Hej!

Jag blir förvirrad över vad som gäller för rör-i-rör. Är det OK att dra utanpåliggande installation numera? T ex för radiatorer. Vad gäller i så fall för genomföringar i innervägg? Är det ok att dra rören genom en innervägg en kort sträcka (== väggens tjocklek)? Vad gäller om du drar utanpåliggande vattenrör t ex under köksskåpen, är det OK?

Sedan undrar jag om det är BBR eller försäkringsbolagern som kräver rör-i-rör. Alla gamla lägenheter från 60-talet har ju t ex utanpåliggande värmerör och det verkar hålla.

Tacksam om någon som kan kan förklara kort och enkelt vad som gäller.

/Anders

Jag har fått rör och radiatorer indraget i mitt tidigare direktelvärmda hus, å det är rör typ överallt. Så länge inga skarvar är dolda så är nog OK.

Varför skulle du inte få dra rör utanpåliggande? Utgår från att du menar på insidan av husväggen och inte på yttersidan :D

Det som du inte får är väl att skarva VA ledningar i väggen, då dessa innehåller "obegränsat" med vatten.

Värmeledningar sägs väl vara OK att skarva i vägg med motiveringen att det är ett slutet system och innehåller "begränsat" med vatten. Här är jag dock osäker. Jag skulle dock inte skarva i vägg oavsett om det är tillåtet eller inte.

Rör-i-rör eller dragning med för ändamålet godkända rör utan skyddsrör vet inte jag om det finns något förbud mot.

Gissningsvis skulle jag nog sägga att försäkringsbolagen vore ytterst glada om du hade alla rör synliga i huset;)

Hej! Numera är det förbjudet att bygga in skarvar i om du inte har inspektionslucka för detta så det går att komma åt och även syna. Oavsett om det är värme eller vatten. Men detta gäller ju när du drar nytt eller utökar systemet. Det gäller både i golv, vägg och tak. Rör-i-rör är kanonbra på det viset.
Men det är godkänt att dra rör utvändigt på vägg förstås, det är mest en smaksak vilket du väljer.

En fråga till - är det OK att dra rör i rör hur som helst? Skulle underlätta om man kan dra det i taket. Håller på och ritar på mitt fritidshus, och den starkaste kandidaten till planlösning har tyvärr delat VA med kök och tvättstuga på ena sidan hallen och toaletten på andra sidan. Numera skall man ju dra vattnet till duschblandaren vid taket, så det vore smidigt att bara passera hallen med rör-i-rör i glespanelen.

/Anders

Jag ser inga problem alls med din tänkta dragning, så länge ingen frysrisk förekommer.
Dra dom hur som helst går väl kanske inte, vissa bestämmelser och rekomendationer finns ju alltid, bla att det helst inte ska vara alldeles för många skarpa krökar på en och samma rörsträcka då tanken med dessa rör är att dom kan bytas ut, dvs dra ur det inre röret och ersätta med nytt. Tänk dock på att det skall vara en viss sorts pex-rör till just värme, som kallas combi-pex, i varje fall om du använder Wirsbos grejer.
mvh

Skjuter in en fråga i en gammal tråd, om man har rör som löper längs med taket för att vika av ner mot golvet, finns det inte då en risk att luft kan fastna i rören och bli svår att "lufta" bort (så som man gör via element)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.