Grävd brunn i fritidshus. Har ett väldigt kompakt vattensystem (se bild) men behöver installera vattenfilter (kol- och partikel). Hur ska jag placera filtret för att undvika trycktapp vid för många rörböjningar? Ska jag kanske använda flexrör? Som ni ser är ytan för hela systemet väldigt begränsad så vet inte riktigt hur jag ska få plats med filtret. Går det att placera vattenfilter på sidan eller behöver dem stå vågrätt?

• Kompakt vattensystem i fritidshus med röda och vita komponenter, slangar och kopplingar i trävägg. Begränsat utrymme för vattenfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel vattenfilterenhet med klarar behållare och svarta lock, kopplad till kompakt rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker ytan till höger (under flexslangarna till elen) om du använder flexibel anslutningsslang?

Det skulle kunna funka, tänker du en flexslang både in och ut från vattenfiltret?

Vi använder bara flexslang för både ingående utgående vatten.

S saltet skrev:
Vi använder bara flexslang för både ingående utgående vatten.
Okej då blir det flex. Hur skulle ni placera filtret på linjen, koppla på flexslang efter avstängningsventilen som leds till filtret och sedan en flexslang från filtret tillbaka till t-kopplingen som sitter innan hydropressen?

Det är väl bra att sätta avstängningskranar före (kanske även efter) filtret för att underlätta byte av filterpatroner, rengöring etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.