Hej,

Har nyligen köpt ett 90-tals hus där vi funderar på att flytta kök till en annan del av huset.
Det kommer medföra att dra nytt avlopp, vatten och el.

Min fråga är följande.
Det är en gjuten isolerad platta och jag tänker mig skära upp en ränna som jag sedan gjuter igen. (Markerat med grönt streck)
Har någon gjort motsvarande arbete och finns det något att tänka på förutom att stöta på armeringsjärn och elrör. Det finns ingen golvvärme.

Tack på förhand!
Planskiss av hus där en grön linje markerar planerat avlopp och elarbete från kök till annan del av bostaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du skulle ju behöva veta hur avloppet är draget i stort, dvs åt vilket håll det går efter köket, blir inte så lyckat om du behöver göra en 130 graders vinkel mot tvättrummet efter du kommit till gamla köket.
Även djupet på avloppet är ju relevant, att du kan ansluta mot befintlig stam och ha tillräckligt med fall.

Glöm inte ventilationen förövrigt

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Toppen, tack!
Ja exakt, jag måste ta reda på hur avloppsstammen går från befintliga köket.

Jag tror vi kommer att införskaffa en häll med inbyggt kolfilter, så jag antar att jag kan hoppa frånluftskanalen.

Min största farhåga är att skära en ränna i betongplattan, men det är kanske inget problem.

M MrMartin. skrev:
Jag tror vi kommer att införskaffa en häll med inbyggt kolfilter, så jag antar att jag kan hoppa frånluftskanalen.
Du bör ha frånluft i köket även om du har kolfilterfläkt. Du behöver få ut vattenånga ur köket.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Düsseldorff
Du har en del grejer att fundera på här. Du ska ha frånluft i köket, oavsett kolfilter (vilket för övrigt är en nödlösning som man väljer om inget annat alternativ finns). Du måste också ha klart för dig hur hela avloppssystemet ser ut. Hur ska du dra vattnet?

Düsseldorff
För övrigt tycker jag att köksflytten ser ut som ett väldigt effektivt sätt att förstöra planlösningen. Varför?

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Ok, ja det kan bli en utmaning att få till en frånluftskanal.
Anledningen till eventuellt flytta köket är att få större yta, då det är ganska trångt och byggt som ett U i dagsläget.
Funderar på att montera längs hela väggen i stora rummet samt en köksö i mitten.

M MrMartin. skrev:
Ok, ja det kan bli en utmaning att få till en frånluftskanal.
Anledningen till eventuellt flytta köket är att få större yta, då det är ganska trångt och byggt som ett U i dagsläget.
Funderar på att montera längs hela väggen i stora rummet samt en köksö i mitten.
Väggen mellan vardagsrum och matplats skall tas bort

Düsseldorff
Hur är frånluft i nuvarande kök? Upp genom tak? Ut genom vägg?

Bra fråga, det måste jag undersöka. Vi får tillträde först i april, så jag är mest i planeringsstadiet.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.