Har skaffat en stuga på landet med separat pumphus.
Där finns en 25 mm PEM-slang mellan dessa.
P.g.a. berg och tunt jordlager ligger den inte så djupt.
Värmekabel finns men är inte termostatstyrd.
Sätts därför bara på när vi kommer dit (om det behövs).
Nu är min fråga: Vilket är skonsammast för slangen när det fryser till?
1. Stänga av pumpen så trycket går ner till noll.
2. Låta trycket vara på (upp till 3,5kg).
Det är en vanlig PEM med blå rand och jag vill inte att den ska skadas av frosten.
Där finns en 25 mm PEM-slang mellan dessa.
P.g.a. berg och tunt jordlager ligger den inte så djupt.
Värmekabel finns men är inte termostatstyrd.
Sätts därför bara på när vi kommer dit (om det behövs).
Nu är min fråga: Vilket är skonsammast för slangen när det fryser till?
1. Stänga av pumpen så trycket går ner till noll.
2. Låta trycket vara på (upp till 3,5kg).
Det är en vanlig PEM med blå rand och jag vill inte att den ska skadas av frosten.
Jag kan inte så mycket om PEM slangen som sådan, men är säker på följande resonemang:
- Expansionskraften av frysande vatten är så ofantligt mycket större att de 3,5 Baren är helt betydelselösa i sammanhanget.
- OM det blir läck är det bättre att pumpen är avstängd så att den inte startar och flödar ut vatten okontrollerat.
- Expansionskraften av frysande vatten är så ofantligt mycket större att de 3,5 Baren är helt betydelselösa i sammanhanget.
- OM det blir läck är det bättre att pumpen är avstängd så att den inte startar och flödar ut vatten okontrollerat.
Det låter nästan som du tror att slangen skall klara av att frysa?Lennart_E skrev:
Den enda chansen för att slangen inte skall skadas av frysning är att den är tom på vatten.
Ibland brukar det fungera bra att tömma slangen med hjälp av en våtdammsugare.
PEM-slang tål att frysa "lite", typ en ispropp men fryser den upprepade gånger så spricker den, likaså om en längd på flera meter fryser genom ordentligt, då kan den spricka, kopplingar skjuter isär osv.
Kopplingarna fryser sönder, hursomhelst.
Jag skulle se till att tömma slangen, sätt något ventilarrangemang så att det blir enkelt.
Kopplingarna fryser sönder, hursomhelst.
Jag skulle se till att tömma slangen, sätt något ventilarrangemang så att det blir enkelt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sorry för arkeologi i denna tråd, men var denna slang helt fylld vid exponering mot kyla eller var det luftficka i slangen?Fotografen skrev:
PEM-slang tål att frysa "lite", typ en ispropp men fryser den upprepade gånger så spricker den, likaså om en längd på flera meter fryser genom ordentligt, då kan den spricka, kopplingar skjuter isär osv.
Kopplingarna fryser sönder, hursomhelst.
Jag skulle se till att tömma slangen, sätt något ventilarrangemang så att det blir enkelt.
[bild]
Klicka här för att svara