Hejsan!
Vi har nyligen köpt hus, med en varmvattenberedare i källaren.

Jag upplever att varmvattnet är lite klent, så har försökt kolla upp lite vad man kan göra.

Jag har försökt lista ut exakt vilken model det är. Det står Nibe Compact på fronten, men har inte lyckats hitta något modellnummer.

Jag vet inte när den installerades, men jag hade gissat att den är 10-15 år gammal i alla fall.

Kopparrören från VVB är oisolerade och går kanske 5 meter genom oisolerad krypgrund till badrummet. Smiter det mycket värme där kanske?

Vi bor i ett område med väldigt hårt vatten, och med tanke på hur mycket kalk det var i dusch/tvättmaskin när vi flyttade in misstänker jag att situationen i VVB inte är fantastisk.

Går det att serva på något vis? Öppna och se hur det ser ut? Är det värt eller är det lika bra att byta ut till ny modell?

• Varmvattenberedare Nibe Compact i en källare med synliga kopparrör och grön slang på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har mycket kalk kan det hjälpa att rengöra eller byta elpatron om din beredare har sådan i vattnet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Suvi5700
Beredaren kan vara full av kalk, då blir det inte mycket plats till vatten som ska värmas upp.

F fribygg skrev:
Om du har mycket kalk kan det hjälpa att rengöra eller byta elpatron om din beredare har sådan i vattnet.
Är den lättåtkomlig? Jag har tagit av frontpanelen och där sitter ju tanken med ett frigolithölje, men inte mycket mer. Kommer inte åt något annat. Jag kan inte dra fram VVB utan att koppla av rören tror jag.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Beredaren kan vara full av kalk, då blir det inte mycket plats till vatten som ska värmas upp.
Går det att bli av med?

Suvi5700
Tror den har många år på nacken. Byta till en ny är nog klokt. Men fundera på om ni kan sätta in ett kalkfilter.

Du får läsa modellnumret och kolla om den har elpatron i vattnet eller värmesköldar.

F fribygg skrev:
Du får läsa modellnumret och kolla om den har elpatron i vattnet eller värmesköldar.
Var brukar modellnr stå? Jag har bara lyckats hitta Nibe Compact och inget annat.

Z Zoofus skrev:
Var brukar modellnr stå? Jag har bara lyckats hitta Nibe Compact och inget annat.
Gissar på undersidan eller baksida

F fribygg skrev:
Gissar på undersidan eller baksida
Ajdå, det blir svårt. Kan inte dra fram den med rören ikopplade.

Z Zoofus skrev:
Ajdå, det blir svårt. Kan inte dra fram den med rören ikopplade.
Provat spegel eller mobilkamera?

F fribygg skrev:
Provat spegel eller mobilkamera?
Baksidan står helt in mot väggen. När jag kikat in på undersidan har jag inte lyckats hitta något.

Jag hade förberett mej på ett beredarbyte, tagit reda på vilket mtrl beredaren bör vara tillverkad av och om den bör ha värmesköld eller instickspatron när man har sånt vatten som du har.

Jag hade dock inte bytt så länge den gamla fungerar.

Modell 200 är det. Rymmer 200 liter byt ut till en ny och större

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Kommer jag ihåg rätt så sitter det en klisterlapp här med tillverkningsår. Men det är helt strunt samma om beredaren har kopparmantel. När du säger att varmvattnet är klent, menar du att det är för lite ?
Den här kan antingen kopplas enfas 1 kw eller tvåfas 3 kw. Titta i proppskåpet hur många säkringar som är för vvb så har du svar på detta.

Är det kopplat 3kw och du har kalkrikt vatten så kan elpatronen ha kalkat igen. Men det märker du när jordfelsbrytaren går. Då har kalket lagt sig mellan stavarna och den kan inte göra sig av med värmen, då bränner den. Innan dess brukar man inte göra någonting.
Rostig metallplatta med skruvhål och ansluten grön kabel, del av en diskussion om varmvattenberedare och koppling.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.