Vatten & Avlopp
Krilleman: [citat] Du behöver ju även beakta fuktsäkerheten med den installationsanvisningen för tätskiktet också!
Krilleman: [citat] Varför gängtejp när TS köpt prylar med planpackning efter min rekommendation? Det som visade sig vara lite tokigt var ju bara en planpackning som kommit på fel sida via en tankevurpa.
Demmpa: [citat] @Phuong Ngo har redan skruvat bort ventilöverstycket, [bild] Det finns inget mer som Phuong Ngo måste ta bort för att kunna få ut manöverstången/"krysset" & ventilkäglan. Troligen är det gummipackningen/ventilkäglan som sitter fast.
Gusten_Gnuk: [citat] Jag fick loss muttern och lyckades ansluta spft-pex slangarna. När jag satte på vattnet visade det sig att blandaren läckte någonstans ifrån (inte från kopplingen som jag gjort). Så i slutändan fick jag byta ut blandaren ändå. Det gjorde inte så mycket då den gamla blandaren var rätt ful och repig ändå. Tack för alla svar.
Möbelsnickarn1: [citat] Ja det kan man fråga sej, det var med tanke på om det inte räcker att flytta ner skåpet. Kommer en vvs-kille på måndag, får se om han har samma åsikt som han som satte dit den, som vägrade att flytta ner den.
Alfredo: [citat] Syntetisk arsenik är nog inte ens giftigt... 😢
Boomtown: [citat] Japp, det är Tollcos sats jag har och funderar på hur jag ska göra med. Enligt de instruktioner jag hittar ska bakre uppvik vara runt 30 mm men avloppet sitter lägre än det, så det lär bli någon Macgyver-lösning hur jag än gör... Just nu är jag inne på att kapa bort 5-10 centimeter av "Ikea-väggen" så plastmattan kan skjutas in mot väggen och sen försöka få över
Krilleman: [citat] Skarven på den långa gängan hamnar innanför tätskiktet i ett badrum.
Zebehn: [citat] Tack för ditt råd, jag ska be ett företag att titta på det.
Sthlm_: [citat] Gott nytt Mats. Livet ger och livet tar. Det där löser sig!
The Tor: Armaturfett gjorde ingen nytta så det blir till att byta hela blandare.
Jwf: [citat] Du kan ju alltid ställa en ackumulatortank sidan om. En sådan kan man vanligtvis köpa begagnat för 500 - 1000 kr. Inte svårt att dra nya rör så att man ersätter den interna tanken.
poba53: [citat] Din installation ser ut som min när jag bytte blandare för 10 år sedan. Stängde av huvudkranen och tömde ledningarna. Sen satte jag två kulventiler på extra kopparrör och köpte FMM blandare med metallflexrör. Så lätt att renovera packningar nu vilket kommer att behövas snart. Originalblandaren från Mora fungerade felfritt i 28 år vad gäller läckage men blev sladdrig i
Snabelhund: Hej jag är novis när det kommer till VVS. Har en koppling i ett badrum som inte är supersnygg och funderade på om det går att göra på något annat sätt. Funkar bra, men är estetiskt ganska fult Har inkommande kall och varmvatten till ett badrum och till wc på övervåningen, kåken är gammal, så det är grova rör. Vid avgreningen till badrummet har man sparat en snutt av de grova
snoooze: Jag har dragit ny PEM 32 för inkommande vatten i samband med en tillbyggnad. Ska skifta till denna i vår/sommar från den gamla inkommande när jag gräver upp vid tomtgräns. Jag behöver dock byta vattenmätare nu och tänkte då göra klart inomhus men är osäker på vilka kopplingar jag behöver köpa Denna vattenmätare tänkte jag mig:
mrbackstrom: Helt rätt att du behöver ansluta slangen som gått av. Noterar att din nuvarande blandare verkar ha väldigt långa slangar. Risken är att du får svårt att nå till anslutningspunkterna med din nya blandares slangar. Ang vatette eller ballofix behövs inte i skåpet om du har de lämpligt på annat ställe. Kan du stänga av vattnet till köksblandaren separat någonstans utan att bryta
Tomtom79: [citat] Så sant, men om man åtminstone provar med vatten och inte har en massa luft i systemet så sjunker trycket snabbt även med några droppar. Vattnet komprimeras ju inte. Man måste dock låta det ta den tid det behöver med volymen i åtanke. Men finns det luft som komprimeras i systemet och agerar expansionskärl så märks inga droppar :-) Stora system sektionerar man ju så man kan
jonaserik: [citat] Jepp du får utvärdera hur du kan göra, sitter säkert en ventil/kran i lilla huset som går att stänga av kanske. I stora huset är det inga problem, där blir det kanske lite svalare, men bara krypa närmare varandra ❤️ för att hålla värmen. Så lycka till nu.
robert_79: [citat] Syftet med mitt svar på det tidigare inlägget var primärt att svara på fråga om det luktar från reningsverket. Svaret är således att de inte luktar från reningsverket när det installeras korrekt, men en avluftning på taket. Visst kanske det finns något reningsverk som i sig inte kräver avluftning. Dock, är det ju brukligt att ha en avluftning på taken alldeles oavsett
Foliehatten3: [citat] Är ingen risk att något ska hända så som det är nu.
janwide: Varesig rörmokare eller lekman kan bedömma något säkert från dina bilder. Bilderna har för dålig kvalite. Skala bort plasten och gör rent röret. Ta sedan bilder med bra skärpa. Bra skärpa med mobilkamera kräver mycket ljus och att du inte är för nära motivet. Du kan se på skärmen innan du knäpper av att skärpan är bra.
Väggtegel: Tack. Ja jag provade faktist den gick bra. Sedan stänger jag av säkringen för varmvattenberedare samt hydropumpen så inget nytt vatten pumpas in.
Kane: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/badrum/blandare/reservdelar-blandare/mora-708498ae-keramikinsats-3087227
Jansson69: Finns väl ingen anledning att ha koppar i dolda utrymmen på vattenrör, viktigt att alla genomföringar kommer i botten av skåpet så att du kan vattensäkra skåpet på ett vettigt sätt.. https://www.elon.se/vitvaror/diskmaskiner/diskmaskinstillbehor
Paxman: [citat] Som jag skrev i första inlägget så är jag fullt medveten om att jag behöver byta brunnarna...men det passar inte in i livet just nu av anledningar. Jag vill bara få till en temporär fix tills vi kan ta tag i det längre fram och säkerställa att läckaget inte orsakar några stora skador. Jag kommer inte göra detta jobb själv och undrar därför om någon har en mycket grov
EyEr0n: Vad har du för uppvärmning idag? Kolla om du har har motsvarande kärl placerat vid panna. Det kan också vara inbyggt i ev värmepump.
cristiannilsson: [citat] Hej! Vi är nyblivna husägare, byggt 1963 med i princip allt original. Tanken är att lite längre fram göra om köket men tills dess får vi köra en snabb fix för att ansluta diskmaskinen. Rören upp från golv, en kulventil sedan T-koppling vidare mot blandare och diskmaskin. Innan satt det rör direkt mot blandaren. Eventuellt så byter vi blandaren och på så sätt får med det
xxargs: Se till att få bort vikningen som nu stryper utflödet och förmodligen är orsaken varför det fungerar dåligt, länspumpar av denna typ kan sällan ge någon tryck som orka räta ut slangen med sin tryck. varför inkommande röret är snett uppåt har säker sina randiga och rutiga orsaker och verkar inte ha ändrats nyligen. Med andra ord förläng slangen, häng upp den, en fjäder runt,