GoForIt
GoForIt: Bifoga lite bilder och beskriv mer - så kommer fler svar
3 svar · 303 läst
GoForIt
GoForIt: Rörklammer? T.ex. https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/rorinfastning-vvs/rorklammor-for-kopparror/rorklamma-cc60-vit-12-16-mm-2-st-2000057960
4 svar · 253 läst
·
R
Robert Sundström: [citat] Man tar en skruvmejsel och bänder (försiktigt, det är gammal plast) upp den i skarven.
12 svar · 14,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Helt riktigt, jag missuppfattade det tidigare och trodde det var tänkt att kapa på den målade liggandes ledningen på väggen.
15 svar · 545 läst
·
D
Dahnarius: Tjena, jag upplever att vattentrycket ur alla kranar i vårt hus varierar i olika lägen på kranen. bra tryck vid 0% varmvatten. Sämre tryck vid 50% blandning mellan varm och kallvatten. Bra tryck igen vid 75% blanding. Sedan sämre tryck igen vid 100% varmvatten. Undrar om detta kan var normalt så att säga.
0 svar · 134 läst
Robert63
Robert63: Stort tack för alla bra svar. Efter era inspel så lutar det nog åt att det är ett gammalt vattenrör, skrapat och det verkar vara gjort av zink. Jag har mätt in röret och på utsidan på samma avstånd i en högre nivå finns ett gammalt vattenutkast, ett krökt rör rätt upp ur backen, som vi använder som blompinne/julgransstötta. Ca 80 cm ovanför marken. I rummets andra sida och i
12 svar · 480 läst
·
T
Tio_tolv: [citat] Tänkte fräscha till med epoxy (Ekopel) och få det att överleva så länge som möjligt. Tips på verktyg?
2 svar · 169 läst
·
T
TuXy: Hur är era Heater 350 kopplade? Ligger övriga rum på en vanlig fördelare i skåp och badrum till en egen Minishunt med Heater 350? Håller på att bygga badrum så behöver reda ut hur det borde se ut. Önskar ha lite värme igång även på sommaren i egentligen 2 badrum och 2 toaletter. Eventuellt även källaren.
8 svar · 7,8k läst
H
HeyJon: [citat] Vad landade du i för lösning? Står inför samma arbete att ansluta pem slang till grävd brunn och funderar på hur jag bäst löser att få det tätt.
9 svar · 9,1k läst
Lufsen_bygg
Lufsen_bygg: [citat] Kommer tyvärr inte funka :/ Ja, ny avloppsbrunn är nog det bästa…
8 svar · 380 läst
·
joheng87
joheng87: [citat] Jag har kört lite wd40 på dem men har inte provat att fjädra dem. Det lär ju vara ett tag sen gallret öppnades så de sitter nog ordentligt. Tack för tips ska prova!
2 svar · 226 läst
·
E
Edstorm: Hej! Jag ska installera en ny köksblandare, FM Mattsson 9000E. Den nya blandaren har flexslangar (G3/8”). Idag sitter det kopparrör upp till den gamla blandaren. Jag har köpt vinkelventiler/ballofix med halvkoppling som ska monteras på kopparrören och där flexslangarna ska anslutas. Jag undrar: Är halvkopplingarna rätt typ för detta? Behöver jag några fler delar, t.ex. extra
48 svar · 67,0k läst
·
useless
useless: [citat] Inte riktigt... Boverkets byggregler är att likställa med en lag, så kraven där måste uppfyllas.
26 svar · 18,7k läst
·
X
xxargs: Jag har ingen aning, jag häller aldrig i några kemikalier utöver flockning och fosforbindmedlet. på mig känns det mycket att man försöker få upp ett 'beroende förhållande' att man hela tiden skall köpa kemikalier - somliga av dem som säljs är ju direkt skadliga med tex natriumperoxidoxihydrat som skall hällas i och i princip desinfekterar verket till dött och sedan menar man att
21 svar · 2,7k läst
·
C
cristiannilsson: [citat] Världsklass!
8 svar · 250 läst
·
G
Gusten_Gnuk: [citat] Du har en poäng i att skruvhålen saknas. När du menar kortsidan, menar du badkarets kortsida? Hur hade du dragit rören? Centrum av rören är 190 mm från vägg. Blir det för nära? Till saken hör att jag tänkt rotera badkaret 90 grader så att kortändans hamnar mot de proppade kopplingarna.
