A
Altra: [citat] Vet du vad som gäller i de fall de redan är sammankopplade? Alltså om det är så att vatten från dräneringen går ner i brunnen och den är sammankopplad med det kommunala avloppet sedan 50-talet?
14 svar · 440 läst
·
J
jonaserik: [citat] Vid dragning av vattenrör, så ska du se till att det är nedförsbacke på rören och ventiler att stänga och öppna. Ner till en avloppsbrunn eller annat. Det behövs bara någon/ra centimeter fall, detsom är viktigt då att det inte finns några ställen på där vatten kan stå kvar. Knän/böjar som det kan stanna i.Har så på torpet och bara öppnar ett antal ventiler/kranar,
2 svar · 155 läst
T
tergo: [citat] där sitter troligen en i pipen och en nere i blandaren https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/blandare-reservdelar/koksblandare-reservdelar/product/csev335598
3 svar · 262 läst
·
J
Jochi: [citat] Ja, alla vattenburna värmeelement har 100 % verkningsgrad. Värme som inte avges till rummet går tilllbaka i return som i sin tur inte behöver värmas så mycket. Man kan tala om ett elements effektivitet i annat avseende, nämligen vilken väggyta och tjocklek det behöver för att avge viss effekt.
14 svar · 458 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Lägg ingen tid på att täta, det är inget fel på luckan om lukten har uppstått plötsligt på senare tid. Något annat är fel. Jag gissar att du har nästan stopp längre ned i stammen, alltså nedströms om luckan. Eftersom luckan inte är gastät kommer övertrycket av stinkande luft i rören som uppstår när du använder avloppet att tryckas ut via luckans glipor. Beställ hem spolbil
11 svar · 395 läst
·
P
polaris78: Spola längre tid och kolla med att fånga upp lite vatten om det verkligen slutat komma skit efter så kort backspolning som 15 min,, ofta ser det rent ut när det spolar men samlar man upp lite så inser man att det kommer massor med skit fortfarande.. Sen kan man ju spola åt andra hållet på olika vis och spola ut vatten tex vid lämpligt tappställe nära filtret och spola tills det är
1 svar · 350 läst
X
xxargs: Hur tänker du nu hur någon skall kunna svara på detta i ett forum ?? Börja med fabrikat, model och kanske bilder på det du har - utan dessa är det omöjligt att svara då det fins många olika tillverkare och fabrikat samt lösningar/utförande. ibland kanske det också fins installationsmanual och skötselbeskrivning att att surfa fram med mer eller mindre envishet och på ett språk som
1 svar · 178 läst
E
Emanuel01: Gör som föregående säger. Droppar det hela tiden byt annars är det bara att gilla läget. När vattnet värms upp ökar det i volym och du har backventil så då måste trycket komma ut någonstans som blir i denna ventil. Särskilt efter en lång dusch!
3 svar · 222 läst
·
P
Peter Olsson6799: [citat] Okej misstänkte det va en chansning tack för svar
2 svar · 170 läst
·
Intet
Intet: Två 45or går utmärkt. De finns även 90gr. Långböjar.
3 svar · 230 läst
A
Alexander.Eh: Hejsan, Håller på med mitt badrum i ett attefallshus. Till vänster skall jag ha toaletten, PEX slangen är uponor 16mm YD. På kopplingarna tänkte jag ha ballofixer sen. Lite frågor: 1. Vilka anslutningskopplingar skall jag använda till Toalett/Tvättställ. Funkar ex LK till PEX 16mm? / Behöver jag typ en sån här anslutningskoppling?
0 svar · 140 läst
·
janwide
janwide: [citat] Följer "tilles doktrin" och låter allt vara. Tänker göra en årlig kontroll med filmning och så länge det ser bra ut återgår jag till sofflocket.
5 svar · 480 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Om det är tillåtet. Är det en bärande vägg eller en lägenhetsskiljande vägg så får man nog inte göra det heller utan styrelsens tillstånd.
8 svar · 302 läst
·
R
Remlund: Nu hittade jag ett till ställe i källaren som får saltutfällningar, grunden grävdes 2015, vad kan jag göra för att motverka detta?
