Hej
Vi har 2st 10" filterhållare med ett finfilter i den första filterhållaren och ett kolfilter i den andra.

Kolfiltret är lite intressant för jag hittar två olika modeller som ser rätt olika ut men som ändå kostar ungefär lika mycket. Någon som har erfarenhet av vad som kan skilja i prestanda?

Typerna är
https://www.clasohlson.com/se/Filte...S9yId_a59PJJRIE4gua_SHSy4iuXTzb_CohEaucqkqF18
...och...
https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenfilter/patronfilter/filterpatroner/10-kolpatron-6-pack

Jag skulle tro att det är filter för olika filterhållare och att du behöver köpa rätt typ av filter till din hållare.

Lostmoose Lostmoose skrev:
Jag skulle tro att det är filter för olika filterhållare och att du behöver köpa rätt typ av filter till din hållare.
Nej, samma gränssnitt.
Först satt det filter från Atlas (Clas Ohlson) och nu har vi monterat det andra. Det passar också. Jag tror att det är någon form av standard på detta.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Om det är hållare byggd på samma sätt som Björnfilter så finns det stor urval av passande filter under många olika varunamn, det man får se upp med är längden på filtren då dessa finns i olika längder.

• Gilla
berraX
  • Laddar…
ClasseClas
Vi använde CO eller Julas filterbehållare med aktivt kol när vi hade grävd brunn. Jag har provat med olika patroner med aktivt kol och kan inte säga att det är någon större skillnad. Sen kom jag på att jag kunde köpa aktivt kol i lösvikt och "ladda om" de gamla patronerna. Om du vill vara lite ekonomisk och gillar att slabba då och då så kan det vara ett alternativ.

• Gilla
berraX
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Om det är hållare byggd på samma sätt som Björnfilter så finns det stor urval av passande filter under många olika varunamn, det man får se upp med är längden på filtren då dessa finns i olika längd
X xxargs skrev:
Om det är hållare byggd på samma sätt som Björnfilter så finns det stor urval av passande filter under många olika varunamn, det man får se upp med är längden på filtren då dessa finns i olika längder.
Tackar, "Björnfilter"....där fick jag ett till sökbegrepp.

Jag tror att det fungerar skapligt med två filter. Nu gäller det bara att hitta de som är bäst och billigast.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Vi använde CO eller Julas filterbehållare med aktivt kol när vi hade grävd brunn. Jag har provat med olika patroner med aktivt kol och kan inte säga att det är någon större skillnad. Sen kom jag på att jag kunde köpa aktivt kol i lösvikt och "ladda om" de gamla patronerna. Om du vill vara lite ekonomisk och gillar att slabba då och då så kan det vara ett alternativ.
Kul ide - jag skall prova att ladda själv. Om inte annat bara för att se hur det fungerar😀

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.