735 läst ·
17 svar
735 läst
17 svar
Dåligt vattentryck, hur ska jag göra?
Du behöver ställa in tillslagstryck och frånslagstryck. Knäppet du hör är från tryckströmbrytaren som säger till pumpen att starta. Tillslaget borde ligga på 2,5 kilo och frånslaget ca 4,5-5 kilo. Om du hör att det knäpper var 30e sekund så kan det innebära ett läckage någonstans, då trycket sjunker och pumpen startar.J Jocke LS skrev:Hej, en man med tummen mitt i handen här som hoppas kunna få lite hjälp av folk som kan detta
Vi har haft rätt dåligt tryck i kranar/dusch den senaste tiden, och till slut bestämt oss för att se om vi kan göra något åt det själva. För ett år sedan fick vi rådet att trycket ska ligga på 2,7 bar, så vi skaffade då en kompressor och nu är det dags att inviga den antar jag. Jag har inte stenkoll på mätaren, men antar att den svarta pilen och de inre siffrorna anger bar, stämmer det? (Vad betyder i så fall den röda pilen och den yttre cirkeln?)
Först en bild från fyra dagar sedan och sen en bild från idag.
Ungefär en gång var 30 sekund så "knäpper" det till i vår elcentral och pilen rör sig då, se filmklippet.
Så finns det något bra sätt vi kan lösa detta på egen hand? Är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.[bild][bild]
[video][bild]
Börjar misstänka att backventilen strular. Antar att den sitter i pumpenJ Jocke LS skrev:Vi testade i helgen efter alla hjälpsamma svar vi fått här ovan. Det var inte helt lätt för oss som inte har koll alls på sånt här, och det var svårt att fylla på luft i hydropressen och veta om vi gjorde allt på rätt sätt. Det såg korrekt ut på luftpåfyllaren, men vi märkte snabbt att tryckbrytaren fortsatte slå på/av i samma intervaller som innan, och trycket i kranarna innan var även de samma som tidigare.
Så vi gav upp här, det kändes tyvärr som det låg utanför vår kontroll. Förhoppningsvis tar vi nya tag inom kort, annars får vi kontakta någon som kan komma och hjälpa oss.
Men vi uppskattar verkligen alla fina råd och hjälpen vi fått här.
Det går att sätta en backventil på slangen till pumpen strax innan hydropressen (eller längre mot borrhålet om man kommer åt och det fins koppling där redan innan) om man problemet med läckande backventil i pumpen - ja, tills man orka att ta tag i att lyfta hela pumpen - vilket kanske tar några år ;-)
Dock sjunker vattenytan långt ned efter slangen för att vattenytan i borran är lågt ned (> 10 meter ned gentemot hydropressen) så kanske man får räkna med någon form av stöt eller smäll i backventilen när vattenytan i slangen når backventilen var gång när pumpen har startat...
Dock sjunker vattenytan långt ned efter slangen för att vattenytan i borran är lågt ned (> 10 meter ned gentemot hydropressen) så kanske man får räkna med någon form av stöt eller smäll i backventilen när vattenytan i slangen når backventilen var gång när pumpen har startat...
Klicka här för att svara