Vatten & Avlopp
Krilleman: [citat] Här har du monteringsanvisningen, ingen text men massor med bilder. Jag tolkar det som att det ska gå att få varmare vatten... Oras Nova 7460 RSK: 835 10 87 https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_142_8351087.pdf
xxargs: Då finns det ingen anledning att rota mer på detta om det funkar med dusch, handfat och disk. tryckbrytare (pressostat) har ofta en skruv eller mutter för att höja eller minska trycket vid fjädrarna och ofta en mindre och inte alltid så lätthittad skruv som bestämmer området mellan påslag och avslag och dessa påverkar varandra, så man får justera fram och tillbaka i flera omgångar
FellanD: [citat] Menar du framdragningen till golvvärmen? Jag borde vara bättre på att fotodokumentera. Valde 20mm slang pga cc 300mm och för att jag hittat värmeplåtar billigt. Mot bättre vetande ville jag ha en skalbar golvvärme där jag kan renovera ett rum i taget på ovanvåningen. Satte fördelare i hall uppe så matningen från källaren gick smidigt. Köpte skyddsrör för elkablar och
Demmpa: Våra vattenrör gick i "kanaler" inuti i källarväggarna, dels blåbetongblock, dels polsten/betonghålsten.
llundberg: [citat] Ja som betalande kund så ska man ju helt självklart bara veta hut. Vad är det för jävla fasoner att vara rädd om sitt hem? Och dessutom frågasätta oprofessionella hantverkare? Vem tror kunden att han är? Nu måste jag vara en jävligt dålig kund eftersom jag inte tolererar attityd från hantverkare.
Demmpa: https://www.rinkabyror.se/artikel/excenterkoppling-m26x1-5utv-x-g20utv-2-pack-blyfri/
xxargs: Om det syns spår av påväxt runt ventilen men vinden lite längre ifrån röret i övrigt inte påverkad så beror påväxten att det läckt ut luft med vattenånga ur den befintliga ventilen. Det som avgör om du kan nöja med att byta till en ny ventil eller få dit ett rör genom taket för ventilation är vilken typ av avloppsbehandling du har - är det kommunal VA så räcker det ofta att
Johan Andersson7341: Nej, har inte kollat något på det innan. Visste inte att det fanns, men det förklarar varför de flesta varmvattenberedare har energiklass C eller D. Funderade på varför det inte fanns några A klassade men av det jag kollat hittils på värmepumpsberedare så är det de som har de högre klassningarna. Har försökt hitta en begagnad men marknaden är inte så stor när man bor i Dalsland,
cpalm: Kanske Faluplast Kommodvattenlås? https://faluplast.se/produkt/8072038/
jonaserik: [citat] Det finns en ventil som det nog står "" avstängning på "" Den som lutar nedåt till höger, stäng den och se om det slutar rinna. När den stängs så blir ni utan varmvatten, men har kallvatten, bara som prov vad som man vara fel. Ett foto lite mer från vänster sida, så det syns hur den ser ut monterad. Inte så svårt att byta själv.
Mormorsruta: [citat] Det gjorde susen, nu har jag vattenlås, så skönt att slippa anlita rörmokare. Stort tack för hjälpen!
Alfredo: [citat] OK. Ja då misstolkade jag: [citat] Trodde att det fanns el fram till den nya mätaren åtminstone. Men är tanken att det på sikt ska finnas el i huset borde det gå att ganska snart få till en minimal elanläggning, typ byggström eller bara ett uttag, och redan nu skaffa abonnemanget. Vad än kostnaden för nyanmälan/återanslutning blir är det ju ändå en kostnad som kommer i
Krilleman: Vill man vara helt säker så kan man ju absolut montera en glimpostventil (aka Vattenpostventil) som tömmer vid avstängning. https://sv.wikipedia.org/wiki/Glimpostventil
Goodfidelity: [citat] Sorry för arkeologi i denna tråd, men var denna slang helt fylld vid exponering mot kyla eller var det luftficka i slangen?
