Hej! Jag fick ett brev hem igår om att vårt hus den senaste månaden haft ett konstant vattenflöde på ca 2 liter/timme, alltså även på natten när vi inte använder något i huset. Nästan alla rör är synliga i huset och jag kan inte se att det läcker någonstans. Stänger jag av toaletterna så fortsätter ändå flödet kan vi se i en app. Vad kan det vara som läcker? Har gått runt överallt och ser ingenting. Röret som mynnar ut i en utomhuskran är synligt i källaren och det ser ok ut.
Detta började 3 dagar efter att vår gaspanna servats. Kan det vara pannan som är boven? Det droppar ca 1 droppe per sekund från ett rör som går ut ur den, vilket jag ändå tror är normalt (och borde inte ge en så stor mängd som 2 liter per timme)..
Fattar inte vad det kan vara, det är ändå en stor vattenmängd per timme. Mätaren sitter inne i huset.
Hjälp!
Detta började 3 dagar efter att vår gaspanna servats. Kan det vara pannan som är boven? Det droppar ca 1 droppe per sekund från ett rör som går ut ur den, vilket jag ändå tror är normalt (och borde inte ge en så stor mängd som 2 liter per timme)..
Fattar inte vad det kan vara, det är ändå en stor vattenmängd per timme. Mätaren sitter inne i huset.
Hjälp!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 622 inlägg
Jag hade mätt upp det där droppandet, det blir fort mer än man tror.
Tack för snabbt svar! Den gråa slangen här på bildenCentano skrev:
Kolla just pannan och om den har nått skvallerrör, läckande påfyllningskran/säkerhetsventil kan ge det problemet. Kranen fyller på och ventilen släpper ut, uppstår ofta om man rört kranarna som varit oanvända länge.
Du får börja med att stänga av olika delar. Kika på golvet under allt och se om det är blött. Varmvatten kommer det från pannan eller har du sep. VVB. Det finns skvallerrör ut från säkerthetsventiler, specieltt den från VVB. I övrigt så är det inget annat som kan läcka, annat än tappvatten, toaletter brukar stå och rinna.Klara H skrev:
Hej! Jag fick ett brev hem igår om att vårt hus den senaste månaden haft ett konstant vattenflöde på ca 2 liter/timme, alltså även på natten när vi inte använder något i huset. Nästan alla rör är synliga i huset och jag kan inte se att det läcker någonstans. Stänger jag av toaletterna så fortsätter ändå flödet kan vi se i en app. Vad kan det vara som läcker? Har gått runt överallt och ser ingenting. Röret som mynnar ut i en utomhuskran är synligt i källaren och det ser ok ut.
Hjälp!
Du får öppna lucka/dörr på pannan och se vart slangen går, säkerligen till en säkerhetsventil. Kan ha kommit en flisa i packningen på den vid service. Och det är nog för varmvatten som slangen kommer ifrån. Sitter säkert en kran för att stänga kallvatten till pannan. Stäng den och se om det slutar droppa/ev rinna, efter ett tag. Du hittar var säken sitter i manualen sidan 7.Klara H skrev:
Klicka här för att svara