Vatten & Avlopp
Räknenisse: Jag hade inte brytt mig om att filtrera alls utifrån den analysen.
J-banan: [citat] Koppla ur elpatron och sätt igång pannan och se om jfb löser ut
L.I: [citat] Tack för bra svar. Har börjat titta på hur man löser avloppet i kretsloppshus☺️
Moana: Får skaffa en insex att skruva med, har bara en Z-formad och den går inte ner i hålet. Inget hemmabygge.
backstromj: Tack @Ossian K Olsson & @Bjober jag har nu motionerat kranen och dragit åt muttern drygt ett halvt varv och nu läcker det inte längre (peppar peppar). Stort tack!
Frag: Går det att ansluta en bakåt spolande toalett här? Källare, relinat ut till avl. brunn. [bild]
Gimp: [citat] Ja, det tror jag också. Men det hade varit skönt att få det på "papper" om jag ska använda den till vatten lite "här och där". Egentligen bara poolhuset som faktiskt är dricksvatten, annars mest bevattning och annat, typ 200m tryckluftsledningar i garaget. Men kan bli att sonen bygger ett hus 150m från vårt hus och då hade det varit bra att dra 4-5st slangar för vatten dit och
Hampusca: Ovanför den vita muttern inne i porslinet ska det också va en packning. Kanske droppar därifrån?
Stenochmur: [citat] Ser att min framräknade tryckförlust per meter är lägre än LK:s angivelse för PEX. (har dock 20x2 PE-RT) Får deras till 0.04 kPa/m. Men det gör det samma. Är det något annat jag missat? [bild]
Byggskutte: [citat] Tack för tipset, fick av den nu när jag använde två skiftnycklar. Hade en drös med adaptrar men ingen verka passa invändigt med den jag har så blir en sväng till affären 👍
HasseTeknik: [citat] Först genom att först konstatera om så är fallet ( genom föreslagen test). Sedan, om det är så, kan man prova att bara spola kallvatten och ta tiden mellan fullt tryck och nytt pumptillslag, varpå göra samma sak med enbart varmvatten. Blir det då t.ex. längre tid vid varmvattenspolning, så vet du att felet ligger någonstans mellan VVB:s kallvattentillförsel och ut till
adri1: Hej, Efter en bild googling tror jag att vi har en Ahlsell A serie duschblandare i vårt parhus som är byggt 2019. Det står nämligen inget namn på blandaren men det är vad jag tror. Har haft problem med att läcker från vredet där man reglerar trycket I takduschen/handduschen och trodde därför att det var flödesventilen som var kass. Men när jag tog bort vredet så ser jag att i
RoTe: Testa att lossa den och se om någon av ändarna är gjord för att kapas.
magnoz: Tack för alla bra svar, nu har jag lite att testa.
Fadai: [citat] Om du tar in proffs kan de nå att spola längre in i rören, och med mera kraft. Har själv gamla gjutjärnsrör som behöver denna ”behandling” ungefär vart femte år.
Biggle: [citat] Nepp. Inget vettigt alls faktiskt. Blev standard vit plast så länge.
Cider: Jag har i alla år klarat stupröret med en vattenkanna. Fyller kannan med så mycket vatten som jag kan bära, klättrar försiktigt uppför stegen, häller sen vattnet i stupröret riktigt snabbt. Om kannan är halvfull, motsvarar vikten 5 kilo, som brukar trycka ner proppen. Ibland har jag ändå fått peta lite först med något avloppsverktyg.
Demmpa: De där blindlocken har rörgänga. Du ska ha lös propp med lös mutter och muttern ska ha M-gänga. Innerdiametern på muttern ska vara 20,5 eller 24,2 mm. Återigen M-gänga (metrisk gänga) och inte G-/R-gänga (rörgänga).
Avemo: Jag skulle tro att de tre vreden är följande: Vänster: Blandningsventil för att ställa temperaturen på varmvattnet i kranarna. Mitten: Avstängningsventil. Höger: Säkerhetsventil. Jag tror att du tömmer beredaren genom att öppna säkerhetsventilen och skruva ur den lilla blanka skruven som syns i bild intill blandningsventilen. Hur definierar du "inget livstecken"? Det brukar ju inte
chokonanana: [citat] Jag köpte den här men verkar inte finnas kvar: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/forbranningstoaletter/tillbehor-forbranningstoaletter/vaggfaste-monteringsplatta-m8m10.html Kanske det här alternativet funkar: https://billigtvvs.se/ror-och-rordelar/fastmaterial/infastning/fastplatta-m8-m10-fzb/?option=47682
jonaserik: Det är väl en fördelare som finns där, foto längre ifrån så allt syns.
Krilleman: [citat] Då får du köpa två övergångar M22xG15 och locka 15-gängan. https://www.hornbach.se/p/overgangsnippel-trio-perfekta-avsedd-for-handdukstork-forkromad-azh-massing-m22x1-5-utvandig-g15-utvandig-2-pack-8182499/7645895/ https://www.hornbach.se/p/lock-med-packning-g15-forkromad-4465027/5111832/ Edit: Den här letade jag efter först, men hittade den inte. Men nu var den helt plötsligt
Accon: [citat] Gjorde som föreslaget. Tappade ur, lossade, smörjde och drog åt. Verkar gjort susen, tack. Underligt att de ska vara så anti att smörja då problemet verkar så frekvent förekommande.
Martin_83: Hej.nån som har en bra ide/lösning på få upp en tätningamanschett som inte tappar sitt tryck??Mvh Marrin
Krilleman: [citat] Tråkigt nog jobbar jag som installatör, och inte som säljare på GBG Vatette. Det lät ju iofs. ruskigt tråkigt. Men ganska fort lär man sig vad som är rätt och fel när man hanterar 1000-tals skarv på ett bygge inom VVS. Jag har ansvarat för projekt allt ifrån några månader till ett halv decennium. Man köper inte det absolut billigaste om man vill ha en klanderfri vardag
Krilleman: [citat] Oj, 63 & 50 PAL, vad är det som kräver dessa dimensioner? Bostadsrättsförening? Dessa rören som tex länkas nedan är 5m långa. Så dela priset i 5 så får du meterpriset. https://hemmatema.se/vvs/ror-rorsystem/lk-pal-universalror-50mm-5m/ 969:- https://hemmatema.se/vvs/ror-rorsystem/lk-pal-universalror-63mm-5m/ 1712:- Rörskål i stenull 1m styck:
Maxwolf136: En uppdaterad status: det funkar nu. Orsaken att det var en för kort nippel. Lösning: La till en extra gummipackning för att fylla ut tomrummet. Funkar hur fint som helst nu och livets goda dagar är nu!