Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För 1 år sedan så bytte vi avloppsrör från huset ut till gatan. Det nya plaströret skarvades då med det gamla gjutjärnsröret. Det dröjde inte länge innan det blev stopp i avloppet. Det spolades rent och allt var frid och fröjd. Tills i måndags då det var stopp igen. Ringde rörmokaren som la in de nya rören för ett år sen och han tyckte det verkar konstigt. Han verkar inte tycka att han har gjort något fel. Jag som helt okunnig inom detta kunde ju inte säga så mycket. Jag lyckades få ner mobilen i en renslucka alldeles bredvid skarven och ta ett kort av hur skarvningen är gjord. Och detta kan väl ändå inte vara rätt gjort? För det första så är plaströret mindre i diameter, det borde det väl rimligtvis inte vara? Och om det är mindre så borde väl övergången vara konad? Det är renspolat nu men det kommer ju att fastna och byggas på i kanten som är nu.
Den skarven måste göras om för att komma tillrätta med problemet. Att gå från större till mindre dimension är i ditt fall inget problem däremot så får det inte finnas någon kant där skiten kan fastna. Troligtvis står det vatten där på grund av den kant som finns.
Tack för era svar 
Men vart ligger egentligen felet? Om jag har förstått det rätt så är det OK att gå från större till mindre dimension?
Är det fel sorts övergångskoppling? Tycker det ser ut som en sån här koppling.
Visa bilaga 273260
Eller är den fel monterad?
Alla svar och idéer tas tacksamt emot
Men vart ligger egentligen felet? Om jag har förstått det rätt så är det OK att gå från större till mindre dimension?
Är det fel sorts övergångskoppling? Tycker det ser ut som en sån här koppling.
Visa bilaga 273260
Eller är den fel monterad?
Alla svar och idéer tas tacksamt emot
I ett avlopp får det aldrig bli ett bakfall, eller som i ditt fall, en vattensamling pga. en tröskel. Det kommer att resultera i att avloppsvattnet och dess innehåll kommer att stoppas upp framför kanten mot det mindre röret. Pö om pö kommer det att bildas en vall som till slut ger ett totalstopp. Precis det som redan skett!
Om vattnet istället hade runnit åt det andra hållet hade allt varit frid och fröjd. Avlopp är precis som vattenrutschbanor. Det får inte finnas några hinder och det måste vara nerförsbacke hela vägen.
Klart som korvspad!
Staffan
Om vattnet istället hade runnit åt det andra hållet hade allt varit frid och fröjd. Avlopp är precis som vattenrutschbanor. Det får inte finnas några hinder och det måste vara nerförsbacke hela vägen.
Klart som korvspad!
Staffan
Ja alltså det är jag helt med påStaffan2000 skrev:
I ett avlopp får det aldrig bli ett bakfall, eller som i ditt fall, en vattensamling pga. en tröskel. Det kommer att resultera i att avloppsvattnet och dess innehåll kommer att stoppas upp framför kanten mot det mindre röret. Pö om pö kommer det att bildas en vall som till slut ger ett totalstopp. Precis det som redan skett!
Klart som korvspad!
Staffan
Att det är fel och vad resultatet blir är ganska uppenbart.
Det jag var ute efter var vad det faktiska felet är. Beror ”tröskeln” på fel sorts koppling? Eller är den felmonterad? Vilket håll vattnet rinner åt kan man knappast göra något åt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Det märkliga är väl varför det gamla röret från huset är typ dubbelt så stort som det nya? Vad är det för hus och vad är det för typ av renslucka? Verkar otroligt lättåtkomligt? Eller står ni i källaren och fotar rakt in i utgående?
Det är en 1,5 plans villa med källare, byggd 61.S Stefan1972 skrev:
Varför det nya röret är mindre vet jag inte. Antog att det var nån sorts standarddiameter? Men som någon skrev och flera andra har sagt så ska det inte vara något problem att gå från större till mindre diameter. Men vad vet jag? Rensluckan sitter ca 50 cm från väggen över där avloppet går ut mot gatan. Det är en gammal tvättstuga från början. Så när man öppnar luckan så går röret ca 40 cm ner och alldeles precis till höger sitter skarven. Därför tejpade jag fast mobilen på en pinne och kunde lätt fota hur det ser ut.
Pratade med rörmokaren förut och han sa att det ser konstigt ut bild. Men att i verkligen är det en mjuk kant. Men jag är skeptisk till att det verkligen är rätt koppling. Han verkar iaf inse att han måste göra om. Men han säger att det funkar på alla andra ställen..
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Tanken jag hade var väl mest varför de inte gick vidare med lika grovt rör om det ändå var så från början.
Man kan ju tycka att ett standardrör ska räcka men det begriper nog till och med icke vvs kunniga att det blir problem om man gör sådär?
Det ser ju nästan ut som de gått vidare med vanligt 110 rör och det känns ju lite magert även om det "räcker"
Man kan ju tycka att ett standardrör ska räcka men det begriper nog till och med icke vvs kunniga att det blir problem om man gör sådär?
Det ser ju nästan ut som de gått vidare med vanligt 110 rör och det känns ju lite magert även om det "räcker"
Det kan gå bra att gå ner i storlek på liggande rör om förminskningen görs i överkanten, i underkant får det inte vara någon förminskning eftersom vatten/fekalier inte kan rinna uppåt.
Om man går från gjutjärn till 160mm plast och sedan förminskare (bakåfram) från 160-110 så kan det gå bra.
Bästa vore om det hade varit 160-rör ända ut till brunnen i gatan.
Om man går från gjutjärn till 160mm plast och sedan förminskare (bakåfram) från 160-110 så kan det gå bra.
Bästa vore om det hade varit 160-rör ända ut till brunnen i gatan.