras 1000/1000 och mätte igen och når 750mbit. Såklart hög hastighet men ändå så saknas 250mbit.
Jag har alltså mätt på precis samma sätt, samma kablar osv där den Telenor överlevererar och Bredband2 underlevererar.
Min undran är, hur kan det skilja såpass?
Routern är helt ny:
https://www.webhallen.com/se/produc...MIjrGHguiokwMVnGSRBR33EzFfEAQYASABEgLtlvD_BwE
På den nya 1000/1000 kommer du aldrig kunna få nått överlevererat så länge du inte har ett 10G interface.
"1000/1000" MBit betyder ju att du har 1000 MBit på L2 d.v.s ethernet.
Bredbandskollen använder ju sig av TCP och har remtransmission så försvinner ett paket där så vips har du sämre resultat. Felrättningen på L3 (IP) är ju inte heller medräknad.
Sen kan ju kablar och NIC bidrag till begränsningarna också..
Bredbandskollen använder ju sig av TCP och har remtransmission så försvinner ett paket där så vips har du sämre resultat. Felrättningen på L3 (IP) är ju inte heller medräknad.
Sen kan ju kablar och NIC bidrag till begränsningarna också..
Att det vanligaste idag för en fiberanslutning är att den har 1Gbit/s hårdvara för att skicka över fiber, oberoende av vilken hastighet du beställer från bredbandsleverantören. Hastigheten du får från bredbandstjänsten är sedan beroende av hur din leverantör valt att styra/begränsa till den hastighet du valt för abonnemanget, t.ex. 300/300 Mbit/s.R Rolle85 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Tänk dig kabeln som en motorväg. Den har 1000 filer i varje riktning. I ena änden står en tullstation som du betalar för att använda. Betalar du för 300 samtidiga bilar finns det mer utrymme för fler.R Rolle85 skrev:
Betalar du för 1000 finns det inga extra filer att använda, då måste du uppgradera hela motorvägen till en med 10000 filer...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Man ska också komma ihåg att man inte garanterar 1000 Mbit/s mot allt på nätet, utan bara fram till en specifik punkt. Om du sen hoppar över till en annan nätägare, som inte har plats för att du får 1000 MBit/s så får du inte det till slutmålet. Bredbandskollen ligger inte hos Bredband2 skulle jag tro så det är en förklaring.
Tänkt dig att du köper en bil som klarar att köra i 300 km/h och med den får du en avlyst väg där du kan köra detta. När du sen kommer ut på allmänna vägar så är det inte alls säkert att det går att köra 300 km/h längre, annan trafik hindrar.
Sen undrar jag varför du vill ha 1000 Mbit/s. Mest som en kul grej?
Jag jobbar professionellt med IT och sitter oftast hemma och kör olika möten etc, samtidigt som ytterligare 2 personer kan vara här och ha möten, och en som tittat på Youtube, och jag klarar mig med 350 Mbit/s utan problem. Ok, kostar det inget extra så skulle jag ta det, men jag ser inte nyttan för mig i och med att jag måste betala mer. Ungefär som att jag inte ser nyttan för mig att köpa en bil som klarar 300 km/h heller.
Tänkt dig att du köper en bil som klarar att köra i 300 km/h och med den får du en avlyst väg där du kan köra detta. När du sen kommer ut på allmänna vägar så är det inte alls säkert att det går att köra 300 km/h längre, annan trafik hindrar.
Sen undrar jag varför du vill ha 1000 Mbit/s. Mest som en kul grej?
Jag jobbar professionellt med IT och sitter oftast hemma och kör olika möten etc, samtidigt som ytterligare 2 personer kan vara här och ha möten, och en som tittat på Youtube, och jag klarar mig med 350 Mbit/s utan problem. Ok, kostar det inget extra så skulle jag ta det, men jag ser inte nyttan för mig i och med att jag måste betala mer. Ungefär som att jag inte ser nyttan för mig att köpa en bil som klarar 300 km/h heller.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Jag har aldrig upplevt mig begränsad av bandbredd sen jag slutade dela med mig av mina högt uppskattade semesterfilmer till främlingar runt om i världen....
