Skissar på en groda. Är lite snålt med höjd, hade varit fint att kunna gå ner till 75 rör som samlingsledning för allt spillvatten i badrummet som sedan ansluts till 110 mm stam.

Det är kombinerat bad och tvättstuga så där kommer finnas två golvbrunnar för dusch respektive badkar, samt en ledning där ett tvättställ samsas med en tvättmaskin.

Ingen wc i detta rum. 110 mm precis i änden av rummet.

Flyger det eller bör jag göra på något annat sätt?

Du kommer till och från att behöva rensa röret, men det fungerar nog. Jag har 75 från tvättmaskinen till stammen under golvet. Jag har samma från disk/diskmaskin. Bägge dessa fungerar, men behöver rensas ibland (vart femte år kanske). Bekymret är fett från disken och det är sand från tvätten. Men om man rör om med en rensvajer/rensband samtidigt som man spolar vatten så får man bort skiten. Eller rörrensare till högtrycken, men det blev väldigt blött i köket när jag använde den, så....

Se till att det inte är några kraftigare böjar mellan brunn och 110-anlutningen. Från köket har jag en 90-gradare, den är en effektiv broms för fettet (det var dock inte jag som byggde det så).

• Gilla
Preb
  • Laddar…
Jag har 50mm i hela mitt gråvattensystem (separat septitank för svartvatten). Har funkat utmärkt i 10 år nu, helt utan rensning. Jag har plockat isär delar av systemet för nyinstallation av golvbrunnar och dragning av värmekabel och inte sett något skräp alls i rören. Jag har förvisso haft problem med bubblande/gurglande i avloppen ibland, men det verkar ha fixat sig med installation av vacuumventiler i kök och badrum. Nu bor jag ju själv, så det blir inte så intensiv användning av avloppen. Därtill diskar och tvättar jag oftast väldigt varmt (65 på disken och ofta 60 på tvättmaskinen), vilket jag antar sköljer med sig fett.
Men jag skulle bygga med 75mm om jag byggde om hela systemet, 50mm är ju en större risk för stopp om inte annat.

• Gilla
Preb
  • Laddar…
75mm/3tum är helt I sin ordning.
Lägg inga 90 gr. Liggande vinklar bara. Det gäller förvisso alla dimensioner.

• Gilla
Preb
  • Laddar…
Krilleman
P Preb skrev:
Skissar på en groda. Är lite snålt med höjd, hade varit fint att kunna gå ner till 75 rör som samlingsledning för allt spillvatten i badrummet som sedan ansluts till 110 mm stam.

Det är kombinerat bad och tvättstuga så där kommer finnas två golvbrunnar för dusch respektive badkar, samt en ledning där ett tvättställ samsas med en tvättmaskin.

Ingen wc i detta rum. 110 mm precis i änden av rummet.

Flyger det eller bör jag göra på något annat sätt?
I mitt eget hus så körde jag på 75mm för: kök, tvättbänk+tvättmaskin & dusch.
Denna 75mm "stam" gick senare på 110-matningen.

Fungerar hur bra som helst än idag. 👍👍
Ingen underhållsrensning sen 2012 och numera är även huset sålt.

• Gilla
Preb
  • Laddar…
G
Max flödet genom en brun är ju betydlig mycket mindre än igenom ett 75 rör..

Så vill du kunna köra tvätt samtidigt som du tar en dusch/bad ha ett eget avlopp för den.

• Gilla
Preb
  • Laddar…
J
75mm rör måste väl klara en brunn och tvättmaskin samtidigt..

• Gilla
Preb
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Naturligtvis gör det det. Inga som helst problem.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
J Jansson69 skrev:
Intet Intet skrev:
Naturligtvis gör det det. Inga som helst problem.
Utan att blinka. 👍👍

• Gilla
Preb
  • Laddar…
Fan så bra, tack för alla svar!

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
AXS
Lägg upp en bild hur du tänkt så kommer du nog få massor bra (och säkert dåliga) tips på hur du kan förbättra dragningen.

• Gilla
Preb
  • Laddar…
G
J Jansson69 skrev:
Jag syftade på brunnen :)

Purus brun klarar minst 0.8 l/s står det men en tvättmaskin pumpar ju ut ganska snabbt sedan en dusch på det.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Jag lejde ut detta till proffs pga tiden räckte inte till. Dom gick från 110 mm precis utanför rummet, till ett långt 75 mm rör med stick ut till brunnar/avlopp, även dessa 75 mm. Varje brunn och avlopp fick ett eget 75 rör. På ett ställe, precis vid tvättmaskinen där röret går genom golvet blev det en reduktion till 50 mm, pga jag spårat lite snålt.

Ej driftsatt ännu så kan inte svara för hur det funkar men alla indicier pekar mot att det ska funka toppen.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.