C Christian.S skrev:
Det är alltid lurigt att pilla på gamla ledningar. Det som sitter kan vara Securexkopplingar som sitter där, var väldigt vanligt förr.
Smakfullt hade ju varit att sätta en propp i tröret, tex denna utan att veta dimension [länk]
Urklipp från säker vatten om proppning: 5.1.2

Utformning av tappvatteninstallation
Handdukstorkar eller andra värmare ska inte anslutas till VVC-systemet. Outnyttjade ledningar på kallvatten-, varmvatten- eller VVC ska inte vara längre än 200 mm mätt från den vattenförande ledningen där de är inkopplade. För att undvika bakterietillväxt ska ledning för tappvatten till framtida installationer förses med en avstängningsventil eller proppas i början av ledningen så att ledningen kan stå tom tills den kopplas in. <
Tack! Ska man då tolka att blindarmar som dessa på bilden kan få finnas om de är kortare än 200 mm, vilket de är, de är ca 170 mm.
 
Ossian K Olsson
V Vector skrev:
Varför skulle inte han vara det?
Du svarar själv på frågan!
V Vector skrev:
Å då blir det att åka till grossist å köpa grejer.... dyrare för kund
Vilken riktig rörmokare hade inte tackat nej till en tur till grossen och få en gratis frukostmacka och faktura 2 timmar extra? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Jockebanan och 3 till
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Hej! Har haft rörmokare här i en gammal villa från 1930-talet. Han har pluggat och kapat två grenrör som gått till ett tidigare kök. Har lite funderingar på om det är korrekt gjort, har ingen aning själv. Tänker främst på om det gör något med anledning av legionella med stumparna som pekar nedåt? Pratade med rörmokaren och han ville inte röra de gamla kopplingarna som sitter på "huvudvattenledningen" där vattnet fortfarande strömmar.

Tillägg: detta ska byggas in med gips, med inspektionslucka och vattenlarm är tanken.
Jag förstår honom fullt ut, det som ska proppas är securex dim 16 som är en gammal koppling utan klämmring, istället konade man röret och satte en skarvkona i. Dom här brukar sitta väldigt hårt o man kan lätt stuka dom andra konorna på änden som ser ut som 22 mm. Även gamla lödningar som e dolda kan spricka och börja läcka. Helt rätt gjort och absolut fackmannamässigt utfört.
 
  • Gilla
Jamppo och 6 till
  • Laddar…
V Vvs montör skrev:
Jag förstår honom fullt ut, det som ska proppas är securex dim 16 som är en gammal koppling utan klämmring, istället konade man röret och satte en skarvkona i. Dom här brukar sitta väldigt hårt o man kan lätt stuka dom andra konorna på änden som ser ut som 22 mm. Även gamla lödningar som e dolda kan spricka och börja läcka. Helt rätt gjort och absolut fackmannamässigt utfört.
Efter över 20 år i yrket håller jag helt med. Gamla securex kopplingar rör man inte i onödan. 4 pressmuffar och 2 rörbitar hade ju funkat annars.
 
  • Gilla
John PL och 4 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Det är ingen ovanlig lösning med klämringskoppling och huv, men det är inget jag hade velat ha.
Skjuter en koppling där, så blir det fort blött, innan du hinner till huvudkranen. Förutsatt att du är hemma.
Det där är inte en huv på en klämmringskoppling, det heter provtryckningspropp och är visserligen en klämmringskoppling, men absolut ingen huv. Och varför skulle den skjuta av? Det är precis lika säkert som vilken annan proppning som helst.
 
  • Gilla
Jamppo och 2 till
  • Laddar…
D docboy skrev:
Efter över 20 år i yrket håller jag helt med. Gamla securex kopplingar rör man inte i onödan. 4 pressmuffar och 2 rörbitar hade ju funkat annars.
Vad säger ni om blindarmarna här då, enligt Säker Vatten verkar de få vara 200 mm, dessa är 170 mm, med anledning av legionella?

Om man inte vill röra de gamla kopplingarna borde man väl kunna kapa rören vid T-kopplingen och ta bort den och sätta en ny rak koppling där?
 
F Farendag skrev:
Vad säger ni om blindarmarna här då, enligt Säker Vatten verkar de få vara 200 mm, dessa är 170 mm, med anledning av legionella?

Om man inte vill röra de gamla kopplingarna borde man väl kunna kapa rören vid T-kopplingen och ta bort den och sätta en ny rak koppling där?
Låt det vara som det är. Din rörmokare har gjort det vettigt med tanke på de gamla sekurexkopplingarna. Att lossa muttrarna på såna kan i sig ge problem pga skört material i både den man lossar och T-röret i sig. Samma med att sätta proppen närmre avsticken ger inga fördelar bara större risk för oönskade sidoeffekter.

Bäst hade givetvis varit att redan nu ta sats lite längre bort och fått bort oanvända kopplingarna helt.
 
  • Gilla
Farendag och 1 till
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Vad säger ni om blindarmarna här då, enligt Säker Vatten verkar de få vara 200 mm, dessa är 170 mm, med anledning av legionella?

