Hej,

Bilderna visar vår golvbrunn i tvättstugan. Här har klämringen (om det är rätt?) kommit lös. Trycker jag dit silen/locket bör ju dens funktion låsa klämringen, men denna glider bara upp igen.

Jag köpte en purus klämring, ofjädrad (Länk här) men den gick inte att få dit så att den stannade kvar. Är det värt att prova en ny fjädrande klämring eller är lösningen nåt annat?

Tack på förhand!

• Golvbrunn i tvättstuga med löst klämring och avloppsrör. Syns också två lösa silar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn i tvättstuga med lös klämring och två rör, ett vitt och ett genomskinligt, på ett blåmelerat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Fabrikatet på klämringen bör nog vara samma som på golvbrunnen, sen behöver man välja rätt diameter. Det krävs ingen sil för att rätt klämring ska stanna kvar på sin plats.

Hur gammal är golvbrunnen?

Mattan är ju inte korrekt skuren för klämring, och har det ens vart nån från början? Det är ju riktigt gammal brunn.

BirgitS BirgitS skrev:
Fabrikatet på klämringen bör nog vara samma som på golvbrunnen, sen behöver man välja rätt diameter. Det krävs ingen sil för att rätt klämring ska stanna kvar på sin plats.

Hur gammal är golvbrunnen?
Tack för svar. Ålder vet jag inte, byggår på hus är -72 så i värsta fall sen dess.

Stefan N Stefan N skrev:
Mattan är ju inte korrekt skuren för klämring, och har det ens vart nån från början? Det är ju riktigt gammal brunn.
Okej, lät inte optimalt. Klämringen samt silen satt dittryckt när vi flyttade in, tänkte att jag skulle göra nåt åt det.

BirgitS
Om själva brunnen är i gjutjärn så är den nog äldre än ungefär -90, och det är väl inte troligt att tvättstugan fick ny golvbrunn under de första 20 åren.

Om det sällan kommer vatten på golvet där, och eftersom betong tål en del vatten, är det nog liten risk för en vattenskada. Men det är ju bra att planera in en renovering av tvättstugan inkl. byte av golvbrunn och avloppsrör. För eller senare kommer väl gjutjärnet att rosta sönder.

BirgitS BirgitS skrev:
Om själva brunnen är i gjutjärn så är den nog äldre än ungefär -90, och det är väl inte troligt att tvättstugan fick ny golvbrunn under de första 20 åren.

Om det sällan kommer vatten på golvet där, och eftersom betong tål en del vatten, är det nog liten risk för en vattenskada. Men det är ju bra att planera in en renovering av tvättstugan inkl. byte av golvbrunn och avloppsrör. För eller senare kommer väl gjutjärnet att rosta sönder.
Ok, tack för ett utförligt svar! Är det lönt att ta hit en rörmokare som kan göra nåt snabbfix tills framtida renovering? Fast å andra sidan kanske man inte kan göra så mycket för att täta mellan plastmattan och brunnen

Du hittar nog ingen rörmokare som vill stå ansvarig för en sådan åtgärd.

Centano Centano skrev:
Du hittar nog ingen rörmokare som vill stå ansvarig för en sådan åtgärd.
Rimligt, då får jag hålla tummarna istället!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.