Hej,
Jag har ett avlopp som har kluckat sedan nyår trots upprepade försök med spolning av varmvatten, såpa/diskmedel/bikarbonat mm. Vattnet rinner inte undan dåligt även om jag fyller vasken till max och sedan tömmer. Kan inte hitta att det kluckar i något annat avlopp men vet att kökets stam är separat ner i grunden av huset.
Idag fick jag nog och plockade isär alla rör under vasken för att ta bort smuts manuellt men kunde inte hitta något där som orsakade problemet. Klucket kvarstår efteråt.
Jag bor i ett 60-talshus med egen brunn på gården, vet inte när rören spolades senast. Är mitt enda alternativ nu att ringa spolfirma eller finns det något mer jag kan testa innan jag får ta den utgiften? Och hur bråttom är det att åtgärda? Vi har mycket snö ute nu och jag vet inte om det skulle påverka eventuell åtgärd från spolarna.
Jag har ett avlopp som har kluckat sedan nyår trots upprepade försök med spolning av varmvatten, såpa/diskmedel/bikarbonat mm. Vattnet rinner inte undan dåligt även om jag fyller vasken till max och sedan tömmer. Kan inte hitta att det kluckar i något annat avlopp men vet att kökets stam är separat ner i grunden av huset.
Idag fick jag nog och plockade isär alla rör under vasken för att ta bort smuts manuellt men kunde inte hitta något där som orsakade problemet. Klucket kvarstår efteråt.
Jag bor i ett 60-talshus med egen brunn på gården, vet inte när rören spolades senast. Är mitt enda alternativ nu att ringa spolfirma eller finns det något mer jag kan testa innan jag får ta den utgiften? Och hur bråttom är det att åtgärda? Vi har mycket snö ute nu och jag vet inte om det skulle påverka eventuell åtgärd från spolarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 514 inlägg
Om du har en högtryckstvätt och känner dig lite händig är en spolslang en investering som kan återbetala sig väldigt snabbt. Det är generellt inget svårt jobb, även om vanliga högtryckstvättar är för klena för att rå på alla stopp.
Omöjligt att säga hur bråttom det är. Det kan dröja många år innan det blir tvärstopp, eller så blir det stopp om en timme. Om du anlitar någon så är det lika bra att boka in en ordinarie spolning direkt. Blir så tråkigt dyrt om man måste ta in dem på jour.
Omöjligt att säga hur bråttom det är. Det kan dröja många år innan det blir tvärstopp, eller så blir det stopp om en timme. Om du anlitar någon så är det lika bra att boka in en ordinarie spolning direkt. Blir så tråkigt dyrt om man måste ta in dem på jour.
Glömde skriva att jag även testade det idag! Fullt möjligt att jag inte lyckades till 100% så jag får ge det ett försök till.I InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 514 inlägg
Jag har en färsk liknande erfarenhet. Bor i bostadsrätt, på våning 1 av 9.O OMH skrev:Hej,
Har haft ett återkommande kraftigt "gurglande" ljud i mitt köksavlopp i 10-11 månader. Ingen lukt och vattnet rann undan på normalt sätt. Bara ett hotfullt, kraftigt gurgel.
Kan tillägga att jag är exceptionellt petnoga med att inte hälla matrester, matolja eller liknande i vasken.
Tillkallade vår fastighetsskötare som ointresserat gäspande meddelade att "Nämen vattnet rinner ju ned fint här, oroa dig inte lilla gumman!"
Efter nyår intensifierades "gurglet". En kväll gurglade det plötsligt till väldigt kraftigt, och plötsligt började vattnet sakta men säkert stiga i diskhon. Hämtade en sån där "gummisak på träskaft" och körde med. Vattnet rann då ned men det hela upprepades några minuter senare.
Det blev till att ringa efter akut avloppsspolning.
KIllen som utförde spolningen var den tysta, starka typen och sa inte dugg när han var här. Men sedan dess har det inte varit ens en antydan till "gurgelljud".
Vad var då problemet?
Jo, av fakturan framgick det att "mina" delar av avloppsrören var helt utan anmärkning, men att det satt en ENORM klump av fett och matrester ovanför, i den gemensamma avloppsstammen.
Det positiva med detta var att styrelsen betalade fakturan som var på 5 750 kr.
Styrelsen grubblar nu över hur de ska agera i preventivt syfte, för att detta inte ska upprepas.
Några av ideerna är klassiskt argt mail till samtliga boende om att genast sluta hälla matfett i vasken, inbjudan till årlig "Avloppsrensningsdag" där alla medlemmar häller diskmedel och kokande vatten i sina respektive avlopp med påföljande korvgrillning på gården, och/eller att styrelsen initierar en avloppsspolning med jämna mellanrum i lägenheterna på de nedersta våningarna, som tydligen är mest benägna att drabbas av sådant här.