Hampusca: [citat] Kommer inte ihåg men i ditt fall blir det ju det👍
Intet: [citat] Varför skarvar du de inte ovanför? Samt om du fosforkopparlod vid lödning läcker det aldrig. Dvs. Möjligt och fullt användbart. Att det sedan inte följer dagens standard. Ja, det är en helt annan sak. Kanske rörmokaren inte är en rörmokare utan bara en presskopplingsmontör?
IdaBo: [citat] Tack! Det är mycket möjligt, det är som sagt ett gästhus som vi bara har uppvärmt till underhållsvärme, men det är möjligt att det varit kallare än så vid något tillfälle.
D_Anders: [citat] Det bör för övrigt rinna undan fort om allt är rimligt rent. Även t ex med duschslangen på max så är jag inte i närheten av att kunna fylla upp mina brunnar oavsett hur länge jag spolar.
Nudeln: Skjuter in en fråga i en gammal tråd, om man har rör som löper längs med taket för att vika av ner mot golvet, finns det inte då en risk att luft kan fastna i rören och bli svår att "lufta" bort (så som man gör via element)?
Nimdjid: [citat] Hej, Tack för update! Jag köpte en Aqara valve controller men fick inte till det för ventilhandtaget. Den kan inte riktigt sätta sig på något rör då det hamnar precis på andra rördelar eller gängor och blir inte helt tight då. Detta resulterar i att den "vobblar" när den ska öppna och stänga så det stängs eller öppnas inte helt. Osäker på hur man kan lösa det.. Du
jonaserik: [citat] Kan gå att spola baklänges, men inte lätt och hoppas att det blir ett hål. Att öppna luckan bara rätt av kanske inte är bra, utan att ha en ny gummipacken, finns att köpa.
Intet: [citat] Dåså. Då är det bara att bita i det sura äpplet😀.
Miillan: [citat] Tack för ditt engagemang och bra hänvisningar. Nu finns det underlag för samtal med KOmmunen och även för att gå vidare om de inte är så samarbetsvilliga. Tyvärr hade de gått på Jul ledigt idag..... så det blir att släppa frågen till den 8:e Januari....
stefan_o: Min egen minnesbild var att detta fixde jag för flera år sedan men tidsstänplarna säger i våras. Jag fick ta loss cisternen för att kunna pilla loss de gamla expanderskruvarna. Beroende på hur de gamla skadade sitter ger det sig om de kan tryckas nedåt (hamnar då via håligheter nere i toaskålen) alternativt dras uppåt. Tyvärr svag minnesbild…
Fideliox: [citat] Ja sådana har jag gott om men svåra att få in under kyl&frys t ex. Smart där att sätta egna kablar! Sitter och letar efter 9V med externa sensorer men verkar inte säljas någonstans. 3V finns dock men bara 2 års batteritid. Imponerande det där hur företag inte tycks vilja sälja grejer ibland. https://tollco.se/produkter/vattenlarm/
Hämta: Hur många timmar tog det att installera och gräva för ett Klaro reningsverk för 10 p om någon här gjort det? Höga miljö och hälsokrav så UVbrunn och stenkista tillkommer. Lätt åtkomligt och viss grävning klar där nuvarande trekammarbrunn finns.
berraX: [citat] Kul ide - jag skall prova att ladda själv. Om inte annat bara för att se hur det fungerar😀
Kardan79: [citat] Kondens är det i vart fall inte. Vid kondens har vi alltid vatten lite överallt under rören. Vi har, såvitt jag och sambon kan minnas, inte tidigare noterat den här typen av lokal vattenansamling. När jag kände efter runt skarven samt under rör och tryckvakt så var tryckvakt (närmast skarven) och skarven fuktig. Svårt att avgöra varifrån vattnet kommit och om skarven var