K
Kardan79: [citat] Kondens är det i vart fall inte. Vid kondens har vi alltid vatten lite överallt under rören. Vi har, såvitt jag och sambon kan minnas, inte tidigare noterat den här typen av lokal vattenansamling. När jag kände efter runt skarven samt under rör och tryckvakt så var tryckvakt (närmast skarven) och skarven fuktig. Svårt att avgöra varifrån vattnet kommit och om skarven var
7 svar · 211 läst
·
P
PontusAP: Nu tömt vatten och tagit isär. Det som är tätningen är nytt och fungerar bra. Den som har spricka är, vad jag förstår, en rörgänga R20. Den är längre än de jag sett på internet men är mest en övergång mellan rörstorlekarna. Tack för länkar och tips!
7 svar · 246 läst
·
wrang
wrang: [citat] Hur får man tillbaka vinkel kopplingen i dosa i väggen igen? Hittar ingen manual eller hur man gör detta efter man bytt rör [bild]
47 svar · 36,1k läst
·
C
cpalm: [citat] Vatten brukar rinna nedåt tänker jag 😂
12 svar · 489 läst
·
X
xxargs: Inte mer - jag kommer ihåg när man fick ut mer än en full murarhink med kalk liknande som tegelstenskross/grus ur en 300-liters, men då var det på västergötaslätten med (mycket) hård vatten ur egen brunn. --- Detta är inget att strida om utan byt element och gå vidare, möjligen att tömma ur bildade kalket och rensa elementet per 2 år eller så - sådan underhåll tillhör livet som
1 svar · 222 läst
·
X
xxargs: Vattenprovet kan finna att det finns koliforma bakterier i vattnet så länge det fins förmultningsbar biomassa kvar i hålet , vilket förvisso inte är en markör att vattnet skulle bli klassad som otjänlig (däremot om det fins E.coli kan göra att vatten klassa som otjänlig då det är tarmbakterier från däggdjur som läckt ned och det är då inte från löven...) Det kan också
8 svar · 445 läst
L
L A Axelsson: Under förutsättning att den tätar mot konan på delarna på elementet men det är inte säkert.
6 svar · 305 läst
·
X
xxargs: Det torde vara bättre att få ytvatten ur samlingsbrunnen som samlar den renade vattnet från bädden om du har sådan, det brukar vara den lägre punkten i bädden och hålls den efter hela tiden med dränkpumpen så kommer luftningen tillbaka i bädden och rädda det som fortfarande lever av bakterierna och återetablera det som dött bort Luktar det inte 'avlopp' och svavelväte i större
19 svar · 835 läst
·
Demmpa
Demmpa: Hur länge värmen blir avstängd beror bl.a på om värmepumpen ska stå på exakt samma plats som elpannan eller bredvid. Ska den stå på exakt samma plats så blir det ett längre avbrott om man inte gör två kortare avbrott och ställer elpannan på tillfällig plats med tillfällig inkoppling, det blir då visserligen mer materialåtgång och mer skrot. För tappvattnet så finns det
1 svar · 240 läst
·
J
jonaserik: Är troligtvis en borrad brunn. Med en dränkbar pump. Bara ett rör ner genom locket och ser ut att det är en kabel genom locket med. Ni har ingen pump någon annanstans då, utan den är nere i hålet. Hur ser det ut där slangen kommer in i huset. Ett kärl och på rören en tryckströmbrytare med en kabel som går ut i mark. Sen är det säkert någon/ra säkringaar/proppar som ger spänning
4 svar · 190 läst
·
F
fiskbuggaren: Biltemas snurrensband kan eventuellt ha gjort susen. Det som gör mig lite brydd är att det var rent när jag backade ut det igen. Förhoppningsvis blev det bara renspolat när jag körde genom varmt vatten och diskmedel med bandet i.
5 svar · 477 läst
·
F
Flee: Vi har nyligen borrat en brun i sommarstugan. Borrade 130m men fick inget vatten. Vi tryckte då brunnen och fick vatten. Efter en del spolande så blev vattnet rent och fint. Ingen lukt och ingen smak. Vi har varit i stugan några helger då och då och använt vatten till disk och spola ut en del för att kunna ta ett vatten prov. Nu till problemet… Vi har inte varit i stuga på en månad och
0 svar · 161 läst
blackadder
blackadder: Jag köpte mitt här: https://www.svenskabrunnslock.se/
5 svar · 6,2k läst
W
Wisiano: Då är det ett hål sannolikt. Firman sa att det är i köksledningen, därav rekommenderade de relining.
