Packning mellan cistern och stol.Läcker lite varje gång det spolas

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Börja byta wc manchetten. Rsk 3106416

janwide janwide skrev:
Kan det vara kondens som rinner ner från toaletten?
Jag hade ett väldigt liknande problem. Trodde också att det tryckte upp från under matten, men visade sig läcka på baksidan/skarven mellan cisternern och "stolen" när man spolade.

Tack för alla inspel

Har nu hittat det. Luftningen från avloppet läcker vatten, kanske vid kondens. Avloppsventil inuti vägg där material har fallit av, troligen på grund av vattenläckage eller kondens. Marken är täckt av fuktig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
I
T taidokas skrev:
Tack för alla inspel

Har nu hittat det. Luftningen från avloppet läcker vatten, kanske vid kondens. [bild]
Är du säker på att detta är en luftning?
Det liknar ett lock som man kan ta loss om man behöver spola rören, jag fick det gjort i ett tidigare hus jag hade.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Tror att TS menar att röret som går uppåt är avlossluftningen och som troligen går upp genom yttertaket.

Om yttertaket inte är tätt mot avluftningen så kan väta rinna på utsidan av röret ner till badrummet.

Demmpa Demmpa skrev:
Tror att TS menar att röret som går uppåt är avlossluftningen och som troligen går upp genom yttertaket.

Om yttertaket inte är tätt mot avluftningen så kan väta rinna på utsidan av röret ner till badrummet.
Ja det är vad jag menar, men besiktningsmannen från försäkringsbolaget tror det är en packning mellan röret avloppet och röret som spruckit.
Så han trodde det är när kondens går upp i avluftningen och kyls av och bildar vatten så går det genom packningen.

Har nu slutat läcka vilket är lite konstigt. Väntar lite på nästa regn och se vad som händer.

I
T taidokas skrev:
Ja det är vad jag menar, men besiktningsmannen från försäkringsbolaget tror det är en packning mellan röret avloppet och röret som spruckit.
Så han trodde det är när kondens går upp i avluftningen och kyls av och bildar vatten så går det genom packningen.

Har nu slutat läcka vilket är lite konstigt. Väntar lite på nästa regn och se vad som händer.
Du har ingen ovanvåning med toalett bad?
På bilden ser det ut som grövre än normalt för luftning.

I Incinerator skrev:
Du har ingen ovanvåning med toalett bad?
I första inlägget skriver TS följande,
T taidokas skrev:
Detta är på markplan (ingen övervåning)

I Incinerator skrev:
På bilden ser det ut som grövre än normalt för luftning.
Avluftningen upp genom kallt utrymme ska vara 110 mm, alltså samma storlek som på avloppsrören till WC.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Ska o ska....

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ursäkta avsaknaden på svar. Det var packningen på en renslucka för luftningen av avloppet.

Stått och droppat under många år troligen.

• Rund renslucka på en vägg med skadad yta och träflisor på golvet, troligen från långvarigt läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.