Hej, skulle behöva hjälp och råd. Jag har lyckats identifiera att avloppslukten i mitt badrum kommer upp från avloppsröret till tvättmaskinen. Har tagit loss röret och konstaterat att det inte finns något vattenlås. Jag tänker att jag borde kunna fixa detta själv och köpa ett vattenlås och installera. Men vilket vattenlås ska jag ha? Kan jag själv sätta ett vid golvet där röret går ner? Eller ett efter spilltratten?
Har också googlat mig till att det finns smarta luktspärrar som sätts i spilltratten, vilket jag funderade på. Men det grå röret som sen ska ner i avloppsröret kommer då sitta högt upp, funderar på om det finns risk att det kan åka ut när maskinen pumpar ut vatten? Just nu sitter det grå röret hela vägen ner genom det avloppsröret, så det är ett ganska långt rör.
Supersnällt om det finns nån som kan ge mig råd!
 
  • Avloppsrör från tvättmaskin utan vattenlås mot vit kaklad vägg. Grå slang leder in i långt vitt avloppsrör som går ner i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett vitt avloppsrör som går ner i golvavlopp på ett badrumsgolv med mörka plattor och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ja, eller bara ett vattenlås (RSK 8073893) med inbyggd golvmuff. Färre delar att införskaffa/slänga.

[länk]

[bild]
M Mormorsruta skrev:
Hej, skulle behöva hjälp och råd. Jag har lyckats identifiera att avloppslukten i mitt badrum kommer upp från avloppsröret till tvättmaskinen. Har tagit loss röret och konstaterat att det inte finns något vattenlås. Jag tänker att jag borde kunna fixa detta själv och köpa ett vattenlås och installera. Men vilket vattenlås ska jag ha? Kan jag själv sätta ett vid golvet där röret går ner? Eller ett efter spilltratten?
Har också googlat mig till att det finns smarta luktspärrar som sätts i spilltratten, vilket jag funderade på. Men det grå röret som sen ska ner i avloppsröret kommer då sitta högt upp, funderar på om det finns risk att det kan åka ut när maskinen pumpar ut vatten? Just nu sitter det grå röret hela vägen ner genom det avloppsröret, så det är ett ganska långt rör.
Supersnällt om det finns nån som kan ge mig råd!
Du kan kanske täta med lite plumbers putty? Där slang möter rör..
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ja, eller bara ett vattenlås (RSK 8073893) med inbyggd golvmuff. Färre delar att införskaffa/slänga.

[länk]

[bild]
Tack, tror att jag testar med en sådan. Finns det risk att nåt kan gå fel om jag sätter dit den själv?
 
M Mormorsruta skrev:
Tack, tror att jag testar med en sådan. Finns det risk att nåt kan gå fel om jag sätter dit den själv?
Inte om du använder handkraft. Kolla att rörstumpen under nuvarande huv sitter fixerat i golvet. Passa också på att kontrollera att övergången golv till vattenlås passar. Golvstumpen kan vara både med eller utan muff.

Edit: övre anslutningen är 40 mm och passar alltså direkt med ditt nuvarande spillrör. Du behöver bara korta röret lite. Den undre delen är 50 mm och skall alltså monteras i en 50-muff. Något du troligtvis har under huven.

Vitt VVS-komponent med måttanvisningar, visar röranslutning med 40 mm och 50 mm diameter, totalt 96 mm höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Ser nu på dina bilder att du har en muff i golvändan. Då passar ovan nämnda golvvattenlås perfekt efter att du har tagit bort gummibussningen mellan muffen och röret.

Vit rörmuff mot golv med svart gummibussning i skarven. Markerad text: “Muff” och “Bussning” med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ser nu på dina bilder att du har en muff i golvändan. Då passar ovan nämnda golvvattenlås perfekt efter att du har tagit bort gummibussningen mellan muffen och röret.

[bild]
Tack för detta tillägg, jag har köpt golvvattenlåset och det var lite för stort. Får ta mod till mig och försöka ta bort gummit då. Tack!
 
M Mormorsruta skrev:
Tack för detta tillägg, jag har köpt golvvattenlåset och det var lite för stort. Får ta mod till mig och försöka ta bort gummit då. Tack!
Det gjorde susen, nu har jag vattenlås, så skönt att slippa anlita rörmokare. Stort tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.