Om man inte vill röra de gamla kopplingarna borde man väl kunna kapa rören vid T-kopplingen och ta bort den och sätta en ny rak koppling där?
Kruxet är att det är Securexkopplingar. Jag är antagen den ende här som faktiskt har glödgat och donat rör till dessa kopplingar. De var redan gamla när jag höll på i rörsvängen. Vi hade framförallt 16mm delar i servicebilen. Något problem med att de var extra svåra att arbeta med, minns jag inte men en möjlig orsak till TS lösning kan lika gärna vara ovana vid annat än presskopplingar.

Själv skulle jag i alla fall satt en rörtång av medelstor modell, skiftnyckel och kännt efter. Hade den släppt, vilket jag tror, skulle jag tagit avsticket till bilen och lött ihop det. Troligen med hjälp av en muff.

Bäst vore naturligtvis att proppa kopplingen som tidigare nämnts.
 
Intet Intet skrev:
Kruxet är att det är Securexkopplingar. Jag är antagen den ende här som faktiskt har glödgat och donat rör till dessa kopplingar. De var redan gamla när jag höll på i rörsvängen. Vi hade framförallt 16mm delar i servicebilen. Något problem med att de var extra svåra att arbeta med, minns jag inte men en möjlig orsak till TS lösning kan lika gärna vara ovana vid annat än presskopplingar.

Själv skulle jag i alla fall satt en rörtång av medelstor modell, skiftnyckel och kännt efter. Hade den släppt, vilket jag tror, skulle jag tagit avsticket till bilen och lött ihop det. Troligen med hjälp av en muff.

Bäst vore naturligtvis att proppa kopplingen som tidigare nämnts.
Om du testat långt senare att jobba med de gamla kopplingarna hade du upptäckt att mässingen/rödgodset i dem ofta blivit rejält sprött med tiden för att imte tala om själva konan. Så att inte lossa eller röra i onödan visar på en bra hantering om det nu inte skulle bytas ut.
 
  • Gilla
Feedde och 2 till
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Om man inte vill röra de gamla kopplingarna borde man väl kunna kapa rören vid T-kopplingen och ta bort den och sätta en ny rak koppling där?
Kan vara så att det är en udda rördimension som sitter i T-kopplingen. Som rörkrökaren inte hade med sig koppling till eller att det är svårt att finna kopplingar till. Tittar man på bilderna så ändrar röret dimension efter den lödda vinkeln.
 
F Farendag skrev:
Vad säger ni om blindarmarna här då, enligt Säker Vatten verkar de få vara 200 mm, dessa är 170 mm, med anledning av legionella?

Om man inte vill röra de gamla kopplingarna borde man väl kunna kapa rören vid T-kopplingen och ta bort den och sätta en ny rak koppling där?
Det kan man absolut göra, men om det är ett fast pris på jobbet och uppdraget är att proppa så är de det man gör. Ändra arbetsbeskrivning till omdragning samt rep av ledningar och ha löpande timpris.
Det blir ju två raka kopplingar och en ny rörbit mellan varje. Lite mer tid och dyrare material, men såklart bättre resultat.
 
  • Gilla
Farendag och 1 till
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Hej! Har haft rörmokare här i en gammal villa från 1930-talet. Han har pluggat och kapat två grenrör som gått till ett tidigare kök. Har lite funderingar på om det är korrekt gjort, har ingen aning själv. Tänker främst på om det gör något med anledning av legionella med stumparna som pekar nedåt? Pratade med rörmokaren och han ville inte röra de gamla kopplingarna som sitter på "huvudvattenledningen" där vattnet fortfarande strömmar.

Tillägg: detta ska byggas in med gips, med inspektionslucka och vattenlarm är tanken.
När jag ser detta är mitt tips till dig att byta rören helt och hållet om det är möjligt. Med tiden nöts kopparn ner och dedär har ett X antal år på nacken.
Detta för att du ska känna dig trygg när du stänger igen väggen, det är värt varenda krona!
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
F Farendag skrev:
Hej! Har haft rörmokare här i en gammal villa från 1930-talet. Han har pluggat och kapat två grenrör som gått till ett tidigare kök. Har lite funderingar på om det är korrekt gjort, har ingen aning själv. Tänker främst på om det gör något med anledning av legionella med stumparna som pekar nedåt? Pratade med rörmokaren och han ville inte röra de gamla kopplingarna som sitter på "huvudvattenledningen" där vattnet fortfarande strömmar.

Tillägg: detta ska byggas in med gips, med inspektionslucka och vattenlarm är tanken.
T Tionolltre skrev:
När jag ser detta är mitt tips till dig att byta rören helt och hållet om det är möjligt. Med tiden nöts kopparn ner och dedär har ett X antal år på nacken.
Detta för att du ska känna dig trygg när du stänger igen väggen, det är värt varenda krona!
Tillägg: rören är annars korrekt proppade(säkrare propping), securex koppling kan vara lite klurigt att handskas med.
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.