IdaBo
Hej! Jag har en koppling i mitt gästhus som droppar lite. Är det något jag kan lösa på egen hand? Kan jag testa dra åt den ytterligare eller är det någon tätning som behövs?

Läckande koppling på vattenledningsrör med pilmarkerad punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farstatjej90
Vad sitter det här på? Är det ett element? Kan du enkelt stänga av vattnet till detta?
Kanske är en klämringskoppling.
@Krilleman kan nog hjälpa dig identifiera vad det rör sig om och bedöma svårighetsgraden...

Mats-S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Funderade på det också, men jag tycker mig skymta invändiga gängor på ovandelen som går in i kopplingen. I så fall kan det vara enkelt löst med att:

- skruva isär kopplingen
- lägg på vanlig gängtejp (medurs)
- skruva ihop kopplingen igen

• Gilla
IdaBo och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Kan det sitta en packning där?🤔

IdaBo
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad sitter det här på? Är det ett element? Kan du enkelt stänga av vattnet till detta?
@Krilleman kan nog hjälpa dig identifiera vad det rör sig om och bedöma svårighetsgraden...
Det är till ett handfat på toaletten. Sitter en ballofix till höger, men det stoppar nog bara vattnets vidare färd till själva handfatet. Men jag kan ju stänga av huvudkranen till huset!

Krilleman
IdaBo IdaBo skrev:
Hej! Jag har en koppling i mitt gästhus som droppar lite. Är det något jag kan lösa på egen hand? Kan jag testa dra åt den ytterligare eller är det någon tätning som behövs?
Det ser ut som en vanlig klämringskoppling som glidit isär lite.
Kan det ha varit så att denna har fryst i något läge? (Alltså klassisk frostsprängning)

Avlagringarna är en bit upp, sen en bit slätt rör...
Något har rört på sig.

Demontera och kontrollera instickslängd!

En klämringskoppling med rost och avlagringar, pil pekar på glipa. Möjlig frostskada och instickslängdsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 4 till
  • Laddar…
IdaBo
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut som en vanlig klämringskoppling som glidit isär lite.
Kan det ha varit så att denna har fryst i något läge? (Alltså klassisk frostsprängning)

Avlagringarna är en bit upp, sen en bit slätt rör...
Något har rört på sig.

Demontera och kontrollera instickslängd!

[bild]
Tack! Det är mycket möjligt, det är som sagt ett gästhus som vi bara har uppvärmt till underhållsvärme, men det är möjligt att det varit kallare än så vid något tillfälle.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.