Hej proffs!
Jag har nyligen (september 2025) köpt ett fritidshus på plintar. Relativt enkelt.
Egenborrad brunn med inkommande vatten genom golvet från plintgrund in i köket (med enkel access).
Tror köket/vatten var byggt runt 1989-1990.

Allt vatten är avstängt nu under vintern och inkommande vattenkranar är även helt avslagna.

Har rivit bort köket och täcker byta rören som ska gå till blandaren direkt ovanför inkommande vatten på bilden.

Om jag ska testa på att byta denna kopplingen själv och sätta en ny 30-40 cm rör uppåt + ballofix för enkel avstängnings.

Vad för typ av koppling och vad heter den typen som syns på bilden inringad i rött? (hoppas detta går att se).

Så kanske man kan köpa gängor/kopplingar som passar till detta?

FYI ! står 12mm ovanpå gängan.
FYI ! Om ni undrar så går det under denna gängan in ledningar in i badrummet som är på andra sidan väggan. Men detta kommer att vara orört tills vidare.

tack på förhand.

• Rörkoppling uppmärksammad i rött, monterad på metallrör i kök, eventuell förgrening till badrum. Text "12mm" syns ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska du röra nånting där? Är det inte bara att kapa röret längre upp och sätta det du ska ha där?

useless useless skrev:
Varför ska du röra nånting där? Är det inte bara att kapa röret längre upp och sätta det du ska ha där?
det röret verkar läcka "minimalt", precis i den kopplingen som jag ringa in. När jag sätter på vattnet så kommer det ut en liten liten vattendroppe. Provade dra åt kopplingen lite lite men tyckte ändå att kopplingen inte är 100% tät.

Röret som sitter bredvid detta (utanför bild) är bytt till ett nyare kromat rör (men kopplingen ser likadan ut). Så tänker för peace of mind så vill jag byta kopplingarna så jag vet hur det är gjort och ser ut. Känns bättre i magen att äga kopplingen snarare än att den är gjord av någon annan för 40+ år sedan.

:)

och då fritidshuset ligger en bit från VVS och bygghandel vill jag gärna köpa på mig lite kopplingar och ändpluggar och ballofixer på vägen ut. Men finns ju olika typer av kopplingar inom VVS har jag märkt.

Tack.. jag provar köpa detta och testa nästa gång jag åker ut. Och ser hur det ser ut när jag skruvar loss kopplingen. samt försöker utläsa om det är vatette-koppling.

Krilleman
S Smarteus skrev:
Tack.. jag provar köpa detta och testa nästa gång jag åker ut. Och ser hur det ser ut när jag skruvar loss kopplingen. samt försöker utläsa om det är vatette-koppling.
Det är en vatette-koppling! 👍👍

Det går ju även att sätta en dubbelmutter direkt i T-töret och montera avstängningen utan rörsnutt.

Men det är ju du som avgör vad som blir bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.