I InsidersUnited skrev:
Vad har du satt termpen på ?
[bild]
Vred den till max för någon månad sedan, 80C om jag inte missminner mig? Får kila ned och kolla efter jobbet.
J jonaserik skrev:
Om röret som är märkt med rött är hett så du inte kan ta i det nästan och termostaten med tempmärkning på, står på ca 75 C.
Var nere och kände på rören igår och tyckte mest de kändes ljumna. Men kan ha känt på dem vid fel ställe, ska dubbelkolla i eftermiddag.

Ska prova banka lite också då och se hur det låter.

Z Zoofus skrev:
Vred den till max för någon månad sedan, 80C om jag inte missminner mig? Får kila ned och kolla efter jobbet.

Var nere och kände på rören igår och tyckte mest de kändes ljumna. Men kan ha känt på dem vid fel ställe, ska dubbelkolla i eftermiddag.

Ska prova banka lite också då och se hur det låter.
Jepp och röret med rött på från VVB ska vara ca 80 C när det kommer ut från VVB, med den tempen på termostaten, pass på så du inte bränner dig.

Det är ett vanligt fel med blandningsventiler för tappvatten att de konstant börjar leverera för varmt eller kallt vatten.

J jonaserik skrev:
Du ska ha en VV-kran lite öppen, vrida på öka/minska, från max till min 10 ggr. Samt att du kan knacka med en hammare på ventilen, det ska skaka om ordentligt.
Jag testade att öka/minska snabbt som du skrev och hörde hur det bankade nere i källaren och jäklar vilket drag det blev på varmvattnet hel plötsligt. Nu är det kokhett. Vad gjorde jag egentligen? Knackade det loss något? Kommer det hålla sig nu eller bör jag köra den här metoden regelbundet?

Extremt imponerad faktiskt.

Z Zoofus skrev:
Jag testade att öka/minska snabbt som du skrev och hörde hur det bankade nere i källaren och jäklar vilket drag det blev på varmvattnet hel plötsligt. Nu är det kokhett. Vad gjorde jag egentligen? Knackade det loss något? Kommer det hålla sig nu eller bör jag köra den här metoden regelbundet?

Extremt imponerad faktiskt.
Svar nej, det du ska göra är att ställa ner öka/minska vredet kanske till hälften och öppna en VV-kran.
Det ska gå att hålla överdelen på en hand under och nästan så det bräns, brukar vara lagom.
Kan även behövas att vrida på den 10 gånger till och knacka på den, samt att ha ett stort flöde i kranen, så flisorna åker ut. Kan vara kalkflisor som gör att den kärvar. Du får prova om det hjälper, annars bara byta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej, det du ska göra är att ställa ner öka/minska vredet kanske till hälften och öppna en VV-kran.
Det ska gå att hålla överdelen på en hand under och nästan så det bräns, brukar vara lagom.
Tror inte jag riktigt hänger med. Med vredet, är det termostaten på varmvattenberedaren?

Z Zoofus skrev:
Tror inte jag riktigt hänger med. Med vredet, är det termostaten på varmvattenberedaren?
Jepp den med symbolen öka/minska, syns inte så bra, kanske det är med H ( varmare ) och L ( svalare ) VV. Det är den som reglerar VV-temp ut. Bara prova om termostaten fungerar som den ska.

I InsidersUnited skrev:
Är det kopplat 3kw och du har kalkrikt vatten så kan elpatronen ha kalkat igen. Men det märker du när jordfelsbrytaren går.
Om huset har jordfelsbrytare och vvb ligger under den stämmer det nog.

Ska tillägga, med en massa kalk i tvättmaskinen, så är det troligt att VVB har kalk på patronen. Har inte en jordfelsbrytare och den inte löst, så är patronen hel. Nu sitter själva termostaten för elen till den i ett dykrör, som sitter i direkt närhet av patronen och känner tempen. Många gånger så är patronen full av kalk och då stänger termostaten av tidigt. Det går göra rent och det är ett stort hål som den sitter i. Men betänk, jag har varit på VVB som patronen är så full med kalk, att den inte går att få ut och då får man klippa av ellementen och dra
ut ett rör i taget. Är du i skåne tro ( kalket ) och ska köpa en ny, så är det en VVB som är emaljerad invändig som gäller.

I InsidersUnited skrev:
Ps Om du vill ha mer varmvatten, köp ett snålmunstycke, Grohe har ett som drar 5 liter/minut, har du ett gammalt nu som spolar 10-12 liter/minut så dubblerar du duschtiden med en 200 kronors investering. 👍
Det ger knappast "mer" varmvatten, men får ofta det tillgängliga att räcka längre tid..

F fribygg skrev:
Det ger knappast "mer" varmvatten, men får ofta det tillgängliga att räcka längre tid..
Att skriva "längre varmvatten" kändes fel 😂

I InsidersUnited skrev:
Att skriva "längre varmvatten" kändes fel 😂
Just därför skrev väl ingen av oss "längre varmvatten"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.