Hade nyligen besök av en firma som installerade ny värmepump och vattentank. När jobbet var klart nämnde installatören att han fått ”tvinga ihop” kopplingarna för att få det att passa.

I efterhand har jag börjat fundera på om det kan innebära risk för framtida läckage. Det är det bakre röret med isolering på (tillflödet från radiatorerna) som jag tänker på.

Är detta något man bör åtgärda, eller överreagerar jag?

• Nyinstallerad värmepump med kopparrör och isolerat rör. Kopplingar är justerade för att passa. Finns risk för framtida läckage enligt installatören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation med isolerade och kopparrör, en tryckmätare och anslutningar i ett tekniskt utrymme, antyder plats för värmepump och vattentank.
    Skapa konto
T terrabiten skrev:
Hade nyligen besök av en firma som installerade ny värmepump och vattentank. När jobbet var klart nämnde installatören att han fått ”tvinga ihop” kopplingarna för att få det att passa.

I efterhand har jag börjat fundera på om det kan innebära risk för framtida läckage. Det är det bakre röret med isolering på (tillflödet från radiatorerna) som jag tänker på.

Är detta något man bör åtgärda, eller överreagerar jag?
Ser inte bra ut, var det bakre röret inte i våg förut då. hade det inte varit bättre att höja VP lite med mellanlägg under fötterna. Nu hänger VP i det röret och drar uppåt. Det är svårt med järnrör, dom är stela, men ser ut att finnas plats för bättre montage.

J jonaserik skrev:
Ser inte bra ut, var det bakre röret inte i våg förut då. hade det inte varit bättre att höja VP lite med mellanlägg under fötterna. Nu hänger VP i det röret och drar uppåt. Det är svårt med järnrör, dom är stela, men ser ut att finnas plats för bättre montage.
Ja, jag tänker också så. Röret var i våg innan, och det känns onödigt att belasta gängorna på det sättet – särskilt med tanke på dolda kopplingar i vägg och att det är äldre rör.

Det som inte riktigt framgår av bilden är att utrymmet är ganska trångt. Samtidigt är det ju en fråga om hur man valt att koppla från början, och med ett annat upplägg hade den här spänningen kunnat undvikas.

Givet läget borde det väl gå att avlasta med exempelvis en PEX-sträcka för att ta upp vinkeln, snarare än att låta röret ligga i drag. Oavsett tänker jag inte röra något själv, både av garantiskäl och ansvarsskäl.

Jag har kontaktat firman nu under helgen så får vi se vad de säger. Det känns ändå bra att höra att fler reagerar på samma sak.

Redigerat:
Röret till höger på foto 2, det syns inte allt för det. Det är en gängas böj där och hur fortsätter den till anslutningen till kopparrören. ett foto lite längre ifrån så det syns är bra. Den svarta och röda mellan rören på VP är säken och avluftning som jag ser det.

J jonaserik skrev:
Röret till höger på foto 2, det syns inte allt för det. Det är en gängas böj där och hur fortsätter den till anslutningen till kopparrören. ett foto lite längre ifrån så det syns är bra. Den svarta och röda mellan rören på VP är säken och avluftning som jag ser det.

• Kopparrör och isolerade vattenledningar i ett pannrum, diverse ventiler och anslutningar synliga.
    Skapa konto
Det är nog mer risk att det börjar läcka i presskopplingarna, än i de linade gängorna. Hur som helst, är det en klantig rörpressare som varit framme.
Men, jag skulle inte oroat mig för mycket i alla fall.

Det finns hur mycket plats som helst för att koppla rör som inte spänner. Kanskedet är en liten nedförsbacke på stålröret, men då det är en böj där, så är det inga problem att få det utan spänning.
Men kanske inget att fundera över, men som sägs i förgående inlägg, inte bra med att pressa en klämringskoppling på det viset. Kan bli att den kan ge sig med värmen efter ett tag, men hur lång tid det kan ta, vet jag inte.

Tack hörni!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.