Hej, en man med tummen mitt i handen här som hoppas kunna få lite hjälp av folk som kan detta 
Vi har haft rätt dåligt tryck i kranar/dusch den senaste tiden, och till slut bestämt oss för att se om vi kan göra något åt det själva. För ett år sedan fick vi rådet att trycket ska ligga på 2,7 bar, så vi skaffade då en kompressor och nu är det dags att inviga den antar jag. Jag har inte stenkoll på mätaren, men antar att den svarta pilen och de inre siffrorna anger bar, stämmer det? (Vad betyder i så fall den röda pilen och den yttre cirkeln?)
Först en bild från fyra dagar sedan och sen en bild från idag.
Ungefär en gång var 30 sekund så "knäpper" det till i vår elcentral och pilen rör sig då, se filmklippet.
Så finns det något bra sätt vi kan lösa detta på egen hand? Är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.
Vi har haft rätt dåligt tryck i kranar/dusch den senaste tiden, och till slut bestämt oss för att se om vi kan göra något åt det själva. För ett år sedan fick vi rådet att trycket ska ligga på 2,7 bar, så vi skaffade då en kompressor och nu är det dags att inviga den antar jag. Jag har inte stenkoll på mätaren, men antar att den svarta pilen och de inre siffrorna anger bar, stämmer det? (Vad betyder i så fall den röda pilen och den yttre cirkeln?)
Först en bild från fyra dagar sedan och sen en bild från idag.
Ungefär en gång var 30 sekund så "knäpper" det till i vår elcentral och pilen rör sig då, se filmklippet.
Så finns det något bra sätt vi kan lösa detta på egen hand? Är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla lufttrycket i hydropress om det är du har
Dvs stäng av pump och öppna kran och släpp på vatten trycket. Sen kolla trycket via bilventilen, justera medkompressor tills det motsvarar siffran som står på tanken. Typ 1. 5 bar eller nått
Dvs stäng av pump och öppna kran och släpp på vatten trycket. Sen kolla trycket via bilventilen, justera medkompressor tills det motsvarar siffran som står på tanken. Typ 1. 5 bar eller nått
Tack för svar!H Håbbe01 skrev:
Den vita "tunnan" på sista bilden är en hydropress. Den har ju ingen mätare, men du tänker att jag kollar trycket via kompressorn (se vår modell på bilden nedan) då antar jag? Vi har ju aldrig använt den, men jag misstänker att man ser trycket i den då.
Siffran 1,5 bar undrar jag över. Hur kommer du fram till den? Vi fick höra 2,7 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ha en sån här
https://www.biltema.se/verktyg/tryc...MI0qKBtYHUkgMVL0eRBR2s8Tx1EAQYAiABEgKaj_D_BwE
Trycket du sätter i blåsan blir i princip starttrycket så sätt den på det du sa
Inte fel o ha en slang också 😀
https://www.biltema.se/verktyg/tryc...ckluftsslang-flexibel-12-mm-x-10-m-2000061486
https://www.biltema.se/verktyg/tryc...MI0qKBtYHUkgMVL0eRBR2s8Tx1EAQYAiABEgKaj_D_BwE
Trycket du sätter i blåsan blir i princip starttrycket så sätt den på det du sa
Inte fel o ha en slang också 😀
https://www.biltema.se/verktyg/tryc...ckluftsslang-flexibel-12-mm-x-10-m-2000061486
Filmen ger faktiskt viktig information som du bör använda för att få din anläggning att fungera bra under lång tid.J Jocke LS skrev:Hej, en man med tummen mitt i handen här som hoppas kunna få lite hjälp av folk som kan detta
Vi har haft rätt dåligt tryck i kranar/dusch den senaste tiden, och till slut bestämt oss för att se om vi kan göra något åt det själva. För ett år sedan fick vi rådet att trycket ska ligga på 2,7 bar, så vi skaffade då en kompressor och nu är det dags att inviga den antar jag. Jag har inte stenkoll på mätaren, men antar att den svarta pilen och de inre siffrorna anger bar, stämmer det? (Vad betyder i så fall den röda pilen och den yttre cirkeln?)
Först en bild från fyra dagar sedan och sen en bild från idag.
Ungefär en gång var 30 sekund så "knäpper" det till i vår elcentral och pilen rör sig då, se filmklippet.