Jag har ju gått ned i hastighet utifrån vårt behov, men har inga barn hemma som spelar och har inte koll på vad som krävs av On-line spel, men där bör tiden ha en påverkan hur man ska lyckas i t.ex. en duell med någon annan spelare.Dan_Johansson skrev:
Du skulle säkert klara dig med 100 Mb/s utan att märka nåt.Fairlane skrev:
Jag har 3 abonnemang på olika ställen, 1000, 500 och 100 och det är ingen skillnad vid vanlig "interaktiv" användning. Även en 4k videoström suger inte mer än ca. 25 Mb/s bandbredd. Det är bara när man hämtar ner stora filer skillnaden blir uppenbar. Det där är nåt som sitter i huvudet på vissa...
Börja med att mäta med Speedtest och du måste använda appen (i windows på en kabelansluten dator). Inte bredbandskollen och inte webinterfacet.
På Bhanhof får jag cirka 970-990Mbps på en 1000Mbs-tjänst, verkar rätt rimligt.
En gammal dator kan ha svårt att skyffla data i den hastigheten.
Du har typiskt 1gigabit portar på all utrustning du har, dvs det är fysiskt omöjligt att överleverera på samma sätt som du kan när du köper 300mbps.
På Bhanhof får jag cirka 970-990Mbps på en 1000Mbs-tjänst, verkar rätt rimligt.
En gammal dator kan ha svårt att skyffla data i den hastigheten.
Du har typiskt 1gigabit portar på all utrustning du har, dvs det är fysiskt omöjligt att överleverera på samma sätt som du kan när du köper 300mbps.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 421 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 421 inlägg
Tror många tittar på svarstiden och vill ha lägre där och tror att högre hastighet ge lägre svarstid. Det jag tycker ha hjälpt runt det är bättre router och switchar hemma. De gamla Netgear och TPlink bidrog inte till något bra. Håller mig nuförtiden till Mikrotik till allt.
Har 250/250 fiberlina och känner inga behov av något mer. Två som ofta jobbar hemifrån med videomöten utan lagg. Mitt backbone är minst 1Gib eller mer.
Har 250/250 fiberlina och känner inga behov av något mer. Två som ofta jobbar hemifrån med videomöten utan lagg. Mitt backbone är minst 1Gib eller mer.
När man pratar om spel som kräver bra uppkoppling så menar man ofta spel där reaktionförmåga och precision är nyckelfaktorer. Dvs krigsspel som Counter-strike, Battlefield och Call of duty. Där du ska skjuta på andra spelare som rör sig.
Har du dålig(hög) latency, eller packetloss, så kommer upplevelsen i dessa spel bli dålig. Dels kan det upplevas som att motståndaren du siktar på rycker fram (och blir svår att träffa), och dels kommer latencyn läggas på din reaktionsförmåga som då bli sämre(även om spelen har programmering försöker minska effekterna av detta). En tävlingsinriktad, duktig spelare kommer att märka detta i större utsträckning än en nybörjare.
Men latency och packetloss kan vara bra även om du inte har så många Mbit per sekund i uppkopplingen.
När det gäller Mbit per sekund och spel så kommer det bara spela roll när du installerar ett nytt spel, eller ett spel får en stor uppdatering. De ser ju om den tar 20 eller 60 minuter att utföra.
Men i spel som inte är så reaktionsbaserade spelar kvalitén på uppkopplingen mindre roll för hur spelupplevelsen ska bli. Tex alla mobilspel, eller spel där man i huvudsak ska agera mot datorstyrda motståndare.
Har du dålig(hög) latency, eller packetloss, så kommer upplevelsen i dessa spel bli dålig. Dels kan det upplevas som att motståndaren du siktar på rycker fram (och blir svår att träffa), och dels kommer latencyn läggas på din reaktionsförmåga som då bli sämre(även om spelen har programmering försöker minska effekterna av detta). En tävlingsinriktad, duktig spelare kommer att märka detta i större utsträckning än en nybörjare.
Men latency och packetloss kan vara bra även om du inte har så många Mbit per sekund i uppkopplingen.
När det gäller Mbit per sekund och spel så kommer det bara spela roll när du installerar ett nytt spel, eller ett spel får en stor uppdatering. De ser ju om den tar 20 eller 60 minuter att utföra.
Men i spel som inte är så reaktionsbaserade spelar kvalitén på uppkopplingen mindre roll för hur spelupplevelsen ska bli. Tex alla mobilspel, eller spel där man i huvudsak ska agera mot datorstyrda motståndare.