15 svar · 462 läst
·
V
Vector: Första bilden ser ju ut som ett armeringsjärn. Andra bilden ser ut som ett vp rör för el, skulle det vara ett prisolrör för värme eller vatten som också är vitt så ser det ju ut som med den djupa slipningen att man skulle nästan ha kommit igenom kopparröret eller åtminstone se koppar.
2 svar · 243 läst
·
Krilleman
Krilleman: Det verkar ha dykt upp lite blandarfästen i mässing sen sist. Denna är 160cc: https://damixa.se/blandarf-ste-160-cc-till-16-mm-pex-r-r-p2068 Sen excentern enligt ovan så är allt i mässingsfärg.
8 svar · 2,2k läst
·
H
Huddingeroland: Perfekt. Det är en Mora Cera K2. Tack för hjälpen!
4 svar · 198 läst
·
H
Håbbe01: [citat] Lite info från nätet Grundfos SP2-12-pumpen slutade inte tillverkas vid ett specifikt datum, men den ersattes av nyare modeller; RSK-databasen visar att den avaktiverades 1989-04-06 och ersattes av nyare SP-pumpar
3 svar · 161 läst
·
RoTe
RoTe: Men visst började problemen efter stamspolning? Då tycker jag du ska prata med styrelse eller hyresvärd för du måste antagligen ta dit en firma för att spola rent dina rör. Det finns ju alltid en risk att deras spolning tryckt upp något i röret till din dusch.
10 svar · 303 läst
·
J
Jönas: Det är väl ett slutet system så det tryck som ska övervinnas av pump är friktionsförluster i systemet, ej någon statisk uppfodringshöjd.
2 svar · 468 läst
·
Y
YuGi: Var hos VVS-firman idag, men de kunde inte hjälpa mig med vare sig skruv eller propp. Tog mig till bygghandeln istället och köpte en galvad vagnsbult M6 och en mutter för 7kr 😁
6 svar · 370 läst
·
A
Anderzzon: Tack för utförligt svar. En fundering på det där med rostlösning med citronsyran.. är det något som påverkar vattnet i kranen eller vart tar rost partiklarna vägen? Spolas dom ut vid de schemalagda backspolningarna?
2 svar · 320 läst
·
B
Bitterhetsakademin: [citat] Din ventilkägla ser ut att ha packning i silikongummi som är väl mjukt. Själv har jag använt dessa från Clas Ohlson och de har fungerat väl och verkar ha lång hållbarhet.
4 svar · 458 läst
·
osiris
osiris: Hittade den här på ikea som får duga tills badrummet ska göras om. Fick bara åka till Hornbach tre gånger innan jag lyckades köpa rätt klämringskoppling… https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--10479618--se--sv
6 svar · 287 läst
·
N
NL12345: Du ska ju helst inte ha någon koppling (T-rören) på vattnet inbyggd utan läckageindikering. Vita pvc- rör (avlopp) kan vara äggskalsvarianten https://www.vvsforum.se/2023/10/aggskalsror-ar-ingen-hojdare/ Sorry, men det kan bli lite jobb för att uppfylla 'dagens' krav.
1 svar · 279 läst
·
I
Iconoclast: Tack för inspel! Och med att montera vattenlås vid 90 graders böjen så pratar vi om böjen vid golvet under Y kopplingen? Att det sitter ett ”oanvänd” koppling efter böjen tror jag beror på att man haft behov att spola avloppen pga stopp och satt dit den…
10 svar · 390 läst
·
Krilleman
Krilleman: https://www.byggahus.se/forum/threads/plugga-tillfalligt-vid-demontering-a-radiator-vilken-ganga.506551/post-5529677 Ca 17mm anslutande rördragning = DN10 Ca 21mm anslutande rördragning = DN15 Köp radiatorproppar därefter!
12 svar · 3,8k läst
·
E
elmont: Och att det smäller så fort vatten tappas beror på att det är för lite luft i hydrofor/hydropress. Det bör åtgärdas för om inte kommer kontaktorn att ta stryk och få en mycket begränsad livslängd. Det är rätt vanligt att man sätter en "pressostat/tryckgivare" som får styra en kontaktor. Man får då ett myc system.ket robustare
2 svar · 224 läst
·
K
Kaj j: [citat] Tack, den är på plats
2 svar · 140 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.