Så finns det något bra sätt vi kan lösa detta på egen hand? Är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.[bild][bild]
[video][bild]
Mätaren visar att vattenpumpen startar och fyller hydropressen med vatten. Om vi antar att hydropressen är på 100liter så ska pumpen kunna trycka in ungefär 50 liter vatten , dvs ungefär 5 stora hinkar vatten i hydropressen från tillslag till stopp. Hur lång tid tar det att fylla 5 hinkar vatten med en rejäl vattenkran? Ganska lång tid! Nu vet vi inte hur stor pump du har men man kan anta att den pumpar betydligt mer vatten än full sprut på en vattenkran. Men oavsett så fyller den inte 50 liter på 2 sekunder, eller hur?
Vi ser tydligt att hydropressen inte fungerar, den blir proppfull med vatten direkt! Det finns ingen luftkudde kvar i den.
Din pump slits i onödan, man brukar tala om typ max 10 tillslag i timmen för att den ska må bra. Din tryckbrytare slits. Gör du inget kommer snart trycket stå och slå av/på/av/på helt okontrollerat.
Så följ råden i tidigare inlägg så du får luft i hydropressen. Bra att lära sig läsa av tecknen i tid. Mätaren och tickande ljudet berättar mycket.
Det kommer säkert både du och pumpen må bra av.
Slang hade jag redan tänkt införskaffa, så stort tack för info om den andra mojängen också. Det ingick inte vid köpet av kompressorn, vilket jag kan tycka är lite märkligt.H Håbbe01 skrev:
Tack för hjälpen
Jag tackar och bugar för att du tog dig tid att förklara allt detta, det uppskattas verkligen!B Bjober skrev:Filmen ger faktiskt viktig information som du bör använda för att få din anläggning att fungera bra under lång tid.
Mätaren visar att vattenpumpen startar och fyller hydropressen med vatten. Om vi antar att hydropressen är på 100liter så ska pumpen kunna trycka in ungefär 50 liter vatten , dvs ungefär 5 stora hinkar vatten i hydropressen från tillslag till stopp. Hur lång tid tar det att fylla 5 hinkar vatten med en rejäl vattenkran? Ganska lång tid! Nu vet vi inte hur stor pump du har men man kan anta att den pumpar betydligt mer vatten än full sprut på en vattenkran. Men oavsett så fyller den inte 50 liter på 2 sekunder, eller hur?
Vi ser tydligt att hydropressen inte fungerar, den blir proppfull med vatten direkt! Det finns ingen luftkudde kvar i den.
Din pump slits i onödan, man brukar tala om typ max 10 tillslag i timmen för att den ska må bra. Din tryckbrytare slits. Gör du inget kommer snart trycket stå och slå av/på/av/på helt okontrollerat.
Så följ råden i tidigare inlägg så du får luft i hydropressen. Bra att lära sig läsa av tecknen i tid. Mätaren och tickande ljudet berättar mycket.
Det kommer säkert både du och pumpen må bra av.
En följdfråga här; på vilket sätt ska jag koppla in luftpåfyllaren egentligen?H Håbbe01 skrev:
Jag tänker så här:
Kompressor -> slang -> hydropress.
Och då ser man väl på min mätare vilket tryck det blir?
Eller missförstår jag här?
Då blir det så härJ Jocke LS skrev:
Kompressor -> slang -> luftpåfyllare.
Denna kombination ger en luftpump som kan fylla på bildäck, cyklar, hydropress etc via ventilen på objektet.
På luftpåfyllaren finns ett munstycke som man sen trycker mot ventilen precis som man upp pumpar däcktrycket.
Luftpåfyllaren har två knappar, en för fyllning och en för tömning av luften från objektet. Med dessa knappar kan du sedan välja det tryck du vill ha.
Aktuella trycket i ex. Hydropress en avläses på tryckmätaren som sitter på luftpafyllaren.
Så du håller bara munstycket mot ventilen och styr trycket själv.
Man stänger av vattenpumpen - öppnar en kran så att vattensystemet blir trycklöst, låter kran vara fortsatt öppen, därefter använder man däckspåfyllaren och fyller hydropressen (och mer vatten kan börja rinna ur den öppna kranen när hydropressen töms på kvarvarande vatten av luftpåfyllningen) till ca 0,2 bar under tillslagstrycket när pumpen normalt startar (notera det innan med att tappa vatten och notera punkten när manometern stannar och vänder mot högre tryck igen) - tar pumpen tid på sig att varva upp som en del elektronisk drivna djuphålspumpar då kanske man behöver någon 1/10-dels bar ytterligare lägre tryck.
när det är färdigt stänger man vattenkranen och starta pumpen och den pumpar upp sig till avslagstrycket, och sedan provspolar man vatten och ser att allt fungerar med tillslag och frånslag av pump.