Själv är jag extremt glad över att jag var hemma när vattnet till slut började stiga i vasken. Det kunde ju ha slutat med en enorm översvämning.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Billigt för att vara jourT Talisman skrev:
Fettkläggiga avlopp eller såna här stopp behöver inte nödvändigtvis beror på att folk öser ner fett i avloppet så arga mail är sannolikt både orättvist och fruktlöst..T Talisman skrev:Styrelsen grubblar nu över hur de ska agera i preventivt syfte, för att detta inte ska upprepas.
Några av ideerna är klassiskt argt mail till samtliga boende om att genast sluta hälla matfett i vasken, inbjudan till årlig "Avloppsrensningsdag" där alla medlemmar häller diskmedel och kokande vatten i sina respektive avlopp med påföljande korvgrillning på gården, och/eller att styrelsen initierar en avloppsspolning med jämna mellanrum i lägenheterna på de nedersta våningarna, som tydligen är mest benägna att drabbas av sådant här.
Nu vet ju inte vi hur gammal kåk du bor i eller skicket på era rörstammar men en bra början är en spolning av hela skiten och en filmning. Kanske dags att börja planera för en större åtgärd som relining etc?
Och att det framförallt drabbar lägre våningar är ju inte så konstigt men det innebär ju INTE att det främst är där man ska spola.
Jag har använt sådana här med framgång
https://www.bauhaus.se/rensvajer-o5...m=4581458809710588&utm_content=Alla produkter
https://www.bauhaus.se/rensvajer-o5...m=4581458809710588&utm_content=Alla produkter
Det indikerar ju att stoppet sitter längre ner i röret, så ingen idé att peta med en flaskborste eller nåt.O OMH skrev:
Det kanske inte märks att det är problem med avrinningen, men nere i röret byggs vattnet på, det är därför det kluckar.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Till TS, köp en spolslang till högtryckstvätten. Sjukt smidigt och finns för (i sammanhanget) småpengar på Amazon.
EDIT: brukar förresten finnas att hyra på hygglo också om du inte vill köpa
EDIT: brukar förresten finnas att hyra på hygglo också om du inte vill köpa
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 602 inlägg
Med reservation för att jag bara har gjort några gånger och är långt ifrån någon expert ........ Nä, egentligen inte. Tänk bara på vilket håll vattnet far åt, det vanliga är väl att man har munstycken med flera strålar riktade bakåt än framåt där jag tror att avsikten är att slangen ska kunna jobba sig framåt. Men jag har ett par munstycken med enbart strålar framåt också så. Se bara till att täcka över ev. golvbrunnar etc. på vägen. Och håll för en trasa där du matar ner slangen.O OMH skrev:
Första gången jag använde slangen var en rätt otrevlig upplevelse då det var skithusstammen jag gav mig på med slangen och jag körde via golvbrunnen i källaren. Det stänkte en del härligheter på mig 🤪 Hade limsom inte tänkt på att vattnet skulle ta vägen någonstans.
Rätt lätt egentligen men det finns gott om filmer på YT som förklarar.
Helt riskfritt är det så klart inte. Det är inte omöjligt att slangen kan fastna i röret och man får ju se upp så att det inte rinner över någonstans. Drar mig till minnes någon historia här hur en spolfirma lyckades med konststycket att dirigera spolslangen så den kom upp ur grannens toalett och gav deras badrum en rejäl spolning.O OMH skrev:
Sen går det så klart att spola sönder nåt eller skjuta isär en skarv, men i så fall är det i så dåligt skick att det ändå skulle behöva akut åtgärd.
Dvs. det kan inte bli så mycket värre än vad det redan är. I värsta fall får man ringa in proffs.
Huset jag bor i är byggt på 1930-talet. Stambyte gjordes 1989/1990, och relining av avloppsstammar gjordes 2012/2013.B Bästerortarn skrev:Billigt för att vara jour
Fettkläggiga avlopp eller såna här stopp behöver inte nödvändigtvis beror på att folk öser ner fett i avloppet så arga mail är sannolikt både orättvist och fruktlöst..
Nu vet ju inte vi hur gammal kåk du bor i eller skicket på era rörstammar men en bra början är en spolning av hela skiten och en filmning. Kanske dags att börja planera för en större åtgärd som relining etc?
Och att det framförallt drabbar lägre våningar är ju inte så konstigt men det innebär ju INTE att det främst är där man ska spola.
Lustigt att du tar upp det där med huruvida anledningen till mitt stopp verkligen är att vissa i huset häller ned litervis med matolja och havregrynsgröt i köksvasken på daglig basis. Jag har också funderat på om det är den enda rimliga slutsatsen man kan dra av incidenten ifråga.
Har dock inga som helst kunskaper om sådant här, och vill helst inte lägga mig i styrelsens arbete.
Kan nämna att en granne på mitt våningsplan sedan en tid har samma problem som jag hade under ett stort antal månader. D v s återkommande "gurgel" i köksavloppet.