2 svar · 91 läst
·
X
xxargs: Med dom avlagringarna ser det ut som att brunnsvatten läcker ut, gissar att det är den järn i det. kondens ger normalt inte avlagringar, såvida det inte kommer från underlaget det satt sig på och runnit längs efter. Jag håller med dig att det troligen är dags för en ny hydropress i och med att denna läcker..
1 svar · 121 läst
·
Zara75
Zara75: [citat] Det gick fint när jag lirkat lite. Tack för hjälpen!
28 svar · 3,2k läst
·
V
viktor123: [citat] Hej, Jag har inte någon lösning ännu tyvärr. Kan man bara koppla in sig på befintlig avloppsstam i marken så funkar det utmärkt. Jag behöver antingen flytta min pump eller skaffa en till om det går.
2 svar · 338 läst
H
HeyJon: Har i dagsläget en grävd vattenbrunn utan utgående slang, åtkomst via lucka. Har endast en en sänkpump med slang och elkabel upp genom luckan. Vill ha sänkpump i framtiden också så det kommer vara nödvändigt med elkabel också. Vill slippa omstart och krångel med pumpautomat, finns heller inget bra utrymme för den i fritidshuset. Hur tätar man genomföringen för pemslang och hur/var
0 svar · 115 läst
C
cola88: [citat] [/QUOTE] Är inte hela poängen med det här forumet att man ska kunna ställa frågor och byta erfarenheter? Har du inget konstruktivt att delta med så kan du avstå sådana här kommentarer.
4 svar · 167 läst
·
D
Derbyboy: Den används
2 svar · 147 läst
T
Tornhill 2: Utmärkt svar. Tack Får köra och köpa en sådan. / Hälsningar Fredrik
2 svar · 166 läst
·
I
Ibohm89: Och ska man vara petig och följa reglerna exakt så ska varje rör ha ett eget hål, man får inte ha ett hål för alla rör idag. Nu är ju inte det här en nyinstallation av rören iofs men annars är diskmaskinen korrekt inkopplad förutom att avloppsslangen måste vara fast monterad med en klämma men helst en sån där halvcirkel i plast på skåpsväggen 👍 Byta diskmaskin räknas inte
5 svar · 7,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Vid blandning av utgående varmvattentemperatur (vid tex panna/VVB), men även standard i duschblandare och även sitter det backventiler i aktuell blandare 9000E Tronic. https://www.fmmattsson.com/sv/tvättställsblandare/9000e/16410000 [bild]
7 svar · 394 läst
·
C
Cider: Helt klart är att det behövs en expert/fackman för att åtgärda denna avhärdare! Min egen avhärdare är av ett helt annat märke (Olympia). Medan regenereringen - backspolningen pågår, får jag inte ut en droppe vatten ur kranarna! När jag jämför informationen på displayen med bruksanvisningen, ser jag hur långt regenereringen har kommit. Först när regenereringen är färdig, kan
14 svar · 911 läst
J
Johanna Ht: [citat] Det satt en insexskruv där, kom på att jag kunde bildgoogla och 2 mm funkade toppen enligt sökresultatet 👌
2 svar · 215 läst
·
X
xxargs: Reningsverk som är dimensionerad för flera hushåll tål en större flöde vatten på en gång utan att det blir för fullt och då märks inte problemet så mycket, så länge 1 hushåll i taget gör sin spolning och det inte blir fler som är igång exakt samtidigt. Men generellt iden dålig att låta backspolningsvatten gå ut i den ordinarie avloppet bl.a just för att det är stor mängd
4 svar · 324 läst
·
Gimp
Gimp: Har du sprayat runt mätaren också, det kan vara där det läcker också. Sen ser det ut som många bussningar (förminskningar) på toppen, många ställen som kan läcka så lite att det är svårt att se med diskmedel. Gillar inte gängtejp heller, den håller bra mot vatten men luft slipper igenom mycket lättare. Jag skulle köpa en 40x15r och en r15 kran av bra kvalitet, täta med kemisk
16 svar · 343 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.