Med denna förfarande får man mesta möjliga vattenvolym i hydropressen mellan en pumps påslagstryck och avslagstryck och utan att man får kort tvärstopp på vattenflödet innan pumpen börja mata på vatten igen.
Får man tvärstopp i vattenflödet i någon sekund innan vattenflödet kommer igång igen så har man för mycket luft i hydropressen eller oväntat lång starttid på pumpen som man inte har räknat med och då får man pysa ut i korta pys lite ytterligare luft tills problemet upphör.
när det är färdigt stänger man vattenkranen och starta pumpen och den pumpar upp sig till avslagstrycket, och sedan provspolar man vatten och ser att allt fungerar med tillslag och frånslag av pump.
Med denna förfarande får man mesta möjliga vattenvolym i hydropressen mellan en pumps påslagstryck och avslagstryck och utan att man får kort tvärstopp på vattenflödet innan pumpen börja mata på vatten igen.
Får man tvärstopp i vattenflödet i någon sekund innan vattenflödet kommer igång igen så har man för mycket luft i hydropressen eller oväntat lång starttid på pumpen som man inte har räknat med och då får man pysa ut i korta pys lite ytterligare luft tills problemet upphör.
Stort tack för en bra beskrivning!X xxargs skrev:Man stänger av vattenpumpen - öppnar en kran så att vattensystemet blir trycklöst, låter kran vara fortsatt öppen, därefter använder man däckspåfyllaren och fyller hydropressen (och mer vatten kan börja rinna ur den öppna kranen när hydropressen töms på kvarvarande vatten av luftpåfyllningen) till ca 0,2 bar under tillslagstrycket när pumpen normalt startar (notera det innan med att tappa vatten och notera punkten när manometern stannar och vänder mot högre tryck igen) - tar pumpen tid på sig att varva upp som en del elektronisk drivna djuphålspumpar då kanske man behöver någon 1/10-dels bar ytterligare lägre tryck.
när det är färdigt stänger man vattenkranen och starta pumpen och den pumpar upp sig till avslagstrycket, och sedan provspolar man vatten och ser att allt fungerar med tillslag och frånslag av pump.
Med denna förfarande får man mesta möjliga vattenvolym i hydropressen mellan en pumps påslagstryck och avslagstryck och utan att man får kort tvärstopp på vattenflödet innan pumpen börja mata på vatten igen.
Får man tvärstopp i vattenflödet i någon sekund innan vattenflödet kommer igång igen så har man för mycket luft i hydropressen eller oväntat lång starttid på pumpen som man inte har räknat med och då får man pysa ut i korta pys lite ytterligare luft tills problemet upphör.
Vi testade i helgen efter alla hjälpsamma svar vi fått här ovan. Det var inte helt lätt för oss som inte har koll alls på sånt här, och det var svårt att fylla på luft i hydropressen och veta om vi gjorde allt på rätt sätt. Det såg korrekt ut på luftpåfyllaren, men vi märkte snabbt att tryckbrytaren fortsatte slå på/av i samma intervaller som innan, och trycket i kranarna innan var även de samma som tidigare.
Så vi gav upp här, det kändes tyvärr som det låg utanför vår kontroll. Förhoppningsvis tar vi nya tag inom kort, annars får vi kontakta någon som kan komma och hjälpa oss.
Men vi uppskattar verkligen alla fina råd och hjälpen vi fått här.
Så vi gav upp här, det kändes tyvärr som det låg utanför vår kontroll. Förhoppningsvis tar vi nya tag inom kort, annars får vi kontakta någon som kan komma och hjälpa oss.
Men vi uppskattar verkligen alla fina råd och hjälpen vi fått här.
Gissar att du gjorde den klassiska misstaget - att du inte hade en vattenkran öppen när du fyllde på luft, är kran stängd får du inte ut vattnet ur hydropressen om den är nästan helt fylld med vatten och volymen luft är lika liten som innan.
När hydropressen fylls så skall all vatten som fins i burken ut, därav viktigt med avstängd pump och att kallvattenkranen är fortsatt öppen när man fyller på med luft
När hydropressen fylls så skall all vatten som fins i burken ut, därav viktigt med avstängd pump och att kallvattenkranen är fortsatt öppen när man fyller på med luft