Claes Sörmland
Testa att pumpa bort vattnet från diket nu före det fryser. En billig länspump och slang fungerar.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Testa att pumpa bort vattnet från diket nu före det fryser. En billig länspump och slang fungerar.
Kolla noga i första brunnen, två kammarbrunnen. Att du inte hör något där när du spolar kan även bero på att du helt enkelt har stopp i röret mellan huset och brunnen. Däremot ska du kunna se röret från huset, ligger det under vattenytan har du problemet i infiltrationen. Kan du se rörmynningen behöver du bara rensa ledningen mellan huset och brunnen.

SSSS
Det är helt klart grundvattnet som är problemet. Jag slängde ner en dränkpump i fördelningsbrunnen igår kväll som har pumpat ur den, kanske inte helt okej men det är till största delen grundvatten och lite slamavskilt BDT vatten vilket inte känns så farligt, vattnet är klart och luktar inget. I vilket fall så fylls den brunnen på bakvägen med grundvatten/ytvatten från infiltrationen.

Antagligen så mår inte bakterierna i bädden så bra nu när den är full av vatten. Jag ska nog testa Claes förslag om att pumpa ut diket också för att få bort ännu mer vatten som trycker på. Jag är dock lite osäker på vad som är lägsta punkten, brunnen eller diket. Borde ju vara diket om det är rätt gjort med det grävdes för 18år sedan…

Redigerat:
SSSS SSSS skrev:
Antagligen så mår inte bakterierna i bädden så bra nu när den är full av vatten. Jag ska nog testa Claes förslag om att pumpa ut diket också för att få bort ännu mer vatten som trycker på. Jag är dock lite osäker på vad som är lägsta punkten, brunnen eller diket. Borde ju vara diket om det är rätt gjort med det grävdes för 18år sedan…
Ett dike kan fyllas på rätt bra med jord och organiskt material på 18 år. Antagligen var det djupare när det anlades. Det kan vara dags att gräva ur det.

Det torde vara bättre att få ytvatten ur samlingsbrunnen som samlar den renade vattnet från bädden om du har sådan, det brukar vara den lägre punkten i bädden och hålls den efter hela tiden med dränkpumpen så kommer luftningen tillbaka i bädden och rädda det som fortfarande lever av bakterierna och återetablera det som dött bort

Luktar det inte 'avlopp' och svavelväte i större mängd ännu på det som pumpas ur så är det hopp att större delen av biobädden har fortfarande liv i sig om än stressad av att varit dränkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.