541 läst ·
28 svar
541 läst
28 svar
Avlopp där det ofta blir stopp
Sida 1 av 2
Vi byggde en lgh för 15-20 år sen där det blir stopp i avloppet ungefär en / två gånger om året ☹️
Lgh är på andra våningen, först på ledningen är ett kök, 75mm rör som går ca 4m sen kommer ett gren från dusch, ytterligare 1-3m så kommer ytterligare ett gren från lgh 2s kök, sen går det kanske 4-6m innan det gör 2*45° böj ner till avloppet ut som är 150-200mm.
Mellan dusch och lgh 2 sitter en vacuum ventil.
Stoppet blir efter duschen men innan det viker ner till avloppet ut.
Idag var en firma dit och spolade och filmade, jag hade förhoppningar att rörmokaren (jag) hade glömt grada ett rör men han hittade inga konstigheter.
Vad kan stoppet bero på?
Jag tycker att ev fett från lägenheternas kök borde sköljas bort vid dusch då det kommer både tvål, schampo och varmt vatten.
Jag minns inte att det var så här första åren, men de sista 7-10åren har jag varit dit och spolat med vanlig högtryckstvätt med sån avloppsrensslang iaf en gång om året...
Brukar förvarna mina hyresgäster att hör ni att det börjar klucka så hör av er direkt.
Lgh är på andra våningen, först på ledningen är ett kök, 75mm rör som går ca 4m sen kommer ett gren från dusch, ytterligare 1-3m så kommer ytterligare ett gren från lgh 2s kök, sen går det kanske 4-6m innan det gör 2*45° böj ner till avloppet ut som är 150-200mm.
Mellan dusch och lgh 2 sitter en vacuum ventil.
Stoppet blir efter duschen men innan det viker ner till avloppet ut.
Idag var en firma dit och spolade och filmade, jag hade förhoppningar att rörmokaren (jag) hade glömt grada ett rör men han hittade inga konstigheter.
Vad kan stoppet bero på?
Jag tycker att ev fett från lägenheternas kök borde sköljas bort vid dusch då det kommer både tvål, schampo och varmt vatten.
Jag minns inte att det var så här första åren, men de sista 7-10åren har jag varit dit och spolat med vanlig högtryckstvätt med sån avloppsrensslang iaf en gång om året...
Brukar förvarna mina hyresgäster att hör ni att det börjar klucka så hör av er direkt.
Låter som att det är dåligt fall. Om jag räknat rätt är det 9-13 m innan det faller ner i det större röret.
1-2 % fall innebär nånstans mellan 9 och 26 cm på totalen....
Kan det vara så att det blivit en liten svacka på röret någonstans som gör att "gojs" stannar och rinner med ner ?
1-2 % fall innebär nånstans mellan 9 och 26 cm på totalen....
Kan det vara så att det blivit en liten svacka på röret någonstans som gör att "gojs" stannar och rinner med ner ?
Jo dåligt fall är det säkert...J Jan_G skrev:
En svacka/bakfall borde dom väl sett vid filmning? Han jag pratade med sa så iaf.
Men eftersom stoppet blir efter 2 kök och en dusch tycker jag det borde dra med sig ev stannande gojs? Finns diskmaskin i båda lgh
Kanske är ett avstånd på 5-6m mellan stoppet och där det går ner
Skulle det spela någon roll vilka gren det är?mexitegel skrev:
I båda lgh bor det en vuxen med ett barn, samt att dom ofta har besök av en partner.
Därför blir jag fundersam på om dåligt fall skulle göra att det bygger på så mycket att det blir stopp efter bara 6-12mån?
Tänker att båda kör en diskmaskin om dagen eller i varje fall varannan, sen dusch från lgh1 lika ofta, lgh2 dusch går på annat avlopp
Borde det inte (uppenbarligen inte) dra med och hålla rören skapligt rena?
Du ser det på så sätt att det blir en vattenpöl på botten av röret där det finns en svacka, men själva lutningen i sig är svår att bedöma. Filmade de under tiden det var stopp? Då måste de ju sett var stoppet satt iallafall? Tror ändå på filmning som rätt felsökningsmetod, men det kanske behövs upprepade försök.nino skrev:
Bad om att få filmen men så klart hade det varit nåt knas så han filmade med telefon mot skärmen så kvaliteten blev inget vidare så vet inte ens om dom skickar den.C cpalm skrev:Du ser det på så sätt att det blir en vattenpöl på botten av röret där det finns en svacka, men själva lutningen i sig är svår att bedöma. Filmade de under tiden det var stopp? Då måste de ju sett var stoppet satt iallafall? Tror ändå på filmning som rätt felsökningsmetod, men det kanske behövs upprepade försök.
Nej jag tror att man rensade först sen filmade
Ett sätt att hindra stopp är att köpa en rensslang till högtyckstvätten och spola själv 1-2ggr per år i ditt fall.
Det löser ju tyvärr inte grundproblemet men hindrar stopp att uppkomma iaf.
jag själv har en sån här slang till min Nilfisk
https://www.bauhaus.se/ror-kloakrensare-nilfisk-15m
Det löser ju tyvärr inte grundproblemet men hindrar stopp att uppkomma iaf.
jag själv har en sån här slang till min Nilfisk
https://www.bauhaus.se/ror-kloakrensare-nilfisk-15m
M MrDizzy skrev:
….nino skrev: