Hej!

Kom till fritidshuset för jul. Huset har varit varmt hela tiden. Satte på vattnet och allt verkade lugnt tills det sprutade tunt vatten från kopplingen för värmekabeln som går mot brunnen.

Det har blivit en liten spricka.

Lite surt eftersom elektriker fixade detta för det förut var en värmekabel som läckte. Nu är det fel på mässingen. Har de dragit för hårt kanske på en koppling som är gammal.

Ni som kan det här: vad kan jag köpa för att byta ut delen som läcker. Markerat där det är en spricka. Är det en sorts klämkoppling?

Jag har dragit runt några varv silikonvulktejp men det stoppar det inte men blir kontrollerat droppande… nedräkning för dopparedan. 😅

Tacksam för hjälp 🙏

• Sprucken mässingskoppling markerad med röd ring, placerad på en rosa handduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Fattar, bra! Men passar alla till alla vanliga värmekablar?

P PontusAP skrev:
Tack! Fattar, bra! Men passar alla till alla vanliga värmekablar?
I pricip, men du får kolla vilken V-kabel du har. ( mät hur tjock den är ) Dom V-kablar som säljs färdiga på varuhusen är av tunnare format, men deras tätning ska nog fungera och dom är runda. Sen finns det en som heter ETL-10 och den är rektangulär och tjockare, går inte att ha till dom tunnare.

• Gilla
PontusAP
  • Laddar…
Aha, det är elektriker som satt in Ebeco F-10. Den ser rund ut 😅

P PontusAP skrev:
Aha, det är elektriker som satt in Ebeco F-10. Den ser rund ut 😅
Och då passar tätningen från varuhuset. ingen månresa att byta. Men du måste nog dra ur hela V-kabeln, då inte skarven mellan kallkabel och V-kabeln går igenom gummitätningen, måste träs baklänges. Sen lin i gängorna så det tätar bra, nu tejp.

Redigerat:
  • Gilla
solidbase och 1 till
  • Laddar…
Nu tömt vatten och tagit isär. Det som är tätningen är nytt och fungerar bra. Den som har spricka är, vad jag förstår, en rörgänga R20. Den är längre än de jag sett på internet men är mest en övergång mellan rörstorlekarna. Tack för länkar och tips!

• Blå och mässingsfärgade rördelar med gängor och tätningstejp på träbord, en hand håller i röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.