4 svar · 775 läst
·
T
TIG-aren: Finfint! Kopplingen går till ismaskinen i frysen. Blev nojig av att tänka på att behöva leta verktyg om läckage uppstår i ventilen i frysen eller vid filtret….. 😊👍🏻
9 svar · 1,2k läst
·
D
droopy: Finns "krymp stosar" där man krymper med varmluftpistol eller gaslåga så att det blir tätt- Jag använde detta i mark för att gå på ett gjutjärnsrör i pvc (110 i diam) Fråga efter krympstos så vet de nog vad du menar
3 svar · 930 läst
·
B
Baskavoda: Nu har jag har rörmokare på plats som bytt servisen och anslutit den till vattenmätaren. Jag vill bara följa upp med ytterligare en följdfråga innan man fyller igen imorgon. Jag var ut och fotodokumenterade nu och ser två saker jag funderar över. 1. Det är en koppling mellan ventilen och min servisledning. Mellan kopplingen och serviseventilen är det en PEM--stump. Enligt vattenverket
40 svar · 5,6k läst
·
P
pj87: Hej Har några funderingar och önskar även lite råd. Jag har 2st äldre blandare i tvättstugan som gjort sitt: [bild] [bild] [bild] [bild] Dom har börjat läckt över i systemet så att övriga blandare i huset inte håller rätt temperatur. I den "smalare" blandaren går endast tvättmaskinen in i och där tänker jag att jag delar upp till separata "singelkranar" [bild] (bild som exempel
0 svar · 158 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Varmt välkommen till forumet på byggahus.se @Jegub 👍 För att få till detta så behöver du köpa följande: 12mm VA T-rör 12mm VA planadapter 12mm VA dubbelmutter 12x15 VA kulventil med slät ansats 15 backventil 20x15 bussning med invändig plan yta & planpackning. Ingen traditionell gängtätning behövs, bara plug and play så att säga. Planadaptern monteras "uppåt" på
3 svar · 337 läst
·
G
gregoryg: Tack så mycket för rådet. Jag ska försöka rensa och sedan byta ut rörpaketet.
7 svar · 262 läst
·
J
Jönas: [citat] Vi, jag och VS montören, är rätt så övertygade om att fixturen ligger dikt ann gips och plyfa. Därav mindre troligt att det går att räta upp utan att karva bort material från båda dessa skikten. Att göra det utan att påverka tätskiktet, det är frågan jag har att hantera. Lurigt när det kommer till risk för fuktskada efter som det är väldigt utsatt stället i badrummet.
7 svar · 1,0k läst
·
ama3282
ama3282: Hålet under membranet var helt igensatt. Rengöring gjorde susen. Funkis igen. Tack för tipset. Jag har meckat med tryckvakten för länge sedan men hade glömt bort hur funktionen var.
2 svar · 218 läst
·
X
xxargs: Farligaste situationen är när slamsugarbilen tömt och det inte fyllts på igen inom rimlig tid, då blir det stora lyftkrafter och tanken måste vara väl förankrad när grundvattenståndet går högt. Det andra är att tanken/minireningsverket - oftast i plast, inte själv imploderar med ofta botten som vänder och bukta in av vattentrycket när den inte kan börja flyta upp och lyfta tanken
2 svar · 258 läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Tex: RSK 1873823 https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-plast/product/fg049505120/radiatoranslutnings-set-forkromad-16-x-20-225 [bild] Kan tex köpas här: https://www.hornbach.se/p/vatette-plast-kopplingsset-m22x1-5-mm-x-16x2-0-2-2-mm/7952886/
1 svar · 146 läst
·
F
fribygg: [citat] Hur tänker du @Magnus E K att ditt inlägg hjälper TS?
10 svar · 331 läst
·
P
PRLS: Du kommer inte att kunna lösa någon utav de kopplingarna med manchetter och en godkänd installationslösning. Allt sitter gängat i väggen innanför evt tätskikt.
8 svar · 462 läst
·
V
varpan1: De vita plastdelarna trycker på en liten metallpinne som du ser i mitten. Hela den vita anordningen, varav du hpller halva i handen, brukar gå att lossa i ett enda handgrepp. Typ vrid, tryck, dra eller liknande. Och oroa dig inte, det kommer inte spruta vatten.
2 svar · 245 läst
·
N
Nygge72: [citat] Mmmm här är mer special än så. Då det bara vart sommarvatten, och indraget långt efter stugan byggdes, så ligger batteriet ovan mark under stugan, dock kommer jag åt den, så jag lär isolera den så långt det är möjligt och ha kabel hela vägen
5 svar · 216 läst
·
E
EbbaERika: Tack för svaret, då behåller jag den.
7 svar · 4,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Bra gjort! Här har du lite trevlig länkar vidare när det gäller ledning i mark. https://avloppsguiden.se/faq/finns-det-krav-pa-lutning-av-avloppsror/
5 svar · 259 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.