Har inkommande pem32 slang som jag vill ansluta till fördelar skåpets G20 utvändiga gänga.
Vilken/Vilka kopplingar ska jag köpa?
 
tommib
En PRK402 (RSK 2435527) blir bra. Och sen en bussning 25x20R.

Sitter vattenmätaren på annan plats eller är det vattenmätarkonsolen som har G20utv som ingång?
 
  • Gilla
kan inte allt
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En PRK402 (RSK 2435527) blir bra. Och sen en bussning 25x20R.

Sitter vattenmätaren på annan plats eller är det vattenmätarkonsolen som har G20utv som ingång?
Det är egen brunn så det finns ingen vattenmätare det anslutningen till fördelaren som är G20 utv.
Enklast skulle va en PRK koppling för 32 slang - G20 INV, Men så enkelt får det ju inte vara🙂
Väggmonterad rörfördelare för vatteninstallation, med flera kopplingar och ventiler i en vit monteringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nej, PEM32 -> G20 finns inte vad jag vet, det är för stor skillnad. Normalt finns PRK för "rätt" storlek och en storlek mindre kopparrör. Samtidigt, att dra dit en bussning mellan är inte direkt ett jättejobb.

Jag skulle inte vilja brotta in en PEM32 i ett sånt där skåp, lycka till med det :)
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, PEM32 -> G20 finns inte vad jag vet, det är för stor skillnad. Normalt finns PRK för "rätt" storlek och en storlek mindre kopparrör. Samtidigt, att dra dit en bussning mellan är inte direkt ett jättejobb.

Jag skulle inte vilja brotta in en PEM32 i ett sånt där skåp, lycka till med det :)
Inga problem att brotta in det i skåpet.
Jag trär på skåpet på pemslangen, sen är det bara att skruva fast skåpet i regelstommen.🤓
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Krilleman
Vilket fabrikat är det på ditt skåp?

LK PressPex är godkänd att pressa på PEM. Det blir svinbra!
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Med ett förtydligande, det gäller lite olika beroende på dimension.
Men PEM 32 är "plug and play" på vanliga gråa sortimentet.

Då kan det bli såhär smidigt, precis som sist jag installerade detta:
(Glöm inte heller skyddsröret upp mot underkant fördelarskåp på inkommande!)
Vattenfördelarskåp med anslutna PEM-rör, blå och röd ventil synliga. Utförd installation med press-PEX enligt monteringsanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.lksystems.se/download/8...sanvisning_lk-presspex_2025.pdf?1766403690684

Tabell över LK PressPex-kopplingar för PEM-rör med dimensioner 16, 20, 25 och 32 mm, inkluderar färgkodning med grå och röd plastring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
tommib
Det är väldigt snyggt, men förutsätter att man har pressverktyg antar jag.

Går det att hyra? Som privatperson?
 
Krilleman
tommib tommib skrev:
Det är väldigt snyggt, men förutsätter att man har pressverktyg antar jag.

Går det att hyra? Som privatperson?
LK PressPex ska pressas med TH-profil.
Ser lite annorlunda ut kontra M eller V-press för koppar/stål.

Absolut något jag har på jobbet, ett måste.

Jag har dålig koll om man kan hyra detta kit som privatperson någonstans... 🤔

Pressverktyg med TH-profil för LK PressPex, text "TH20 Thermotech" synlig, används i professionella byggprojekt för presskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jadå, finns på hygglo om inte annat. Kan kanske vara lite svårare att få tag i för att pressa TH32.

Cramo kan ha också, hyrde där innan jag skaffade egen för att vara säker på att pressen var kalibrerad. Då fick jag med en halvpall med pressbackar. Både V-, M-press och TH i dimension 12-54
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Med ett förtydligande, det gäller lite olika beroende på dimension.
Men PEM 32 är "plug and play" på vanliga gråa sortimentet.

Då kan det bli såhär smidigt, precis som sist jag installerade detta:
(Glöm inte heller skyddsröret upp mot underkant fördelarskåp på inkommande!)
[bild]

[länk]

[bild]
Det är et LK skåp uni. Blir ganska dyrt att pressa en enda koppling oavset om man lejer ut eller hyr verktyget. Det får nog bli så som tommlb gav förslag på. Men tack iaf👍
 
Glöm då för guds skull inte kompensationshylsa :).
 
  • Gilla
kan inte allt
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Glöm då för guds skull inte kompensationshylsa :).
Nä ingen fara, har koll på det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.