Hej, skulle behöva hjälp och råd. Jag har lyckats identifiera att avloppslukten i mitt badrum kommer upp från avloppsröret till tvättmaskinen. Har tagit loss röret och konstaterat att det inte finns något vattenlås. Jag tänker att jag borde kunna fixa detta själv och köpa ett vattenlås och installera. Men vilket vattenlås ska jag ha? Kan jag själv sätta ett vid golvet där röret går ner? Eller ett efter spilltratten?
Har också googlat mig till att det finns smarta luktspärrar som sätts i spilltratten, vilket jag funderade på. Men det grå röret som sen ska ner i avloppsröret kommer då sitta högt upp, funderar på om det finns risk att det kan åka ut när maskinen pumpar ut vatten? Just nu sitter det grå röret hela vägen ner genom det avloppsröret, så det är ett ganska långt rör.
Supersnällt om det finns nån som kan ge mig råd!
Har också googlat mig till att det finns smarta luktspärrar som sätts i spilltratten, vilket jag funderade på. Men det grå röret som sen ska ner i avloppsröret kommer då sitta högt upp, funderar på om det finns risk att det kan åka ut när maskinen pumpar ut vatten? Just nu sitter det grå röret hela vägen ner genom det avloppsröret, så det är ett ganska långt rör.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Ja, eller bara ett vattenlås (RSK 8073893) med inbyggd golvmuff. Färre delar att införskaffa/slänga.Stefan N skrev:
https://www.hornbach.se/p/golvvatte...ff-och-slatanda-vit-40x50-mm-8073893/5110368/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan Gunverth skrev:
Du kan kanske täta med lite plumbers putty? Där slang möter rör..M Mormorsruta skrev:Hej, skulle behöva hjälp och råd. Jag har lyckats identifiera att avloppslukten i mitt badrum kommer upp från avloppsröret till tvättmaskinen. Har tagit loss röret och konstaterat att det inte finns något vattenlås. Jag tänker att jag borde kunna fixa detta själv och köpa ett vattenlås och installera. Men vilket vattenlås ska jag ha? Kan jag själv sätta ett vid golvet där röret går ner? Eller ett efter spilltratten?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Inte om du använder handkraft. Kolla att rörstumpen under nuvarande huv sitter fixerat i golvet. Passa också på att kontrollera att övergången golv till vattenlås passar. Golvstumpen kan vara både med eller utan muff.M Mormorsruta skrev:
Edit: övre anslutningen är 40 mm och passar alltså direkt med ditt nuvarande spillrör. Du behöver bara korta röret lite. Den undre delen är 50 mm och skall alltså monteras i en 50-muff. Något du troligtvis har under huven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 196 inlägg
Tack för detta tillägg, jag har köpt golvvattenlåset och det var lite för stort. Får ta mod till mig och försöka ta bort gummit då. Tack!Johan Gunverth skrev:
Klicka här för att svara