Hej, en stor renovering avslutades idag med att elementen sattes upp. I de nyrenoverade våtutrymmena tvättstuga och badrum kom elementen väldigt högt upp, tycker jag. Men jag vet inte vad som är brukligt. Jag har läst att rören måste sitta 6 centimeter upp, men ett börjar 12 och ett 14 cm upp från golv. Jag har under renoveringens gång som en papegoja upprepat att jag vill att allt monteras väldigt lågt för att ge illusionen av att det är högre i tak än det är (det är inte standardhöjd), men elementen spräckte den illusionen nu. Det var rörmokarens lärling som gjorde rördragningen i början av renoveringen, medan rörmokaren vägledde på distans.
1) Elementet i badrummet är nyinskaffat och det hamnade precis under fönstret (vilket jag är tacksam för). Men jag skulle ju gärna se att det satt lite lägre. Kan man i efterhand göra något för att sänka elementet lite (utan att bryta upp väggen)?
2) Elementet i tvättstugan är gammalt. De flyttade bort rören från golvet och satte dem i väggen. Men jag är inte glad. Det ser jättekonstigt ut. Rören kommer ut 14 cm från golvet och själva elementet börjar på 30 cm från golvet och det slutar lite ovanför fönsterkarmen. Rörmokaren visste ju vilket element det var, men ändå sitter rören som kommer ut på cc60, och sedan har han byggt om rören till cc35, vilket har gjort att elementet kommer ännu högre upp. Kan man göra något för att sänka (utan att bryta upp väggen)?
Alltså: går det att göra något (rimligt) för att sänka elementen? Eller går det att få en liten slant tillbaka för att det var en lärling som gjorde det och konsekvensen blev att elementen kom löjligt högt upp? Vi har ingått avtal med en stor firma, rörmokaren är underentreprenör. Antingen så säger ni: det är såhär man brukar göra, och då släpper jag det här, eller så har ni några tips på hur vi skulle kunna göra det bättre. Tack på förhand!
1) Elementet i badrummet är nyinskaffat och det hamnade precis under fönstret (vilket jag är tacksam för). Men jag skulle ju gärna se att det satt lite lägre. Kan man i efterhand göra något för att sänka elementet lite (utan att bryta upp väggen)?
2) Elementet i tvättstugan är gammalt. De flyttade bort rören från golvet och satte dem i väggen. Men jag är inte glad. Det ser jättekonstigt ut. Rören kommer ut 14 cm från golvet och själva elementet börjar på 30 cm från golvet och det slutar lite ovanför fönsterkarmen. Rörmokaren visste ju vilket element det var, men ändå sitter rören som kommer ut på cc60, och sedan har han byggt om rören till cc35, vilket har gjort att elementet kommer ännu högre upp. Kan man göra något för att sänka (utan att bryta upp väggen)?
Alltså: går det att göra något (rimligt) för att sänka elementen? Eller går det att få en liten slant tillbaka för att det var en lärling som gjorde det och konsekvensen blev att elementen kom löjligt högt upp? Vi har ingått avtal med en stor firma, rörmokaren är underentreprenör. Antingen så säger ni: det är såhär man brukar göra, och då släpper jag det här, eller så har ni några tips på hur vi skulle kunna göra det bättre. Tack på förhand!
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
En sån här skulle kanske funka?
https://www.purmo.com/sv-se/produkter/239559/tp-flex-fordelare?tab=1
Med andra radiatorer naturligtvis.
https://www.purmo.com/sv-se/produkter/239559/tp-flex-fordelare?tab=1
Med andra radiatorer naturligtvis.
Medlem
· Blekinge
· 12 306 inlägg
I den andra bilden hade dom med lite bättre planering satt rören som kommer ut från väggen lite närmare varandra. då hade man kunnat lämna bort excenterkopplingarna och sparat kanske 3 cm på höjden.
Är avståndet på rören ur väggen 40 mm cc?
Är avståndet på rören ur väggen 40 mm cc?
Klicka här för att svara